Choklad iFokus

Choklad

Etiketter: recepttryfflarmörk-chokladbakverkvit-chokladgodis
Läst 88 ggr
Carmarino
3

Lyxchokladbollar med hallontryffel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hittade ett recept på "Lyxchokladbollar med hallontryffel", som jag ville testa. Hade alla ingredienserna hemma, så det var bara att sätta igång.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1

I den vänstra skålen är det hallontryffel och i den högra skålen är det chokladbollssmet.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1

Hallontryffeln har legat i kylen och stelnat i närmare fem timmar, så den var lätt att rulla ut till bollar.

Carmarino
1

Chokladbollssmeten behövde bara ca en timme i kylen, men jag hade den där lite längre. Därför var den rätt hård så bollarna blev inte så runda. Det gjorde inget, för de skulle ändå plattas ut och fyllas med hallontryffelkulorna.

Carmarino
1

Här är chokladbollarna försedda med fyllning av hallontryffel och de har också blivit liter rundare i formen.

Carmarino
1

Efter att ha rullat dem i smält choklad rullade jag dem i lakritsgranulat, och så här blev resultatet.

Har provsmakat dem, och kan säga att personligen hade jag föredragit att göra tryffeln på antingen mjölkchoklad eller mörk choklad, för jag tycker inte tryffel på vit choklad är gott. Den smakar inte särskilt mycket av hallonen.

Maria
1

Det ser ljuvligt gott ut.😛

/Maria

Carmarino
0

Det var inte särskilt svårt att göra dem, men det tog totalt ca åtta timmar - inklusive väntetid för att tryffel och smet skulle stelna. Var helt slut efteråt. Fast det jobbigaste var nog att diska alla bunkar och redskap. 😅

Och så blev det ändå bara 10 stycken av det. 😄

• Redigerat 2021-10-15 16:04 av Carmarino
Carmarino
0

#6: Tack. Chokladbollssmeten var rätt god, men tryffeln smakade inte så bra.

Maria
1

Nu är bara det bästa kvar. Att äta😉

/Maria

Carmarino
0

#9: Gav faktiskt bort drygt hälften. Åt en själv idag, så nu har jag tre stycken kvar i frysen. 😊

Maria
1

#10 Vilka lyckos som fick den gåvan🙂

/Maria

Carmarino
0

#11: Gav dem till min massör. Det var därför jag rullade dem i lakritsgranulat istället för kokosflingor. Hans fru är nämligen väldigt förtjust i lakrits. 😊 Han blev väldigt glad för dem, så jag hoppas de tycker bollarna är goda också.

Maria
1

#12 Det tror jag säkert. Mums.

/Maria

Tarotstollan
0

Mumsigt, men farligt!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2

#14: Det är faktiskt inte jättemycket socker i dem, och det går att göra dem nästan helt sockerfria tror jag. 🙂

Chokladbollssmeten var godast och där använde jag vaniljpulver istället för vaniljsocker. Den lilla sockermängden (0,5 dl) kan bytas ut mot sötin eller liknande och använder man sockerfri choklad så blir chokladbollarna diabetesvänliga.

Vill man ha i även tryffelfyllningen kan man använda mörk (sockerfri) choklad och skippa honungen. Hallonen är inte så söta, och det är väldigt liten mängd, så jag tror inte det påverkar blodsockret särskilt mycket. Man kan skippa smöret också om man vill.

• Redigerat 2021-10-16 04:00 av Carmarino