Choklad iFokus

Choklad

Etikettrecept
Läst 9312 ggr
Velepa
2

chokladbollar

Hur gör man chokladbollar som finns på café? Ett fik här jag bor gör sånna goda. De är knappt nå havregryn i dom.
Någon som har något recept på riktigt goda? ;)

Faxlin
0

Ohh, jag ska försöka hitta mitt recept. Men jag kan inte lova något.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

HannaM
1

misstänker att dom kör sin smet i mixer. Har gjort det en gång och då märks inte havregrynen på samma sätt, värt att prova kanske?

Velepa
0

ja, kanske de. men den är mycket mörkare oxå, inte så ljus och trökig smak. Min syster nämnde någonting om att dom hade i sockerkaka/kladdkaka eller liknande i. Kan de stämma?

tantan
0

eller bara mer kakao?

H9/V9 Årsta AIK

"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"

Faxlin
0

#3: Du har rätt, det är helt annat i dem. Ska bara gräva vidare. Den mörkare färgen och smaken kommer sig inte av mer kakao. ;-)

Audiatur et altera pars

Velepa
0

Skönt att få de bekräftt, och ja misstänkte de. Jag kanske helt enkelt får exprimentera. De är väll knske nåt hemligt recept? Antar att de inte bara är att knalla in å fråga efter de heller..

Langhol
0

När min son gör chokladbollar blandar han allt i matberedaren. Då märks ju inte havregrynen så mycket. Fiberhavregryn är det som vi har hemma och jag tycker att det ger lite mer smak.Glad

[Asta]
0

De kanske gör mera typ arraksbollar där man har kaksmulor i istället för havregryn. Annars tror jag som de andra att de helt enkelt kör smeten i en matberedare och har kanske lite mera kakao i. Plus förmodligen ganska mycket fett.

Velepa
0

I så fall tror jag mer på vad #5 sa för där jag fikar är de någonting extra i jämförelse på vissa andra fik.. Är inte bara kakao… :)

Faxlin
0

#6: Har själv stått och bakat sådana där bollar genom ett av mina gamla jobb. Så jag vet att du har rätt. Men mitt minne för att fixa fram receptet till dig är inte direkt samma sak tyvärr. Men jag har inte glömt dig. Jag jobbar på det :-)

Någon av er som smakat Augusta Jansson? Det är sådana jag har gjort. Allt de säljer faktiskt, fast det var kanske mer ett dotter (son) bolag. ;-)

Audiatur et altera pars

Anne
0

Bästa tipset är att fråga på ditt favvofik, skulle jag säga :)

åsaF - oh, JAG minns! De var alltid på gamla stans julmarknad… du har inte möjligen receptet på deras "tjong-kola"? Den minns jag alldeles särskilt, hård, superseg och gräddvit… :)

[Asta]
0

Jag har ett recept på tjong. Som man gör lite som polkagrisar. Alltså drar och vänder, drar och vänder så att den blir ljusare och ljusare vartefter du vänder in luft i den. Men det är kanske inte samma.

Anne
0

Asta - det låter ju nära nog i alla fall. :)

[Asta]
2

Recept på Tjong.

Tjong

3 dl socker
1,5 dl ljus sirap
1,5 dl vispgrädde
2 msk smör

(1 msk ingefära)

1. Blanda socker, grädde, smör och sirap i en hög gryta (ca 3 l). Sätt i en hushållstermometer. Koka blandningen utan lock tills temperaturen är 150 grader, 12 - 15 min.

2. Olja under tiden en marmorskiva eller bakplåt. Lägg urvridna diskdukar under plåten så att den står still.

3. Blanda ev ingefära i grytan. Häll upp massan på skivan eller plåten och låt den stelna lite. Vik upp kanterna mot mitten några gånger med oljad degskrapa eller bordskniv. Arbeta massan med händerna när det går att ta i den. Drag ut och vik ihop massan i luften. Drag tills det går trögt och färgen blivit ljus. Drag sedan ut lite av massan i taget och klipp den snabbtmed kraftiga hushållssaxar till karameller över en bricka. Obs!

Den som är snabb och van kan hinna klippa hela satsen annarsär det lättare om minst 2 personer hjälps åt. Förvara karamellerna svalt i en burk med lock.

Anne
0

Tack Asta! Ska testa vid tillfälle :)

Memama
0

Har ett recept på Dammsugare och då halvgräddar men en sockerkaka och rör ner den i smeten. De kanske gör likadant med chokladbollar!

[mjuue]
0

Chokladbollar är det godaste som finns!

