Halvnyttig choklad
Oiđ
Just nu Àr jag inne i en trÀningsperiod och brukar mÄ lite dÄligt av att Àta onyttigt (inte bra, jag vet). Grejen Àr den att jag Àr galen i choklad, och jag Àter nÄt onyttigt i princip varje dag. SÄ jag skulle behöva tips pÄ smÄ, halvnyttiga recept som man kan Àta med gott samvete efter skolan. Brukar vara fruktansvÀrt trött vid det laget och hela jag skriker efter choklad!
Idag blev det nÄgon form av chokladkaka i micron. Receptet:
1 msk kakao
1 msk strösocker
2 msk vetemjöl
1-2 tsk vaniljsocker
2 nypor salt
1,5 msk rapsolja
1,5 msk mjölk
0,5-1 tsk bakpulver
1 skvÀtt kaffe
Blandade allt i en kopp och vÀrmde i ca 30 sekunder pÄ full effekt.
Tycker sjĂ€lv att receptet inte Ă€r sĂ„ fruktansvĂ€rt onyttigt, skulle vara sockret i sĂ„dana fall. Men skulle ni rĂ€kna det som sĂ„ pass onyttigt att det inte borde Ă€tas flera gĂ„nger i veckan (= varje dag för migâŠ)? Har ni nĂ„gra hyfsat nyttiga recept att dela med er?đ
MÄste försöka ta mig ur den hÀr nojan haha!
Mvh Emma
Jag skulle inte Ă€ta det, men jag Ă€ter ju iof inget sött pĂ„ vardagar! Sockret Ă€r inte bra, inte vanlijsockret heller, vetemjölet, rapsoljan eller bakpulver. Risken Ă€r ocksĂ„ att du Ă€ter det, fĂ„r energi och sen efter nĂ„gon timme kĂ€nner du dig trött och vill ha merâŠ
Ăt en stabil frukost (t.ex grovt bröd eller gröt). Om du har sen lunch sĂ„ ta ett mellanmĂ„l (t.ex frukt). IstĂ€llet för att stoppa i dig nĂ„got sött/onyttigt sĂ„ gör en fruktsallad! Supergott enligt mig. đ
Tack för ditt svar!đ
PĂ„ vardagar Ă€ter jag alltid en liten havregrynsgröt till frukost med kanel och mjölk/mosad banan och mjölk (utan socker och salt). Till lunch Ă€ter jag sĂ„klart det som erbjuds men hĂ„ller mig oftast till en mindre, nyttigare portion. SĂ„ sen nĂ€r jag kommer hem Ă€r jag typ galen efter nĂ„t riktigt gott och dĂ„ blir det lĂ€tt onyttigt ocksĂ„ xD Men hĂ„ller med om att frukt Ă€r smaskens, dock brukar vi ha det ganska dĂ„ligt med det hemmaâŠ
#2 Köp mer frukt! Och om du inte orkar Äka och handla varje dag kan du ju köpa och lÀgga i kylskÄpet sÄ hÄller de lÀngre :)
Du kan Àven ta lite större portioner till frukost och lunch, dÄ hÄller du blodsockret uppe lÀngre.
Försök att undvika snabba kolhydrater (vit pasta, vitt brödâŠ) eftersom det blodsockret höjs och sĂ€nks snabbt om man Ă€ter det. Ăt var tredje timme
đ