Choklad iFokus

Choklad

Etiketter: bakverkmaträtter
Läst 668 ggr
MonicaLagerquist
1

Chokladbollenssdag 11 maj

Kommer ni att göra / äta chokladbollar idag?

Stolt ägare till tre La permer

• Redigerat 2024-05-11 06:06 av Carmarino
Pyttelite
0

Nej!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Carmarino
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har gjort några stycken. Det blev fler än det är på bilden, men jag tog inte med alla. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

millan21
0

Jag visste inte ens att det fanns en chokladbollens dag

Carmarino
2

Det finns många olika dagar för olika saker - många fler än man kan hålla reda på. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Soligajag1
0

Får se om det blir några , bra sugen !! 👍

#2 Ser såå goda ut!!!🙂

HH 🙂

Carmarino
1

#5 Tack Soligajag1. De var rätt goda, men måste erkänna att jag faktiskt tycker att Delicatos chokladbollar är godare. ☺️😃

JMW
0

Nix, kommer inte att göra några.

Vixxen
0

Näää…

Soligajag1
0

#6  ok , men hur gör du dina ?  i maskin eller för hand , eller elvisp , 

nee, hemma gjorda är godast. 🙂

HH 🙂

Physii
1

Nej!

tlover
2

Japp, hemmagjorda fast med banan istället för smör och te istället för kaffe

l'm back

Physii
2

11

Då är det inte chokladbollar för mig…

tlover
0

#12 varför inte?

l'm back

Physii
2

13

Kallar det bananbollar🙂

Chokladbollar för mig är med kakao och kaffe.

Bananbollar för mig är med banan och grönt te.

tlover
0

#14 jag gör det inte med grönt te utan pu-erh som ger en fyllighet som inte ens man får med kaffe. Bananen känns inte så mycket pga all kakao utan är bara ett sätt att få dom mjölkfria

l'm back

Physii
0

15

Vad är pu-erh för något?

tlover
0

#16 ett lagrat te med mycket umami

l'm back

Physii
0

17

Aldrig hört talas om 🙂

Soligajag1
3

Chokladbollar för mig är: 100 g smör eller margarin (gärna rumsvarmt då blir det lättare att mosa in, fast undvik att låta smöret ligga framme alltför länge då det kan bli väl löst) 1,5 dl strösocker 3 dl havregryn 3 msk kakao 1 tsk vaniljsocker 2 msk kaffe (ska vara kallt, går bra att byta ut till vatten) Kokos eller pärlsocker

HH 🙂

tlover
0

#18 artikel finns inne på te iFokus. #19 Mitt recept är 1 banan a 100g ungefär 3/4 dl socker 1msk vaniljsocker 3msk kakao 3,5-4 dl havregryn 2-3 msk starkt kallt te gärna pu-erh men oolong eller svart te funkar. Kokos eller pärlsocker att rulla i Mosa bananen och blanda allt. Rulla till bollar och rulla i garneringen

l'm back

Pyttelite
0

Smakar det banan eller är bananen bara konsistensgivare?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

tlover
0

Det smakar lite banan men mer choklad/kakao

l'm back

Physii
1

19

Så gör jag också, fast tar mindre socker.

20

Ska testa

Carmarino
1

#9 Rör ihop smeten i matberedaren. Mest för att jag inte orkar stå och "kladda" med det för hand och att jag tycker det blir mer jämnt blandat med maskinen.

#19 Det är nästan samma som det recept jag använde, fast det var ungefär dubbelt så mycket av allt.

230 g rumsvarmt smör 
2 dl strösocker 
6 dl havregryn 
1,5 dl kakao (lite väl mycket, så det kan nog minskas till 1 dl)
2 tsk vaniljsocker 
0,5 dl kaffe

Det blev 33 (och en halv) bollar av den smeten. 🙂

Soligajag1
3

#24 Så gjorde jag med , när jag jobbade på ett Café ! Men jag använde elvisp , Extra stora ! Barnens favorit till fikat ! Med både kokos o pärlsocker på. 😀

HH 🙂

Carmarino
1

Tänkte använda min stora köttbulletång till att forma bollarna med, men insåg att de blev alldeles för stora då. Fick ta den lilla tången istället. 😃

De är ju ganska kraftiga i smaken, eftersom det är så mycket kakao i dem, så det hade nog inte varit så gott att äta dem om de varit stora.

Föredrar att rulla bollarna i kokos, för jag tycker det blir för sött med pärlsocker, men smaken är ju olika så det är bra att ha bägge sorterna om man ska bjuda. 👍

Physii
1

25

Så fint 😊

Soligajag1
0

#27 Tackar ! Ibland gjorde jag 2 satser / en med mjölkfritt smör , o en med vanligt smör ! 😀

HH 🙂

Physii
1

28

Dem ser väldigt goda ut 😍

Tarotstollan
1

Låter gott med banan i! Nej, jag kommer inte att äta någon chokladbulle idag.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Jimmy.L]
4

Ombord på Birka Cruise.

MonicaLagerquist
1

Det blev inga chokladbollar för mig igår 😭

Stolt ägare till tre La permer

Carmarino
1

Det finns en annan tråd om chokladbollens dag, så jag stänger denna.

https://choklad.ifokus.se/discussion/1473932/chokladbollens-dag-11-maj

Choklad iFokus är ett gratis disskussionsforum för alla som gillar choklad, oavsett om det är vanlig marabou eller exklusiv Valhrona.Alla är välkommna att dela med sig och ta del av chokladrecept, kunskaper och allt som har med denna mörka läckerhet att göra!
Inlägget är låst för nya kommentarer