Choklad iFokus

Choklad

Läst 442 ggr
Condor
4

Blir choklad till lyx?

Jag läste redan för länge sen att chokladpriserna kommer att stiga. Jag tänkte att så mycket choklad äter vi inte för att det skulle bli ett problem. Vi brukar äta 2 bitar Lindt 70 % till kaffet på kvällen, inte mer.

För några veckor kostade en chokladkaka Lindt lite över 2 euro. Men vi brukade vänta på rabattaktioner och då kostade den runt 1,50 euro. För 2 dagar när vi var i affären, kostade en kaka 3,59 !!! Det är ett pris som jag inte är beredd att betala.

Sen när jag googlade priserna vad den kostar i andra affärer, snubblade jag över en sida där olika choklader testades, bland annat Lindt. Lindt som är en av de dyraste chokladerna fick det sämsta betyget av alla choklader som testades. Anledningen var förhöjda mineraloljerester och kadmium i chokladen. Det visade sig också att tillverkaren inte var beredd att avslöja källorna var deras kakao kommer ifrån och därför kan man inte garantera att inte barnslavar är inblandade i kakaoodlingen.

För mit en anledning att inte längre köpa Lindt choklad och om de andra sorterna också blir så dyra slutar jag helt upp att äta choklad. Man kan ersättningsvis göra egna chokladbollar. Det är lika gott.

Carmarino
1

#0: Kakao är en av de råvaror som har stigit mest i pris det senaste året. Detta på grund av olika saker, bl.a. ogynnsamma väderförhållanden i vissa producentländer och ökande efterfrågan.

Under säsongen 2023/24 fanns det ett utbudsunderskott på mer än 400.000 ton. Detta underskott kan fortsätta att växa under 2025.

Så vi lär nog få se ännu högre priser på choklad framöver.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kakaopriserna steg med 50% i december, till över 10 000 dollar per ton. Bristande utbud och en växande global efterfrågan är orsakerna till prisökningen.
  • Redigerat 2025-01-01 12:30 av Carmarino
Condor
1

#1:

Då kan vi betrakta choklad som lyx i framtiden. Flera chokladtillverkare kommer nog att gå i konkurs om det konsumeras betydligt mindre choklad.

snowy00
1

Nu vet jag inte om t ex den här ens säljs i Österrike, men den är i alla fall lite billigare här än Lindth:

https://marabou.se/produkter/fin-70%20kakao-34944/

Har aldrig läst nå recensioner eller fördjupat mig i varifrån kakaon kommer i den dock. Själva ätupplevelsen är dock ungefär den samma som Lindth tycker jag.

Chefs! You don’t know Philly if you’re still just using it for cheesecakes and bagels. It’s time to get to know the UK’s no.1 cream cheese.
Condor
1

#3:

Det stod inget pris, så jag frågade bingen och den svarade att den kostar 3,49 euro. Det är ingen avgörande skillnad.

Marabou choklad har jag bara sett att den säljs på Ikea i Österrike.

Jag minns när jag bodde i Sverige och en Marabou chokladkaka kostade en krona. 😊

snowy00
0

#4:

Ah, ja det är ju på tok för dyrt. Isf får man börja äta åtminstone hälften så mycket om det blir så dyrt här med. Men jag ska undersöka lite varifrån kakaon i den kommer sen.

En krona är billigt😊
Men vet att Ikea här har billiga chokladkakor nu oxå, t ex denna:

https://www.ikea.com/se/sv/p/choklad-moerk-moerk-chokladkaka-rainforest-alliance-certifierad-10524748/

Det står att den är certifierad för hållbart lantbruk oxå, vad nu det exakt innebär

CHOKLAD MÖRK mörk chokladkaka, Rainforest Alliance-certifierad, 100 g Len, krämig choklad är helt rätt! Välj CHOKLAD LJUS (mjölkchoklad), CHOKLAD MÖRK (mörk smakrik choklad) eller CHOKLAD NÖT (med krispiga hasselnötter). Hållbar och Rainforest Alliance-certifierad.
Condor
0

#5:

När jag var barn gillade jag mest Marabou mjölkchoklad. Senare tyckte jag att den var för söt och åt Lindt 70 % i stället. När jag en gång prövade marabou mörk choklad (inte den sorten som du länkade till, premium fin utan den helt vanliga) tyckte jag att den var äcklig. Kan hända att Ikea chokladen som du länkade till är en liknande?

