Choklad iFokus

Choklad

Etiketthögtider-choklad
Läst 4400 ggr
Mitralis
0

Chokladkalender

I år har jag köpt choklad av allra bästa sort med olika smaskiga fyllningar. Det blev sådana där man köper för 9kr styck ungefär. Sedan ska jag plasta in dom och lägga en i varje kub som hör till en adventskalender för barn Glad

Ska du göra en chokladkalender åt dej själv eller någon annan?

sayuri
0

Vilken bra ide det ska jag kanske göra (om inte chokladen tar slut på vägen hem). Jag har alltid avskytt chokladen i sånna där kalendrar som man kan köpa. Hemsk eftersmak! Men att välja egna bitar är ju kanon, även om man inte gillar choklad så kan man ju ta något annat istället. Djuren ska nog minsan få en egen kalender de också, fast djuranpassat med leksaker och djurvänligt godis snarare än choklad.Glad

Det blir nog till att ta till en pyssel kväll här hemma snart.

HannaM
0

Har många år funderat på att köpa en sån där budgetkalender, trycka ut bitarna och sen hälla i smält god choklad och tejpa igen luckorna=p

sayuri
0

#2 Då tycker jag det verkar roligare att köpa andra typer av formar (du som har nära till panduro t.ex.) och göra lite roligare figurer av choklad och sedan göra små fina paket istället. Det funderar jag på att göra fast frågan är om man orkar mitt i flytt och renovering, fast lite jul får man väl ha ändå.

HannaM
0

#3 Absolut men mitt förslag verkar så simpelt=p

sayuri
0

#4 Klart, fast tejpa ihop den? Hur kul låter det? Haha du kan bättre, det vet jag! Du skulle kunna slå de flesta med häpnad om du känner för det, men gör vad som känns bäst för dig! Du får visa bild på hur du gör så kan jag visa bild på mitt (så kanske det blir av också).

Man ska inte snacka negativt om det enkla för oftast är det större chans att enkla saker verkligen blir av än jätte projekt fast jag får se hur stort mitt lilla projekt blir.

HannaM
0

Haha jo visst… Tejpa är kanske lite lågbudget =P Äh, jag kommer nog inte orka göra något av det i alla fall. Men det blir tryfflar till jul åtminstone. Årets nya smak kommer nog bli lingon tror jag.

sayuri
0

#6 Vi får ta en träff och fixa lite, sen om det blir före eller efter jul det spelar inte mig någon roll, choklad är gott oavsett vilken månad eller högtid det är.

HannaM
0

#7 Yes, efter gissar jag på, känner mig fullplanerad…

Mitralis
0

Det finns färdiga "vuxen" kalendrar att köpa också. Inte förra året men i år, bara för att jag redan hade köpt en kalender som jag skulle fixa med själv. Tror att den man kan köpa färdig kostar 270kr, eller något sådant. Den var väldigt fin och det var nästa så att jag köpte en att ha till tvåfikat på jobbet.

[MissDiss]
0

Jag brukar skaffa en varje år, men de är livsfarliga, hinner äta upp hela dem långt innan den ska ätas xD

HannaM
0

Vi köpte en chokladkalender från Valrhona i helgen. Ska bli mums imorgon när öppnandet börjar.

sayuri
0

Åh, du får berätta om det var god choklad. Är det samma choklad för alla dagarna eller är det små överraskningar? Jag funderar på att köpa små choklad Praliner i morgon och en stor choklad för julafton och en för nyår. Jag hatar verkligen högtider och stressen runt det men hoppas att jag kan få ta det lugnt det här året och slippa stöket.

HannaM
0

#12 Ingen aning om vad det är=) Tror det är sånna där små bitar av olika sorter. Ser ut som så på formen på luckorna.

sayuri
0

Låter trevligt, du får hålla oss uppdaterade! Mig iaf, men du vet hur nyfiken jag är så haha

HannaM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte världens bästa bild men så här ser den ut=) Det var en liten chokladbit i luckan. Guanaja idag. Smaskigt värre.

sayuri
0

#15 Ser superlyxig ut ju, sådan hade jag alla gånger köpt! Får väl göra en egen med lite olika enklare sorter och sen en stor chokladkaka på julafton så jag har något gott att se fram emot.

Mitralis
0

Håller med sayuri Glad

I min kalender så var det en pralin med pistage idag, mmmTungan ute

HannaM
0
Ebba-A
0

Åh, sådan vill jag ha! Själv har jag bara två vanliga med vidrig julkalenderchoklad, och får en med dumle nästa vecka. Om du vill kan vi ju byta ;)

Värd på Choklad iFokus

Mitralis
0

Igår så var det kanel. Inte den godaste jag ätit, men det var roligt att prova i alla fallGlad

Åsa S
0

Kan informera om att det går bra att återanvända de där vanliga chokladkalendrarna och man måste inte tejpa det brukar räcka att bara stänga luckorna. När jag var liten var chokladkalendrarna ganska dyra man fick definitivt inte 2st för 15kr och liknande och mina föräldrar hade inte råd att köpa sprillans nya varje år så morsan smälte choklad och fyllde i formarna vissa år, ofta var den chokladen godare än den som kom med kalendern