Haha.. dom e inte samma sak o göra o äta hemma som på café håller jag lugnt med om :P
Testade världens godaste kladdkaka på ett café en gång, har försökt göra en lika god hemma.. har inte gått tyvärr :) Testat att ha i mindre tid för o få den mer kladdig, haft i mörk choklad o dittan o dattan :P

[mjuue]
0

Chokladbollar är det godaste som finns!

Haha.. dom e inte samma sak o göra o äta hemma som på café håller jag lugnt med om :P
Testade världens godaste kladdkaka på ett café en gång, har försökt göra en lika god hemma.. har inte gått tyvärr :) Testat att ha i mindre tid för o få den mer kladdig, haft i mörk choklad o dittan o dattan :P

Madde
0

Hur går det åsa med receptet?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

MaMaMade
0

Jag använder det "vanliga" receptet som finns i de gamla kokböckerna typ "Vår kokbok" etc. Jag brukar dock smula sönder havregrynen ordentligt innan jag blandar i dem. Det är också viktigt att smör/socker-blandningen är ordentligt fluffigt vispad. Jag blandar även i en rejäl skvätt grädde. Höftar mängden men det får inte bli för kladdigt, svårt att rulla då…men goda blir de!

Faxlin
0

Det är omöjligt att få ett recept. Familjehemligheter vet ni :-)

Audiatur et altera pars

ceciliabrinke
0

Oh.. har precis hittat ingridienserna i bollarna :) Kanske rentav hittat det redan??? :p annars… här. Leta själv efter det =)

http://www.delicato.se/48/13/Delicatoboll.html

mollycrimson
0

en gång när jag hade chokladboll-craving & bara lite havregryn hemma testade jag att ha mjöl i. supergott (ännu mer onyttigt he he he) & smakade mer som såna man köper på café!

[Pollyanas]
0

#23 Mjöl? I chokladbollar? Hur mycket hade du i då? Var nått nytt, å jag och mina vänner har ändå testat det mesta i våran chokladbollsklubb ;)

Mantissa
1

Jag förstår inte vad de är för mörka ni menar? Jag suktar efter de där ljusa ljusa med coccos på. Har provat recept hemma, men det blir inte samma sak.

HannaM
3

#25 Dom heter inte chokladboll, det är kokosbollar.

Mantissa
0

oki, my bad. Finns det färdiga trådar om dem? Sökfunktionen brukar aldrig fungera för mig här på if

HannaM
0

Tror inte det finns recept på sånna här men prova google=)

vaanjja
0

Jag har hört att om man har typ glutenfritt mjöl så blir det delicatobollar :)<3 har dock aldrig testat ;P

BbBh
0

*favoritar*

yvonnel
0

Jag hade en klasskamrat vars föräldrar hade bageri. Så fort jag fick en slant över så gick jag dit, det kostade inte mer än 10 öre på den tiden (50-talet).

Hade jag tur så fanns det frysta som tog lång tid att gnaga på.

Den kunde ligga i fickan med lite papper runt, en go känsla att veta att något riktigt gott väntade på rasten.

På hösten brukade mamma lägga in ättiksgurka, den brukade få samma behandling, jag älskade sån gurka.

Rustibuss
0

Undrar varför namnet på Negerbollar byttes ut till Chokladbollar?

Medarbetare för Welshponny ifokus

Mantissa
3

#32 Really? Undrar du det?

yvonnel
0

Dom goda bollarna jag berättar om härovan heter arraksbollar.

Det ska vara kaksmulor och äkta osaltat smör smaksatt med antingen arraksessens eller riktig sprit med arrak.

Blandas bäst i en mixer. Rullas till lagom storlek och ställs kallt ca 2 tim. Sedan ska dom doppas i smält choklad, 50/50 mörk och ljus.

Rustibuss
0

#33 Ja.

Medarbetare för Welshponny ifokus

yvonnel
0

För att det blev omodernt att använda "the N-word"!

Mitralis
0

#34 Är bara så irriterad på att det inte finns någon riktig arraksessens längre. Ekströmd har ju slutat tillverka sådant och Dr ötkers smakar och luktar hemskt Gråter

yvonnel
0

Det finns att köpa äkta arrakslikör på systemet, fast det är ju inte billigt, men á andra sidan så kan det nog räcka några år, det behövs ju så lite  i taget.

nykanin
0

brukar alltid använda elvisp då jag gör chokladbollardet blir hur gått som helst :)

Mvh Linnéa

Sweli
0

Jag använder en blandning av nötter och kokosmjöl eller mandelmjöl istället för havregryn, dom blir väldigt uppskattade.