Rosa Fudge
10 bitar skumgodis (tomtar) klipps i mindre bitar
2 dl socker
1 dl grädde
50 g smör
koka ihop alla ingredienserna. (4)
100 g vit choklad
smälts och hälls i den kokta blandingen
Kan man använda mellanmörk choklad istället? Hur ser godiset ut när det svalnat? Har du nån bild på det? Har aldrig ätit det förut.
#1 Jag har ingen aning men jag tänkte göra den i morgon och kan väl passa på att göra några olika varianter av den också. Fast jag kommer nog prova mörk choklad i första hand då jag har det hemma. Funderar även på att byta ut skumtomtarna till kanske skumbananer. Men vi får se hur det slutar.
#2 väntar med spänning. Kan du ta en bild på godiset? vore kul att se hur det ser ut.
Självklart kommer bilder… när sambons familj slutar bjuda bort oss, hinner ju inte fixa godiset! ^^
Jag hade choklad abstinens idag och var bara tvungen att cykla till affären och köpa Magnum Classic.
Nu står fudgen i kylen så bilder kommer lite senare.
Bild nr 1: Blandningen står på spisen i vattenbad och under konstant omrörning, det var en ganska äcklig färg just då så jag funderade på att lägga till några droppar karamellfärg men orkade inte leta upp flaskorna så det fick vara.
För övrigt så hade jag i mjölk istället för grädde då jag var en aning tveksam till om den som var tillgänlig fortfarande var hälsosam då datumet visat bäst före… för en vecka sedan.
Bild 3: Och idag på bordet.
Obs! Jag tror att det är att rekomendera om man tempererar chokladen först då det blev väldigt kladdigt men det Kan också ha med mjölken att göra (ska vara grädde). Men oavsett hur kladdig den var (fick vara i frysen tills det var dags att servera) så var den förvånansvärt god. Jag som inte brukar gilla vit choklad.
Dom såg supergoda ut sezierra. Tack för att du visade bilden. Måste ju bara testa dom.

jag ska ochså prova
Testa på ni bara men glömm inte kommentera ert resultat så vi får se hur det blir för fler än mig.
Hade inte mina varit så väldigt kladdiga så hade de varit slut nu. Fast de är lite små jobbiga att äta när de smälter, men de smälter definitivt i munnen om man får så kladdiga som jag.
Glöm inte temperera och att grädde nog är att föredra så får vi se om det är det som är felet i mina.

Namnam, måste testa och göra.

U R us

Den här hade jag missat. Måste nog testas någon dag i alla fall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ser extremt gott ut :D något jag verkligen ska prova XD

Ooooh vad gott :O
// Liinda

Måste nog putta upp det här fenomenala receptet. Gjorde detta till nyår för några år sedan och om man bara kommer ihåg att temperera chokladen, vilket jag inte gjorde, så lär den hålla lite bättre i rumstemperatur.
Jag ska göra de här till helgens julknyt och även den franska chokladkakan som är en klar favorit hos mig.