Choklad iFokus

Choklad

Etikettrecept
Läst 3600 ggr
Chieko
1

Överdrag till tårta

Hej! Jag ska baka en chokladtårta jag älskar idag, och vill täcka den med ett lager choklad. Finns det någon som har tips på hur man gör detta smidigt?

Mamma har gjort det men jag minns inte riktigt hur. Köpte en marabou mörk choklad som bas, är det bara lite grädde också i eller?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[Louisez98]
0

Antingen kan du ju göra fluff (sök på Bakverk if!) eller så kan du blanda i lite socker o lite kakao i ovispad vispgrädde, ställ i kylen en halv timma & vispa upp. Klart!

Chieko
0

Mammas variant var en kaka marabou mörk choklad och en dl vispgrädde. Grädden kokas upp, chokladen slås sönder och rörs ner så att den smälter. Sen väntar man med fördel lite så att blandningen hinner svalna innan man lägger den på tårtan, den har en förmåga att smita lite väl långt ner på kanterna annars….

/Karin

[Louisez98]
0

Ok, vad bra att du hittade receptet!

Elshira
0

Antingen kan man koka upp grädde och ha i mörk choklad och göra en chokladtryffel.

Annars är mjölkchokladgrädde vansininigt gott! Då ska grädden dock bara värmas så att chokladen kan amälta, sedan ska grädde bli riktigt kall (minst ett par timmar i kylen, gärna över natten) och då vispar man den som vanlig grädde. fast den blir mycket krämigare typ :) Det är det är gudagott! :D

Hakuna matata!

Chieko
0

#4 Det måste jag testa! Ska bara äta upp resterna av de förra två tårtorna… Blev en massa godbitar över att stoppa i frysen Flört

/Karin