Choklad iFokus

Choklad

Etiketterpralinertryfflar
Läst 5624 ggr
tantan
0

recept: ingefärs- och citrontryffel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ca 10-15 st

100g mörk choklad,
100g grädde,
40g glykos,
20g rumsvarmt osaltat smör,
saften och skalet från en citron
riven färsk ingefära

Hacka chokladen fint. Koka upp grädde och glykos och häll det över chokladen. Klicka i smöret och låt det smälta. Smaksätt med citronsaft och ingefära. Låt svalna. Spritsa till toppar, rulla till bollar som rullas i kakao, häll i chokladskal eller garnera på annat sätt.

OBS! smaksättningen smakar mer när smeten har svalnat än den gör när smeten är varm. Tänk på att inte översmaksätta!

Grundreceptet på den här tryffeln är mörk tryffel från boken "chokladfabriken" skriven av Annika Edestrand och Helena Annerén Ullstrand. Mycket bra bok för chokladfantaster!

H9/V9 Årsta AIK

"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"

timmelin
0

Oh, med bild också.

Han var verkligen duktig din make haha

HannaM
0
Hoppfull
0

Åh vad gott det lät… undrar om det går att göra mjölkfritt med.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

tantan
0

mjölkfritt som i laktosfritt? inga problem

mjölkfritt som i mjlökproteinfritt? lite knepigare

H9/V9 Årsta AIK

"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"

Hoppfull
0

Nej mjölkfritt som i mjölkfritt.

Jag vet att det är lätt med laktosfria saker men jag har inga enzymer varken för laktos eller protein.

HannaM
0

#5 Du får göra en liten provsats med mjölkfritt margarin och någon sojagrädde eller liknande?

Hoppfull
0

Ja, kanske… men jag tycker att mjölkfritt margarin (allt margarin) är superäckligt, som att använda salva… Möjligen kanske man kan göra en variant med kokosfett… eller så skippar jag det helt enkelt.

timmelin
0

Du har väl testat den bra kokosfettet som är helt smakfritt. Och mjukt och som gör att det är jättelätt att jobba med.

Har inte namnet nu eftersom jag jobbar just nu

Hoppfull
0

Jag har bara testat en sort och det är ett halvhårt som smakar cocos men är väldigt gott. Kommer inte ihåg varifrån det är köpt.

HannaM
0

Annars får du helt enkelt göra en chokladkaka med smak av ingefär och citron, smälta chokladen och blanda i ingefära och citron och hälla upp i form och låta stelna. Visserligen inga tryfflar men gott i alla fall.

Hoppfull
0

Visst Glad

Just nu gör jag kakor av mandelmjöl, hackad mandel och mörk choklad. De blir jättegoda!

HannaM
0

Åh det lät inte alls dumt=) Kan man få se bilder och kanske något recept?

Hoppfull
0

Oj… bilder blir nog svårt men ett recept kan jag knåpa ihop sen Glad

Hoppfull
0

Ok, jag malde en dryg dl mandel men man kan ta vilka nötter som helst. Så blandade jag det med en dl råsocker eller farinsocker (bara för att jag tycker att det är godare än vitt socker). Om man vill kan man blanda i en tsk bakpulver och en msk majsmjöl men det är bara om man vill att kakan ska svälla upp lite.Jag har gjort båda delarna och utan blir kakan lite plattare och segare.

Så rör man i ett ovispat ägg och hackad mandel för att få lite tuggmotstånd och så hackad choklad av den sorten du gillar.

Sen klickar man ut i toppar (som bara flyter ut för mig) eller så geggar man ut massan på ett bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen 15 min 175 grader. Dela kakan i bitar medan den är varm eller ät med glass som en kladdkaka.

Den är supergod och inte så känslig för förändringar i recpetet. Man kan blanda i nonstop, hackad frukt eller vad man gillar istället.

HannaM
0
Migoff
0

#14 låter supermumsigt :)