Smaken av Lindt är i alla fall oslagbar, men eftersom jag nu vet att den innehåller skadliga ämnen avstår jag. Hemmagjorda chokladbollar är också goda att äta till kaffet.

Sindri
2

Lindt 90% var min favvo i flera år, men jag övergav den för något år sedan till förmån för Icas egen. Det är brist på kakao nu så den tar ofta slut i butiken.
Men bäst av allt är att göra egen choklad.

100 gram kakaosmör
1,5 - 2 dl kakao
0,5 dl Flytande honung eller kokossocker/råsocker
1 krm vaniljpulver

• eventuellt andra smaksättningar som hackade nötter, hackad mandel, frystorkat bärpulver (jordgubbar blev supergott), apelsinzest. Man kan också dekorera med nötter eller annat ovanpå chokladen när man hällt upp den.

Smält kakaosmöret i vattenbad, blanda snabbt i övriga ingredienser. Häll upp i pralinformar eller häll ut på bakplåtspapper i en form. Ca 20x20 cm.

Till jul hade jag en slatt flytande chokladmassa över, på bänken bredvid stod en burk svartvinsbärgelé, jag hällde i lite och det blev verkligen supergott. Smeten uppförde sig lite konstigt på grund av den kalla och blöta gelén, men när pralinerna stelnat var de helt ok, och det var mycket gott.

Sindri
0

#5: Synd att det är så svårt att hitta innehållsinformation på nätet, det brukar det inte vara. Fast 60% är för sött för mig.

Condor
0

#7:

Tack för receptet! Det där kanske jag prövar ut nån gång, men jag vet inte om den blir lika god som Lindt. Kanske det beror på vilket kakaosmör och vilken kakao som man använder.

Choklad med frukt gillar jag inte. Endast nötter eller nougat får vara med, men bäst är ren choklad.

Sindri
0

#9: Om du gör din egen en gång kanske du inte vill ha Lindt längre. Jag tyckte inte den var lika god sen jag gjort egen.

Condor
0

#10:

Jag får väl se hur det lyckas för mig.

snowy00
1

#6:

Ja, mjölkchoklad är för sött i längden. Ikeas var ju iaf 60 % kakao, men kan hända att det är för sött också. Bäst gillar jag ändå upp emot 90 % kakao. Bäst smak, och lite socker.

Men egna chokladbollar är ingen dum idé 🤔 kanske jag ska fundera på att göra ist oxå. Det är ju så enkelt att göra. Också kan man välja smör- och sockermängd själv…..😊 Men undrar egentligen hur pass onyttiga de jag har gjort är. Även om jag minskat sockermängden med 50 %, så är det ganska mycket smör. Det får undersökas.

#8:

Ja, kan det vara för att det är tillverkarens webbsida? Jag vet inte. Men man orkar inte åka till Ikea för att handla choklad ändå 😄😉 då är det nog lättare att göra eget.(beroende på hur nära man bor..)

snowy00
1

Räknade ungefärligt ut kalorier, sockermängd, och fettmängd i en chokladboll enligt detta receptet: https://www.recepten.se/recept/chokladbollar.html

Minskar man smöret med 1/3, och sockret med hälften så motsvarar en sån chokladboll ca en Lindth 70 % chokladbit i socker- och smörmängd. Kalorierna var ca 50 % mer i chokladbollen än en Lindth.

Nu kanske ni inte bryr er så mycket om dessa detaljer, men jag tycker det säger en del om hur (o)nyttigt det är jämfört med Lindth-chokladen.

Alltså skulle jag på det sättet jämföra en Lindth 70 % bit med en chokladboll med minskad smör-och sockermängd. Och visst, att ta en chokladboll ist för en Lindth-bit hade väl funkat, även om jag tror känslan är att Lindth-biten räcker längre, och kanske smakar mer. Man kan ju ta två chokladbollar… Men då blir det ju också ungefär som att ta två st Lindth-bitar 😊

Detta är bara ett sätt för mig att uppskatta skillnaden mellan dessa.

