Varm (rollo)choklad
Jag brukar inte använda O'boy när jag gör varm choklad utan blandar bara cacao och socker i den varma mjölken för att få precis som jag vill. Grädde är ju alltid mycket godare att ha i men det är ju ack så onyttigt…
När jag tog fram cacaon ur skåpet så såg jag en rollo kola som hade rammlat ur sin påse och jag fick då iden att pröva med att slänga ner en sådan ;D
Sagt och gjort jag värmde mjölken, i med cacao och så hade jag lite mindre socker än vandligt och stoppade iställe ner denna rollo kola - Är mjölken riktigt varm så tar det kanske en minut under omrörning att få den att smälta helt. (Hade en kola till ett stor mugg på ca3.5~ dl
Och resultatet blev - en riktigt god choklad lite lyxigare än "vanligare" choklad men inte lika onyttig (i.af inte det farliga fettet) som gräddchokladen
Måste prövas av er som gärna dricker varm choklad ;)
Hakuna matata!
Det låter gott! *dreglar*
Jaa dregel här också..måste testa…
U R us

Åhh, det lät riktigt smaskigt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Har inte provat, men att smälta en dummle eller liknande fungerar nog minst lika bra det med ;)
Hakuna matata!
Hmm, socker är inte mindre nyttigt än fett, det är tvärtom
Helena
Nej jag tänkte mer på grädde där det är kolesterolen men äter man bara allt i måttliga mängder så går det ju aldeles utmärk det med ;) Vi har ingen grädde hemma då vi så sällan använder det om vi inte gör något speciellt som chokladpudding/tårta osv. Då tycker jag en kola var en god variant annt använda ^^
Hakuna matata!

Vågar inte testa…kan vara så att jag utvecklar ett farligt beroende…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

det måste man nog testan någon dag :)
Det gör jag med, men eftersom Oboy inte är vegansk är min anledning, brukar blanda upp kakao och socker så jag alltid får samma mängd, så brukar jag använda en toppredare och skaka så man slipper klumpar.. =)
Och mjölk då, använder du sojamjölk då ist? Tycker det brukar bli nästan för sött på något vis med den… Men vad använder du istället?
Hakuna matata!
#10 oftast hemmagjord chokladmjölk men hirs och rismjölk är godast. =)
Oki! ^^
Hakuna matata!
#10 Fast är mjölken söt slipper man ju ha i lika mycket socker
Sen är det väldigt skillnad på sojamjölk och sojamjölk.
_No way! Yes way!

ska nog pröva det

Måste bara få påpeka att choklad med grädde är nyttigare än den med kolan i! Naturliga fetter är bra. Som till exempel riktigt smör, mycket nyttigare än milda. Grädde ingick till och med i min fasters Gi program ;)
Jag gör varm choklad på 1) lättmjölk 2) strösuketter (sötningsmedel) och 3) ICA kakaopulver. En härlig blandning som jag experimenterat fram genom åren. Just ICA's kakaopulver tycker jag är det bästa, mustigt och med kraftig smak, mörkt och finmalt utan klumpar, inte "dammigt" liksom.
Lättmjölk o sötningsmedel blir det eftersom jag kört viktminskning i perioder, men ändå inte vill avstå från denna goda dryck. Dock har det hänt att jag använt grön eller röd mjölk istället, och nån enstaka gång hällt i lite grädde… oj oj oj….