Choklad iFokus

Choklad

Etikettallmänt-choklad
Läst 82 ggr
MonicaLagerquist
2

Chokladminnen

Har du några minnen kring choklad?

Stolt ägare till tre La permer

Herveaux
2

Det här minnet ploppade säkert upp för att jag är lite frusen efter en dg ute i halvstormen.

Tant Bruns Kaffestuga i Sigtuna och deras varma choklad. 🤎
Nu var det många år sedan jag var där men det är en otroligt mysig miljö i den lilla röda stugan som troligen är från 1600-talet.
Stooort glas varm choklad med lagom mycket vispgrädde på toppen.
För att enkelt kunna hålla i det varma glaset så knyter de en näsduk runt om vilket tar mysfaktorn till än högre nivåer.

// Harley

[Göstage]
0

Jag minns fortfarande hur besviken jag blev på 1950-talet när mina föräldrar varit i Norge och handlat margarin och socker - plus Freia chokladkakor, som visade sig vara mörk choklad. Idag kan jag äta mörk choklad, men då var det en skuffelse…🤦‍♂️

Carmarino
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag var barn fick jag alltid en ask Noblesse på min namnsdag. Min kusin var jättesur över det, eftersom han fyllde år samma dag, och tyckte att jag inte skulle få några presenter då. Det brydde jag mig inte om, för jag ville gärna ha den där asken med chokladplattor. 😊

Min mor och jag hade länge som tradition att besöka Himmelstorpsgården på Kullaberg andra advent varje år, då de hade julpyntat gården och serverade fika. Jag valde alltid varm choklad med vispgrädde till kakorna, för jag tyckte (och tycker) det var godare än kaffe.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

MonicaLagerquist
2

Det första minnet jag har är innan jag var fem år gammal.Min mamma hade varit med sina syjuntstanter i Stockholm.Shoppat och gått på teater.Hon hade köpt en chokladkaka till mig som hon lagt under min huvudkudde.När jag vaknade på morgonen hade jag håret fullt av choklad för den hade smält.

MonicaLagerquist
1

Ett annat minna är från när jag är runt tio.Min alkoholiserade farfar bodde på en ö dit man bara kunde ta sig med båt.Han bodde i ett litet hus som nog var tänkt som sommartorp,Det fanns varken el eller vatten.Hur som helst så hälsade vi på där ibland och då bjöd han alltid på center som han hade i en glasskål med lock.

Soligajag1
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min fina kaka som jag bakade på Karlsgatan 2 , där jag jobbade .
Underbar med riktig choklad i .

HH 🙂