Baka chokladbollar. En svensk klassiker som även kallas kokosbollar. Enkelt recept, perfekt för nybörjare och barn. Ingen ugn behövs. Rulla i kokosflingor eller pärlsocker.
Sindri
0

#13: Kalorier i allmänhet är inget du behöver oroa dig för, det är forskningen överens om nu. Det viktiga är varifrån kalorierna kommer.
Kalorier från smör är högvärdig energi som är bra för kroppen och håller dig mätt länge. Kalorier från vitt socker är "tomma", d.v.s. de ger dig inte näring och det rinner snabbt ur kroppen utan att du så att säga får valuta för dem.
Vill du göra dem ännu "nyttigare" skippar du apelsinjuicen, den är också mycket socker i.

I egengjord choklad slipper du dessutom tillsatser som emulgeringemedel (som kan vara solroslecitin, men ofta är sojalecitin). Så behåll smöret, men minska gärna sockret, eller välj t ex kokossocker som inte påverkar kroppen på samma sätt som vitt socker. Jag tycker dessutom väldigt mycket om smaken som kokossocker ger. Mycket köpechoklad innehåller dessutom palmolja, bevisat cancerframkallande, plus att det är förödande för naturen att odla palmer för oljans skull.

Jag håller alla gånger på hemgjort. Man har full koll på ingredienser, det är nygjort och fräscht och man kan variera mycket i smak.

snowy00
0

#14:

Det är ju så att jag håller mig till ca 2400 kcal per dag för att behålla vikten (har nyligen gått ned ca 30 kg). Men är fullt medveten om vikten av vad kalorierna består av. Det är bara ett sätt för mig att reglera mängden mat, och behålla sund vikt :)

Tänkte att man kanske kunde öka havregrynen litet om man sänker mängden smör, så länge de håller ihop tillräckligt. Men vi får se hur jag gör exakt, ska pröva mig fram.
Tänkte också använda kaffe el vatten och inte apelsinjuice, och skippa vaniljsockret och pärlsockret.

Bra med lite feedback iaf.
Ps. Jag tror också på att hembakt är alla gånger bättre än köpt. Och palmolja väljer jag alltid bort :)

Sindri
0

Smöret är ju det som håller ihop torrvarorna så om du tar mer havre och mindre smör så håller de nog inte ihop. Kan du ersätta smör med något annat som kan hålla ihop det så kan det funka, vet dock inte om just vatten är så bra.
Men du får väl prova dig fram tills du hittar det optimala för dig.

snowy00
0

#16:

Nej, kanske blir för tort med mindre smör, så kanske får skippa att minska smöret, det visar sig.🙂 I receptet kunde man ju välja på kaffe, apelsinjuice eller vatten som vätska, det var där jag tänkte mig kaffet eller vattnet bara. Men blir iaf ett kul "experiment".

• Redigerat 2025-01-02 09:44 av snowy00
Condor
1

#14:

Med tanke på hur många kalorier som smör har och hur lite vitaminer och andra nyttiga ämnen som finns i smör i relation till antalet kalorier, är nog smör inte mycket bättre än socker, om vi talar om tomma kalorier.

Jag är dock inte rädd för kalorier och skulle inte ha någonting emot att väga ett par kilo mer. Jag är lika sparsam med saker som smör som med socker pga att jag ser till att ta upp mer enkel- och fleromättade fettsyror än mättade fettsyror i form av långa kedjor. Smör innehåller tyvärr över 50 % av dessa mättade fettsyror. Men om det inte blir för mycket smör kan man kompensera detta genom livsmedel som innehåller fler omättade fettsyror än mättade. Det är summan av alllt som räknas.

Men en sak som jag måste räkna ut är hur mycket hemmagjord choklad kostar om jag räknar ihop pengarna för ingredienserna, dvs. hur mycket som man sparar om man gör den själv.

Condor
0

#15:

Man kan förstås minska på både smör och socker, men det kanske inte smakar lika bra. Då äter jag hellre en chokladboll mindre.

Condor
0

#16:

Jag har en gång försökt att använda kokosolja i stället för smör, men det smakade inte bra och jag hade problem med konsistensen. I kokosolja är de flesta mättade fettsyrorna i form av medellånga kedjor och därför är kokosolja nyttigare än smör. Men man vill ju att det ska smaka gott också.

snowy00
1

#18:

Det var precis den känslan jag hade om smöret, men kunde inte riktigt uttrycka det i text. Så det var bra att du gjorde det ist.

