Årets pralinprojekt
Varje år gör vi ett antal olika chokladpraliner för att ge bort i julklapp.
Recepter är från chokladfabrikens bok och ser ut så här:
200g mörk choklad
200g grädde
40g glukos
20g smör
Enkelt att göra, man väger upp grädde och glukos och låter det koka upp. Chokladen hackas och läggs i en bunke tillsammans med smöret som man klickar ut. Sedan häller man grädd och glukosblandningen över chokladen och smöret och rör runt.
Häll upp i en form (gärna klädd med folie eller bakplåspapper) och låt stelna. Rulla sedan till bollar. Det gör man lättast med kalla händer som man haft kakao på.
Självklart går det också att gjuta pralinskal och sedan fylla med smeten som då bör ha svalnat av lite så inte skalet smälter.
Våra smaker i år blir mint, kardemumma, citron/ingefära och lingon/honung. Tidigare år har vi gjort chili, björnbär, mango, hallon, tranbär/"pepparkaka" och vanlig mörk.

Färdiga kardemummatryfflar rullade i kakao

Nu är alla sorter chokladdoppade och det sista väntar (ett streck vit choklad på minten)

Mums! Jag som i vanliga fall inte är det allra största fanet av ingefära måste säga att citron/ingefära var en alldeles utmärkt kombination med choklad. Även lingon var riktigt god. Dom andra har jag ätit tidigare och dom var som vanligt goda.
Vi gjorde också chokladdoppade rostade mandlar och det var alldeles otroligt farligt gott, gick knappt att sluta när man väl börjat.
Jag gjorde på tryffel med ingefära och lime och tyckte nog ingefära smaken var lite klen men lime-smaken framträdde lite iallafall. Blev lite besviken….god men för klen smak (får väl hotta upp receptet :-)

#5 Vad använde du för något för att få ingefärssmaken? Vi finrev ingefära och använde både saften som blev och dom rivna bitarna. Det funkade bra, dom som fick lite mer bitar smakar ju lite mer men alla hade i alla fall smak av ingefära som man kunde känna tillräckligt tydligt för att säga vad det var.
I det receptet jag använde skulle man skiva ingefäran i bitar och sjuda upp i grädden och sen ta bort….min tanke sen var nog jag skulle rivit lite och haft i med.

Låter som en god tanke.