Choklad iFokus

Choklad

Etikettdrickbar-choklad
Läst 4716 ggr
HannaM
0

Varm choklad

Hur dricker ni helst er varma choklad? Gjord på vad, serverad i vad och till vad?

Själv föredrar jag choklad i stora muggar. Den ska vara gjord på socker, valrhonakakao och lite vaniljsocker som blandas till en gegga med mjölk… Sedan värmer man resten av mjölken på spisen och har i riven choklad som smälter i, sedan häller man chokladmjölken på geggan, rör om och avnjuter, antingen med marshmallows eller grädde.

En annan favorit är samma som ovan men med aningen kardemumma i, bara lite så att chokladen får smak.

sezierra
0

Den du gör kan jag dricka litervis av… Om jag kommer med en ask valrhonakakao, gör du choklad till mig då? Jag kan göra en dubbel med vetegiflar så vi har någonting att äta också.

HannaM
0
sezierra
0

Fint, räkna med mitt besök då! Vi får ha en chokladprovning till senare… Kan ta lite andra varianter då än bara Anthons :)

AnneN
0

Varmchoklad med marshmallows i =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Mariaxx]
0

Mmm…som #4, med marshmallows….

Alexej
0

Mycket grädde och socker på som sjunker långsamt ner…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

destiny
0

Värmer mjölk i mikron och blandar i Oboy Generad Gärna en god ostmacka till Glad

EwaKristina
0

Varm Choklad med grädde. Ska nog testa med mashmallows nästa gång, lät gott så det är värt att testa.

storAnnette
0

Jag vill ha varm choklad utan socker! Vet inte varför men jag tycker inte om att dricka söta saker (men äta går bättre tyvärr).

sezierra
0

En av världens bästa drycker! Glad

Vattnadal
0

Jag älskar mörk choklad, försöker undvika mjölkchoklad då den är så full av socker. Hatar oboy, men känner att varm choklad borde kunna vara gott, om den inte blir sockrigt sliskig som oboy. Förslag på recept?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

sezierra
0

HannaM Du måste alltså lägga ut ditt härliga Varmchoklad recept! Jag måste också ha en stor kopp som jag kan ta bild på, tvunget! Du åt ju upp min brownis modell så då får jag ta nästa modell, gärna två. ^^

storAnnette
0

#11 Enklast är att värma mjölken och blanda med ren kakao efter behag. Annars går det lika bra med smält mörk choklad, det är godare men den kanske är slut för att man ätit upp den… Då är kakao bra. Vispgrädde är gottigott ovanpå om man gillar det!

sezierra
0

#13 Glöm inte mashmallowsen! :)

storAnnette
0

#14 Nej tack, inga marsmallows det blir för sött då!

White_Trash
0

Åh en stor kopp varm choklad! Men som sagt, så lite socker som möjligt! Blir illamående av söt varm choklad. Kan dessutom inte tycka att oboy går att jämföra med riktig varm choklad. Oboy det är ju något helt annat! I alla fall i min värld!

Liss
0

Ja, jag skulle i alla fall vilja ha recept på riktig varm choklad i så fall.
För själv kör jag bara mjölken i micron blandar i Oboy och kör massa grädde på längst upp! Mums!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

HannaM
0

Mitt recept:

Ta ett stort glas (av modell latte).

Mät upp mjölk i ett glas, häll i en kastrull och häll på lite till sen.

Riv (eller hacka) ungefär 30g mörk choklad av finare sort (55-75%)

Sätt på spisen och sätt kastrullen på spisen.

Ta kakao (helst valrhonas) och mät upp ca. två - tre teskedar.

Sen är det dags att dosera socker… För normalsöt, ta ungefär fem - sex teskedar, stark ungefär fyra och söt tja hur många du vill =)

Ta sedan ungefär en halv tesked vaniljsocker, rör runt alla torra ingredienser i glaset, häll sedan på lite mjölk (varm eller kall) och rör till en gegga.

När mjölken i kastrullen har börjat ryka är det dags att hälla i den rivna chokladen. Sen får det stå på plattan tills chokladen smält i mjölken.

Häll mjölken i glaset och rör, toppa med vispad grädde/marshmallows eller låt bli.

Kom ihåg att mjölk lätt bränner fast i botten så glöm inte röra ofta!

sezierra
0

Så gott! Tack Hanna! ^^

isnornin
0

Det är sällan jag dricker varm choklad… Men om jag gör det vill jag ha smält choklad i varm mjölk… Med en stor klick hårt vispad grädde på toppen! Annars får det vara ;)

MVH Isnornin

Liss
0

Jag gjorde en variant, en snabb variant.