Har också tänkt räkna ut kostnaden, lite intressant att se om/hur pass mkt billigare det blir än köpt mörk choklad.

Problemet med att minska smöret i chokladbollar är väl som sagt att det är vad som håller ihop det hela. Men man kan ju ändå ta så lite att det iaf håller ihop dem, men inte blir "för mycket".

Men smaken är ju oxå viktig så klart, annars kan man ju skippa att äta dem över huvud taget, om det inte är gott 🙂

Men ökar man kakaomängden lite smakar det ju lite mer choklad också t ex.

Condor
0

#21:

Smöret är också viktig för smaken, eftersom fetter är smakförstärkare. Mindre smör är lika med mindre smak. Det är ju därför som godis med både fett och socker smakar bättre än bara socker. Jämför bara smaken av choklad och glass med t.ex. karameller.

Jag äter hellre 20 % mindre av ett godis än att göra smaken sämre genom att använda 20 % mindre smör. Med sockret är det en annan sak. Jag tycker att allt godis utom mörk choklad smakar för sött. Därför har jag inget problem med att minska sockret med 20 % mindre än vad som står i receptet. På så vis blir det mer "min smak".

snowy00
0

#22:

Jag förstår, ja så är det ju. Men det är ju det som är så bra, man kan göra det precis "i sin smak".

Carmarino
2

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kakao är den stora vinnaren 2024. Men inte för konsumenterna – som får räkna med dyrare choklad framöver, då råvarupriset har gått upp med nästan 170 procent under året. Även kaffe har stigit betydligt.
snowy00
0

Ville bara skriva att jag redan har testat receptet på chokladbollar som jag länkade till i #13. Jag tog 2/3 smör och hälften socker. Det blev riktigt bra, och bollarna höll ihop bra. Fick ta liite mer vatten då de blev lite torra först, men med lite mer vatten blev de nästan kladdiga. Efter en natt i kylen var de dock perfekta i konsistensen.
Smakade också bra. En chokladboll räcker på samma sätt som en Lindth-bit när man äter den, det känns inte särskilt nödvändigt att äta två bollar på en gång.

Nästa gång ska jag nog pröva med en msk kakao till, så bör det smaka ytterligare lite mer choklad, och smörsmaken döljs lite ytterligare. Även om det var gott som det var nu.

Köpte en ganska dyr, ekologisk kakao denna gång. Ska räkna ut priset per chokladboll, och se om jag väljer en lite billigare, men fortfarande bra kakao till nästa gång, beroende på vad priset blir per boll.

Men kändes ganska lyckat iaf 😊

Condor
0

#24:

Jag läste redan för länge sen att kakaopriset har gått i höjden och såg till att alltid ha 10-15 kakor Lindt hemma. Men jag tänkte inte att priset skulle fördubbla sig.

• Redigerat 2025-01-03 10:44 av Condor
Condor
0

#25:

Använder du vatten för bollarna? Man ska ju använda kokt kaffe. Smörsmaken behöver väl inte döljas, men kanske det blir lite mer som mörk choklad om du använder mer kakao.

En annan undran är, hur skulle det smaka att använda kakaosmör i stället för vanligt smör?

snowy00
1

#27:

Jag gjorde så att jag blandade snabbkaffe med vatten i "smeten" då jag inte hade nå kokt kaffe över. Sen hällde jag i en skvätt vanligt vatten till för bättre konsistens. Men säkert blir det ännu godare med kokkaffe i.

Jag gillar inte direkt själva smaken av smör, om den tar över för mycket. Visst är det gott med lite fett, bara det inte smakar ren smör 😊

Hm, kakaosmör är nog en god idé. Då blir det nog riktiga "lyxbollar" 😁 skulle man kanske pröva ut nån gång.

Condor
2

#28:

Jag brukar att brygga bara en liten skvätt extra starkt kaffe för chokladbollar. Klart att snabbkaffe inte har samma aroma och smak. Snabbkaffe påminner mig snarare om när jag gjorde min militärtjänst. Där var kaffet så äckligt att jag tog med snabbkaffe hemifrån.

Men det är just aromat som bollarna får och som man luktar när man häller på kaffet och när doften av kaffet blandar sig med doften av kakao och vanilj som "gör susen" hos bollarna. Jag älskar den doften.

