Dammsugare

jag älskar dammsugare :D kan ud inte ta dela med dig av receptet?
tack så jättemycket på förhand! :)
Usch
Såna har jag hatat sen jag var liten. 

Mvh Stephanie 

Jag gillar inte heller dammsugare, eller något annat som kommer från Delicato. Jag var dit en gång på studiebesök för många år sedan och såg hur de körde ner gammalt vitt bröd i kvarnar och tillsatte arrak för att det inte skulle smaka av äckligt gammalt bröd.
De är förstås smakligare om man gjort dem själv och vet precis vad man har haft i, men motviljan blir kanske för stark ändå.
jag gillar egentligen bara en enda konditoriprodukt och det är chokladbiskvier. 
Jag älskar dammsugare! Men det var längesedan jag åt dem. Ska nog göra dem någon dag.
#0 Receptet? Snälla snälla 
#0 Varför valde du egentligen att ha vit choklad på dina dammsugare? 

Damsugare är jätte goda, men jag har aldrig testat att göra egna :(
#6 Jag har inte heller testat att göra egna.
Det vore på tiden nu! 
Fyndigt att det lyckats hamna en reklambanner om dammsugarpåsar just i den här tråden 
Jo valde vit choklad för jag älskar den vita chokladen. :)
Recept
gör en misslyckad sockerkaka går ju med en lyckad sockerkaka också :) smula den när den svalnat rör i 2 matskedar punch (arrakextrakt) 50 gram riven mandelmassa 50gram smör och 50 gram smält mörk choklad (jag tog ljus då ja inte glilar mörk) rör ihop och låt smeten/degen vila i kylskåp i 30 minuter ta fram marsipanen (valfri färg) kavla ut i längder eller om du köper färdig kavlad. Ta ut smeten/degen och rulla fingertjocka längder lägg längden på marsipanen och rull ain den i marsipanen. Skär med kniv så de blir 2-4 cm långa elle rså långa du vill ha dom. Doppa ändarna i smält choklad. :) sen är de bara och njuta :)
#9 Det låter jättegott! Ungefär hur många blir det?

#9 jag måste pröva att göra dessa någon dag
tack för att du delade med dig av receptet!
*10
ja de beror på hur tjocka eller tunna du gör dom.

Ska försöka göra det någom gång :)
#12 Om man gör dom ungefär som du har gjort på bilden?
*14
Ja fick 20 st men då tog marsipanen slut. hade jag haft mer så hade jag lätt fått runt 50-60st om inte mer.
#15 Hur mycket marsipan tror du man behöver om den inte ska ta slut?

Jag ogillar också dammsugare, så äckligt 
*16
ja du svårt och veta ja köpte en sån jätteliten rulle men borde nog haft unt 200-300 gram marsipan för att de ska räcka.

Åhh. Jag älskar dammsugare! Måste prova det här receptet jajg också. Tack!
#18 Okej!

mums

det bästa som finns nästan :) har också bakat egna, lite trixigt att få dem att hålla ihop när man skulle rulla dem i marsipanen.. men det är väl olika på olika recept :) gott blev det iaf :D

Min sambo bara älskar dammsugare (tyvärr inte den sorten man städa med då), Så kanske ska man skämma bort honom till i december när han fyller år och ge honom något liknande.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#23 det skulle han nog uppskatta, Funderar på att göra mer dammsugare nån dag. Då kan ja ta reda på hur mycket marsipan de går åt.

GE MIG !
// Liinda
Åhh vad gott det ser ut. Älskar damsugare och vit choklad. Ska nog testa göra det någon gång 
Om du/ni bakar mycket så kan ni lägga ALLT som blir rest produkter när ni bakat tex misslyckad sockerkaka.. kanter från olika sorters kakor biskvibottnar det mesta helt enkelt.. som inte surnar..(utan smak eller med kakao eller vanilj) i en hink.. Sen när ni ska baka dammsugare så använder ni allt det där.. Häller det i en skål och vispar det så det blir söndersmulat.. blir konsistensen torr så kan ni använda lite smörkräm i.. när ni har nästan lagom konsistens så är det bara att smaka av med arrak… rulla sen ut längder… låt stå kallt!!! Kavla ut marsipanen och rulla in längderna i det sen skär ni upp dom till lagom längder och doppar ändarna i choklad.. Så gör dom ute på konditorierna (de flesta) och så får vi lära oss i skolan…
Den nya arraksessencen som Dr oetker säljer numera verkar det vara många som är missnöjd med smakmässigt så hör man till dem kan det vara bra att veta att såna som ex. Essencefabriken i Stockholm finns så det finns några alternativ på den svenska marknaden.

Möjligen OT, men en kompis hittade en gång en geting i sin köpta dammsugare/punchrulle 

Inte för att jag köpt dammsugare så ofta men efter att ha läst denna tråden har jag gjort det för sista gången!
Jag älskar min Miele dammsugare
Ne jag köper inte dammsugare längre, jag gör dom själv, då vet man vad som finns i.