Tillskott till mitt chokladlager
Egentligen skulle jag bara beställa en våg, eftersom min gamla börjar bli opålitlig. Kan inte lita på att den inte lägger till eller drar ifrån några gram nämligen.
När jag ändå var inne och beställde så bestämde jag mig för att även köpa lite choklad från Höganäs choklad. Har länge velat testa deras choklad, men det har inte blivit av.
Beställde i söndags och paketet fick jag igår, så det var snabb leverans. Fick med en påse med smakprov på Malmö chokladfabriks vita choklad Snövit och ett skrapkort (som är vitt i verkligheten, men kameran förvrängde färgen).
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Höganäs choklad tillverkas av Harvest of Ecuador i Höganäs i nordvästra Skåne. De har döpt sin choklad efter några byar i Kullabygden.
Det här är den 60-procentiga chokladen och den heter Brunnby. Brukar inte kunna urskilja särskilda smaker, men tyckte att den här hade en liten aning smak av sherry. Väldigt god.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Är inte särskilt förtjust i vit choklad, men Snövit, 38 %, från Malmö chokladfabrik är en fullträff. Tror det är den godaste vita choklad jag har smakat faktiskt.
- Redigerat 2024-02-28 12:03 av Carmarino
Slutligen då vågen, som var anledningen till att jag gjorde beställningen. Det går att väga upp till fem kilo på den och den har en noggrannhet på 0,1 gram. En skål på drygt två liter medföljer och man kan använda antingen batterier eller USB-laddare.
Du har inte testat att göra egen choklad? Jag började och det blev så himla gott så nu vill jag inte ha något annat. Jag vet ju aldrig riktigt hur hög kakaohalten blir, men det går säkert att räkna ut. Det skulle vara roligt att testa pulver från olika kakaosorter.
Jag gör den på kakaopulver, kakaosmör och honung som jag ibland byter ut mot kokossocker. Jag har gjort den både naturell och med t ex, mandel, pistage, frystorkade pulver av frukter eller bär som jag lagt i blöt dagen innan, ibland i en gnutta likör.
Vågen ser fin ut. Det ser ut som om den har knappar? Har du möjligen en länk till där du köpte allt?
#6: Jovisst har jag det. Fast jag gjorde den på kakaobönor. Det funkade så där, eftersom jag inte har en riktig conchningsmaskin, men det blev fullt ätbart. Har inte gjort det på länge, men jag har fler kakaobönor kvar - och kakaomassa - så kanske jag skulle testa igen. 😊
Ja vågen har knappar. Den verkar väldigt bra. Köpte allt hos Marron (glömde visst skriva det i #0). Här är länken:
#7: Tack för länken.
Kakaobönor låter ambitiöst, t o m för mig. .😊
#8: Det är enklare med kakaopasta. Den är färdigmald. 😊
Jag har pasta också, men med den kan man inte bestämma hur mörk man vill ha chokladen, men den funkar ibland.
#10: Varför inte? Kakaopulver är ju mald kakaopasta så det borde vara samma sak.
Aha, det visste jag inte. Trodde det inte var separerat från smöret.
#12: Hade läst lite slarvigt i hastigheten. Kakaosmöret är kvar i kakaopastan. Sedan pressar man ut det ur pastan och resten blir kakaopulver. Fast kakaosmör är ju naturligt fett så för mig får det gärna vara kvar i chokladen. Man brukar lägga till lite kakaosmör för att få chokladen mer lättflytande när man gör Praliner till exempel.
Ja, och det betyder ju att i kakaopastan är kakaohalten redan bestämd. Jag hittar inget på mitt paket som säger vad den är. Man kan ju förstås smaka och lägga till endera smör eller pulver om man vill ha lägre eller högre kakaohalt.
#14: Som jag förstått det är kakaohalten 100 % även med kakaosmör. Det ingår ju i kakaobönan och det är kakaonibsen som mals till kakaopasta, som sedan conchas till chokladsmet. Det som bestämmer kakaohalten är hur mycket socker som tillsätts.
En chokladkaka med 70 % kakaohalt innehåller 70 % kakaomassa och 30 % socker (eller annan sötning för sockerfri choklad). Ljus choklad har oftast lägre kakaohalt och mer socker än mörk. I vit choklad används bara kakaosmöret, alltså ingen kakaomassa (för då hade den blivit brun).
Aha, bra att veta för framtiden. 👍
Jo, jag har gjort vit choklad också.
