Med smak av lakrits
Från och med idag och till och med söndag pågår evenemanget "Med smak av lakrits" i Helsingborg. Det innebär att du kan "smaka dig igenom Helsingborgs restauranger och caféer med en touch av Lakrits". Det är 20 företag som använder lakrits i sin matlagning.
Det finns även en (pytteliten) utställning om lakrits på Sundstorget, och den besökte jag idag.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det är Lakritsfabriken som står för utställningen och de säljer även några av deras produkter till "mässpris". Passade på att köpa några av dem. De här har jag läst mycket om på Instagram, så jag blev sugen på att testa. Återkommer med recension när jag gjort det.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Vad spännande! 🙂 En intressant rot, den går att ha till mycket! Lakrits i godis, efterrätter och drycker är gott men i matlagning har jag aldrig stött på den, intressant! 🙂
Kan tänka mig att godiset du köpt är gott! 😋
Dock ska man undvika lakrits om man har högt blodtryck! Som tur är behöver inte jag tänka på det! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-09-22 12:57 av Sabah
#3: Jo, jag vet att man ska undvika det om man har högt blodtryck, vilket jag har. Man kan dock äta det i måttliga mängder. För min del blir det ungefär 2-3 (små) bitar per dag, så lakritsen varar länge här hemma. 😊
#4: Toppen att du kan äta lite av den lyxiga roten! 🙂 Den som spar den har! 👍🏻
💖🧡💛💚💙💜
Åh jag älskar lakrits.
/Maria
#5: Ja, jag hade aldrig kunnat äta allt på en gång. Dels tycker jag inte det är gott då, och dels hade jag förmodligen inte mått så bra.
#6: Lakrits är gott. Vi har det rätt väl förspänt här i stan. Lakritsfabriken har en stor butik där man kan köpa en massa olika sorters lakrits. De har också börjat odla egna lakritsplantor på ett fält strax utanför stan. Där har de olika event då man bl.a. kan smaka på mat som innehåller lakrits.
Tidigare fanns det även en annan liten butik, som sålde alla möjliga sorters lakrits från många olika tillverkare. Jättemysig butik och trevlig personal. Tyvärr fick de slå igen och har nu bara försäljning på webben.
#7: Håller med, även om lakrits är gott blir man mättad om man äter för mycket! För mycket av det goda är aldrig bra! På nåt sätt! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#9: Nej, det är lätt att föräta sig på något man tycker är gott. Bäst att portionera ut det i mindre delar. 😊
Lakrits är gott - lycka att bo nära Helsingborg.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#11: Ja, jag har nästan promenadavstånd till Lakritsfabrikens butik. Helt livsfarligt. Tur att jag inte har råd att handla där för ofta. 😃
#12: En rask promenad sänker blodtrycket och ger mer utrymme till lakrits - tänk på det! 🤗
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#0. Så spännande! Både avundsjuk och glad att jag inte bor nära en sådan fabrik, den hade verkligen inte varit bra för mig!😁
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#13: Med värkande knän finns det inget som heter "rask promenad" för mig längre. Det är tveksamt om jag ens hade lyckats ta mig både dit och hem till fots. 😊
#14: Har inte varit där så ofta, även om jag hade velat. De har en del annat också, och inte bara lakrits. När jag väl är där brukar jag oftast gå direkt till reahörnan för där finns det för det mesta bra produkter till hyfsade priser.
Har bl.a. köpt deras pepparkakor med lakrits för ett par tior burken. Om de har några kvar efter jul säljer de ut dem för att bli av med dem innan bäst-före-datum har passerats. Pepparkakorna smakar dock lika bra långt efter det. Har fortfarande några kvar i burken jag köpte förra året. 😊
I dagens Helsingborgs Dagblad hittade jag följande information om lakrits:
Att äta lakrits som godis är unikt för oss i norden. I Asien och Mellanöstern använder man det som medicin. Det är blodtryckssänkande, lugnande, laxerande och hjälper mot halsont. Fast då ska man använda roten, inte konfektyr. Det är inte så mycket lakrits i lakrits, säger Martin Jörgensen.
Får väl köpa några lakritsrötter och tugga på dem istället. 😃
Fast i nästa stycke står:
Hur något kan vara både lugnande och blodtryckshöjande förtäljer inte historien.
Så det verkar vara fel på något av ställena.
https://www.hd.se/2021-09-22/nu-ska-helsingborg-smaka-lakrits--med-sikte-pa-att-bli-varldshuvudstad
(Tyvärr betalartikel.)