Alla mina kastruller är upptagna av kolor och dylikt så kunde inte koka det. Hade i choklad och mjölk i ett latte glas i micron i stället. Hade sen i vaniljsockret, kakaon och socker… Sen hade jag i en slut ovispad grädde med… Och gud vad gott det blev! :) Hehe

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Maria-Gerbiler]
0

Dricker varm choklad nästan varje dag för att det är så gott. :)

Jag vill gärna att det ska gå fort så jag tar en stoor mugg och häller i mjölk och sätter in den i micron på ca 2,5 min. Medan mjölken värms vispar jag lite grädde (om det finns grädde hemma och det finns det inte ofta tyvärr). När mjölken är varm häller jag i lika mycket kakao som socker. Ungefär 2 msk vardera. Hatar oboy för att det är så sött. Sedan häller jag på grädden och gärna krossad mörk choklad också. Det smakar allra bäst med en kanelbulle till. Mums.

Valrhonakakao lät intressant, ska försöka prova era recept. :)

Micce11
0

Köpten en i veckan på Starbucks, smakade riktigt gott, med grädde på toppen. Slurp.

sezierra
0

#18 Gjorde en gryta åt mig själv igår, det blev riktigt gott men självklart tyckte han att det var för starkt och jobbigt att dricka.

paronskrutten
0

Jag kokar upp mjölk, häller i kakao, ovispad vispgrädde, lite vaniljsocker och nån nypa strösocker, mums!

Helena

Klasselover
0

Jag värmer mjölk med lite ovispad grädde i, tar i riven mörk choklad och lite socker och vaniljsocker, serverar med en skumtomte och hårdvispad grädde på ^^

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

MaMaMade
0

MaMaMade´s 3 Muggar´s Choklad:

2 muggar mjölk
1 mugg grädde
3 bitar fin mörk choklad (70-80%, helst Lindts)
½ tsk vaniljpulver
3 tsk Vahlrona 100% cacao
ev en nypa kardemumma om man gillar det
el ett par msk konjak om det är till vuxna Skrattande

Koka upp gräddmjölken m vanilj o ev kardemumman, låt chokladbitarna smälta ner, vispa i cacaon o värm ev upp vätskan igen. Smaksättes m fördel m en msk konjak i varje mugg el 1 tsk cocosfett m smak…det sistnämnda blir bara *sååå* gott!

Vill man ha vispad grädde på toppen kan man byta ut grädden mot mer mjölk istället.

Underbart god o mättar *lääänge*!

sasha-
0

Ok så här gör jag, superlätt men jättegott:)

4 tsk socker
2 tsk kakao
Vispgrädde(ovispad)
Mjölk( ingen lättprodukt)

Blanda kakao och socker i en kopp, häll sedan så lite grädde. Vispa tills den är fast, häll sedan i lite till. Upprepa tills grädden tar upp ungefär halva koppen. Värm mjölken på spisen och häll ner i koppen o rör ihop.

Det måste vara ovispad grädde, annars smälter inte sockret.
Orkar man inte med spisen kan man hälla kall mjölk på grädden o köra i mikron=)

NatthaBlom
0

Brukar "TOPPA" den varma chokladen med kanel helt underbart:)

perfektionist
0

Valrona är den finaste chokladen vist? Men är det nödvändigt? Varm choklad med vispad grädde över räcker väl ögonblink till?

paronskrutten
0

ICA tycker jag har god kakao, willys ska vara god

Helena

sasha-
0

Kan tänka mig att det är en marginell skillnad mellan de olika kakaosorterna.

HannaM
0

jag upplever en viss skillnad till valrhonas fördel jämfört med annat jag provat….. men smaken är ju som bekant delad

MaMaMade
0

Jag har dragit ner nästan helt på kolhydrater och då är de 100%, finare märkena, bättre då de innehåller något färre kolisar. De smakar också mkt godare! Valrhonas var slut när jag skulle köpa sist så jag kom hem med en som heter Le Praline och den är också mkt god. En blandning av 3 sorters cacaobönor (hur många finns det?) sa de på affären.

Chrihanna
0

en kula vaniljglass är jättegott i den heta chokladen :P

RatLover
0

Gjorde igår lite varm choklad :)
Värmde först mjölk och medans hällde jag i kakao.
När det var lagomt varmt drog jag av det från plattan och sen åkte det ner lite flor och strösocker. Rivde sen i lite mörk choklad, men det gick för söligt xD så jag tog då bitar av en ljus choklad och blandade ner så det smälte :D MUMS ;)

Faxlin
0

marshmallows har jag aldrig testat i varmchoklad. Men nu vart jag inspirerad. Måste helt klart testas.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Carlo
0

Jag brukar smälta Lindt choklad, och blanda med varm mjölk! :) Jätte gott"

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus

sayuri
0

HannaM Är du sugen på att bjuda på varm choklad kan jag bjuda på fikabrödet!

Jag är fortfarande lika förtjust i riktig varm choklad, men jag blandar just nu kakao med socker och har i det i varm mjölk. Mums!