#16: Har för mig att jag testade att göra det också, men jag tycker inte om vit choklad, så det blev inte så lyckat. 😊
#17: En av sönerna vill bara ha vit chokladtårta på sin födelsedag så det var nödvändigt 😊
#18: Du får gärna göra en egen tråd och visa upp det du gör och har gjort - om du vill och har fotografier på det. 😊🍫
Nej, så mycket foton har jag inte. Nu är jag på väg bort ett tag så det blir inte något speciellt. Kanske bara plattor som jag bryter. Så mycket som en egen tråd blir det nog inte.
#20: Då kan du ju använda tråden Allmänt snack istället. 😊
Ok, skall tänka på det nästa gång.
#22: 👍😊
Den här gången skulle jag bara köpa spritspåsar (på Marron), eftersom det var utförsäljning av dem. Men det blev ytterligare två påsar choklad också. 😁
- Redigerat 2024-04-05 17:06 av Carmarino
Den här heter Kullaberg och är en 75 %-ig choklad. Är inte så förtjust i så mörk choklad, men ville testa, och den var faktiskt godare än jag trodde den skulle vara. Dock inget man äter några större mängder av, men jag tror den kan bli god i en tryffel eller att täcka Praliner med.
Nummer två heter Mölle och är en riktig "värsting" med sina 100 %. Den innehåller bara kakaomassa och är därför rätt bitter. Dock var den inte så illa som jag räknade med att den skulle vara. Det är samma med denna; inget man äter rakt upp och ner som den är, men i måttliga mängder i en kaka eller tryffel kan den nog vara god. Fast jag lät den smälta på tungan bara för att känna smakerna, så jag åt ju den som den är. 😄
Använde mitt "vanliga" recept med ca 100 gram choklad och ca 40 gram vätska. När jag "slickade skålen" efter att jag hade fyllt formarna så tyckte jag tryffeln var väldigt bitter och hade en skarp likörsmak. Inte särskilt god alltså.
Eftersom jag vet att smaken brukar dämpas efter ett tag så provsmakade jag en av tryfflarna efter ca en timme. Då var den fortfarande bitter och smakade mycket limoncello, men smakerna var inte lika påträngande så den gick faktiskt att äta. Chokladen har en väldigt lång eftersmak, så det räcker med en bit för att chokladsuget ska försvinna. 😄
På 100 gr choklad, får du bara 7 Praliner?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#29: Nej, det blev 19 stycken, men jag fick inte plats med så många i skålen. 😊
Smaken har faktiskt dämpats en hel del, så nu går de mycket bättre att äta. De smakar mer som 75 %-ig choklad än 100 %-ig, och limoncellon är inte lika framträdande, utan ger bara en svag smak av citron.
Detta var ett smakprov som följde med leveransen. Det är en väldigt exklusiv choklad som är tillverkad av den sällsynta Chuncho-kakaon från Peru. Tydligen ska den ha toner av ananas och melon, men det märkte inte jag. Trots att det är en mörk choklad så tyckte jag den var god.
Den här var det utförsäljning på eftersom RB1 utgår ur sortimentet. Det har nämligen kommit en "uppdaterad version" som heter RB2. Detta är alltså den rosa chokladen Ruby, som kom för sju år sedan, och som nu har vidareutvecklats. Har provsmakat den tidigare och den är lite syrlig i smaken, och väldigt god.
Oj, så mycket godsaker.
Marsipan kakorna är säkert goda!😋
Ananas och Mango choklad låter ju underbart, synd bara att det inte smakade så mycket.
Chokladpulver är ju bra att ha hemma, synd bara att det som finns att köpa är så mycket socker i.
Förr om åren fanns det ju lite Ruby chokladbitar att köpa, nu har de totalt försvunnit från hyllorna. Jag kommer ihåg KitKats Ruby och de var jättegoda, köpte dem väldigt ofta.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#38: Det är inga marsipankakor utan 200 gram sockerfri marsipan. Har en förpackning i frysen redan, men är det utförsäljning så är det. 😉
Min kompis är diabetiker, så jag ska försöka komma mig för att göra något åt honom med den. I julas gjorde jag marsipankulor och täckte dem med 100 %-ig choklad, så de blev verkligen sockerfria. Vet dock inte om han gillade dem, för han har inte sagt något, men jag vet att han tycker om chokladen i alla fall. 😊
Det är rätt mycket socker i det här chokladpulvret också, eftersom det dels är vit choklad och dels karamell.
Har inte kollat vad som finns på hyllorna den senaste tiden, men jag gissar att de har inväntat den nya RB2, så förhoppningsvis kommer den tillbaka igen.