- Redigerat 2021-09-23 13:29 av Carmarino
För många år sedan hade jag en lakritsrot och tuggade på, kommer däremot inte ihåg var jag fick tag i den. Skulle behöva en sådan att tugga på nu!
#18: Vet inte var lakritsrötter säljs, men det lär ju knappast vara på ICA. I Lakritsfabrikens butik låg det en massa lakritsrötter på golvet under ett av borden i lokalen senast jag var där, men jag kommer inte ihåg om de sålde lakritsrötter också. Tror faktiskt de gjorde det.
Vet att apoteken sålde lakritsrötter för i tiden men antar att de inte gör det numera. Jag kollade "mitt" apotek men de sålde inga.
Jag jobbade i Hälsokostbutiker för 100 år sedan och då sålde vi lakritsrötter.
/Maria
Ja, det finns nog att få tag i, bara man hittar någonstans att köpa dem.
#21: Aproå lakritsrötter så finns det ett antal små odlingar här i trakterna. Det är Lakritsfabriken som står för dem.
En av de mindre finns precis utanför Lakritsfabrikens butik, som jag besökte idag. Har inte sett den tidigare, men idag kom jag ihåg att leta efter den. Den var inte alls svårt att hitta, för den står direkt till höger om ingången, längs med infartsvägen till Helsingborg.
Den röda tegelbyggnaden som syns i bakgrunden, på andra sidan vägen, är Zoégas kaffefabrik. Från den brukar det ibland kännas en doft av nyrostade kaffebönor. 😊
Anledningen till mitt besök idag var att jag ville testa deras saltlakritssandwich, som är ett samarbete med Hemglass. Den finns att köpa i glassbilen från och med idag. Eftersom jag sällan hör när glassbilen kommer, och jag har så nära till Lakritsfabrikens butik, så tyckte jag det var enklare att handla där. Dessutom kommer inte glassbilen förrän imorgon kväll. 😁
När jag ändå var där så passade jag på att titta i deras "fyndhylla", med nedsatta priser på varorna. Hittade de två sista burkarna med Glad Påsk-bitar till mindre än en tredjedel av normalpriset (30 kronor mot 99 kronor). De är sååå goda. Även viollakritsen var billigare, men inte riktigt lika mycket (30 kronor mot 39 kronor). Popcornen var det normalpris på, men dem köpte jag bara för att testa om de är goda. Det är karamelliserade popcorn med salmiak och lakrits.
Nu har jag smakat popcornen. De var goda. Lagom mycket knaprig karamell, men lite för salta för min smak. Har dragit ner på saltet en hel del, så det som är normalt för de flesta är för mycket för mig.
Igår skulle jag besiktiga bilen. Eftersom bilbesiktningen ligger granne med Lakritsfabriken så gjorde jag ett besök där också, för att se om de hade något gott i deras svinnsmart-hylla. Det hade de.
Både de salta häxorna och viollakritsen var kraftigt nedsatta i pris, så det blev köp av dem. Viollakritsen har bäst-före-datum 2023-07-01, men smakar helt okej ändå. Häxorna har bäst-före-datum 2023-09-01, så de har några veckor kvar. Det är inget fel på smaken på dem heller.
Anledningen till att jag köpte häxorna var dels att de är goda och dels att jag ville testa att göra lakritsglass med dem. Såg ett tips om det på Lakritsfabrikens Instagram nämligen. Mer om det i en egen tråd. 😊
- Redigerat 2023-08-09 11:22 av Carmarino
Kul att testa lite nytt. Bra att bilen också fick godkänt, alltid bökigt om man måste fixa något och sen besiktiga igen.
#28: Ja, bilen är ju rätt gammal så jag är glad att den gick igenom helt utan anmärkning.
Har testat både de salta häxorna och viollakritsen tidigare, men inte glassen. Den var mer som mjukglass när jag hade rört i häxorna, så burkarna står i frysen nu. Ska nog testa en burk senare idag eller i kväll.
Bestämde mig för att köra till Lakritsfabriken och kolla om de fortfarande hade salta häxor och viollakrits i svinnsmart-hyllan. Det hade de, så jag fyllde på lagret. (Det syns inte, men det är fyra påsar viollakrits.)
Såg också att de sålde bitar av lakritsrot, så jag köpte två sådana också för att testa. Berättar mer om dem när jag testat.