Choklad iFokus

Choklad

Etiketthögtider-choklad
Läst 2955 ggr
fia-mia
0

Julgodis

Måste snart börja med julgodis, är bortrest över jul så jag tjuvstartar lite. Brukar även ge bort lite i julklapp.

Dela med dig av de bästa recepten så blir jag glad, är de dessutom lätta att göra blir jag superglad. Älskar mint också, så kan ni nåt godis med mintchoklad frå ni dela  med er :D

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Bergspuman
0

Jag brukar göra chokladbollar (man får ju inte säga negerbollar längre) enligt det recept som finns på havregrynspåsarna. Det blir KANONGOTT! Var noga med att blanda smöret och sockret riktigt rejält noga, bollarna blir godare då. Jag brukar rulla dem enbart i pärlsocker och inte kokos.

Så brukar jag göra en julstubbe, eller mandelmasserulle.

Köp 1 kg mandelmassa. Grovriv den på rivjärn ner i en bunke. Hacka hasselnötter, russin och gröna och/eller röda cocktailbär och blanda ner i mandelmassan. Häll över 1-2 dl fin, söt rom (avsedd för efterrätter) eller VO-konjak. Låt stå och dra en stund.

Forma en stor rulle, eller flera små. Vira in dem i gladpackplast och förvara i kylen någon timme. Smält hälften ljus och hälften mörk blockchoklad. Glasera rullarna, först halva rullen. Låt den stelna i kylskåpet. Glasera sedan andra sidan på rullen.

Svep in rullarna i folie. Förvara i kylskåp.

fia-mia
0

Tack för receptet!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

HannaM
0

Sen kan man göra variant på julstubben, mandelmassebollar. Kan smaksättas med tex rivet apelsinskal och chokladdoppas. Eller så kan man ta en liten bit nougat och ta mandelmassa runt, rulla till en boll och sen chokladdoppa.

Mintkyssar är ju med mint, har dock inget recept men googla på det så hittar du.

Kanderade apelsinskal i choklad.

Smält choklad som man brer ut mycket tunt på bakplåtspapper och låter stelna lite lite och sen pudrar man kardemumma över (egenmortlad) och sen låter stelna och bryter i bitar.

Några enkla saker.

fia-mia
0

Tack Glad

MVH Mia (miisasphoto.tk)

[hejhejnaffy]
0

em kan någon skriva ner ett super gott  recept på julgodis?

[TheoA]
0

Jag vet att det finns massor av julgodis på Julen iFokus. :)

[hejhejnaffy]
0

okej tack :)