Choklad iFokus

Choklad

Etikettallmänt-choklad
Läst 362 ggr
Carmarino
2020-04-21 14:33
1

Chokladtest i olika formar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett tag sedan köpte jag några kakor marabouchoklad - eftersom man då fick en silikongjutform på köpet.

Igår kom jag på att jag skulle testa att göra en liten chokladkaka i en burk som det varit färskost i.

Så idag satte jag igång.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-04-21 14:35
1

I färskostformen valde jag att hälla Callebaut No. 811, en 54,5 %-choklad som är väldigt mild och god. På den strödde jag salmiaksalt som smaksättning. Det kanske syns att detta har bäst-före-datum Okt 2019, men det är fortfarande lika salt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-04-21 14:38
1

I marabouformen hällde jag Callebaut No. 823, en 33,6 %-choklad som är krämig och god i smaken. Smaksatte den med rålakritspulver. Det passerade bäst-före-datum (eller som det står på burken "mindst holdbar til") 01.12.13. Även detta pulver var fortfarande lika salt, samt smakade starkt av lakrits.

Carmarino
2020-04-21 14:40
1

Hade inte tålamod att vänta tills den mörka chokladen hade stelnat tillräckligt, plus att jag inte är säker på att den var rätt tempererad, så chokladkakan sprack när jag tog ut den ur formen.

Den ljusa chokladen verkar ha blivit rätt tempererad, men som alltid med ljus choklad har jag svårt för att få ut luftbubblorna. Chokladen är nämligen väldigt trögflytande när den är rätt tempererad.

Fast inget av det här påverkar ju smaken förstås. 👍

Tarotstollan
2020-04-21 22:37
1

Ser gott ut som vanligt!🤤

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2020-04-22 09:48
1

Tack Tarotstollan. 🙂

Carmarino
2020-04-22 13:56
1

Testade den mörka chokladen i marabouformen idag. Det blev bättre, och jag fick bort nästan alla luftbubblorna. 👍

De små, ljusa prickarna är salmiaksalt, som jag strödde på baksidan av chokladkakan. Tyvärr spred de sig även till framsidan, och de är så små att det inte går att borsta bort dem. 🙂

Vixxen
2020-04-25 23:21
0

Spännande!

Carmarino
2020-04-26 12:59
0

Ja, det är alltid roligt att testa hur de olika formarna funkar - och om jag lyckas temperera chokladen rätt. 🙂