• Redigerat 2025-01-03 13:04 av Condor
snowy00
1

#29:

Ok, ja, jag har ju snabbkaffe bara för att det nog inte finns koffeinfritt bryggkaffe till kvällarna. Men nästa gång ska jag försöka komma ihåg att spara en skvätt bryggt kaffe från förmiddagen till chokladbollarna. Men i min bryggare kan man bara brygga minst två koppar.

Condor
1

#30:

Här i Österrike har vi en annan kaffekultur. 😊 Vi låter inte kaffe stå eftersom den redan förlorar aroma om den står i en timma.

Sen är det ju så att jag inte äter mycket godis. Men när jag nån gång äter det ska det smaka toppen och då ska allt vara perfekt, ingredienserna, energin och det är viktigt att laga allt med kärlek och veta att man har gjort allt för att det ska bli perfekt och att man inte kan förvänta sig något annat än att det ska bli jättegott.

Den energin som man just har aktiverat i sig, hamnar även i maten. Är man initierad i reiki, hamnar den energin i maten om man medvetet fokuserar på det.

Enligt responsen som jag får av andra, känner man det i smaken. Fast jag till största delen bara lagar enkla vegetariska maträtter, tycker Fata Morgana att min mat smakar bättre än allt annat. När hennes mor var på besök och vi bjöd henne på kaffe, tyckte hon att det smakade så bra att hon ville veta sorten och tog med sig en förpackning till Finland. Det var bara en helt vanlig sort, inget speciellt. 😊

Idag när jag var och handlade, var det rabatt på allt ekologiskt, så jag passade på att köpa ingredienserna till bollarna när det var billigt. Och just kom jag på att jag glömde köpa smör. ☹️ Då blir det väl först nästa vecka bollar.

snowy00
1

#31:

Kanske är det så att kaffet förlorar arom om det står länge, det tänkte jag inte på. Jag är ju ingen van kaffedrickare än.

Antar att det man gör med kärlek, och uppmärksamhet smakar godare än om det är slarvigt gjort medan man tänker på något annat. Kanske är det nåt sånt du tänker på med vad du skriver. Om inte annat, är man fullt medveten om vad man gör när man lagar sin mat, är man ju också uppmärksam på detaljer, osv. Egentligen, allt som man gör med uppmärksam närvaro blir ju bättre i kvalitén. Så jag tror mig förstå lite hur du menar.

Enkel mat är ofta godast.
Jag lagar enkel vegetarisk mat, men varje gång jag äter så njuter jag av hur gott det smakar, med bara några få enkla ingredienser.

Synd att du glömde smöret 🙁
Då får vi vänta till nästa vecka för att se hur du lyckas med bollarna.

Condor
1

#32:

Kärlek är energi och allt som man gör med kärlek, som t.ex. när man lagar mat, är lika med att den energin hamnar i maten.

Men nu är vi inne på ett ämne som snarare passar till vår sajt, så jag ska skriva ett eget inlägg om det där.

Condor
1
Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
snowy00
1

Jag ska läsa det inlägget så fort jag får en stund över 😊 intressant.

Heddiz
0

Om man vill ha riktigt god choklad och inte bara något billigt skit så finns ju marabou. 😅
Marabou är inte mycket dyrare än förut, tror jag..
Eller iaf inte mycket dyrare.
En 200 gram mjölk choklad kostar runt 30 kr
Och en 100 gram kostar 19 kr.

Så det blir ju billigare att köpa mer på en gång när man ändå handlar.

Jag och min man har ju jobbat på marabou förut i många år och är vana med choklad med kvalitet.😅
I år fick min man choklad från Lindh från sin firma.
Jämfört med marabou så smakar det inte ens choklad. Det smakade mest socker om Lindhs choklad.
Fast Lindh har helt klart snyggare omslag än marabou runt deras choklad, men den smakar inte lika bra som marabou. 😅

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Sindri
1

#36: Tyvärr kan jag inte hålla med dig. Marabou innehåller för det första soja. För det andra är Marabou=Mondelez=gör affärer med/i Ryssland.
Och jag gillar faktiskt inte smaken.
Den enda till vettigt pris man kan köpa nu är Ica Selection, annars är det egengjord som gäller. Inget annat än kakaosmör, kakao, honung och vaniljpulver.

Carmarino
0

Man kan använda kakaomassa istället för kakao om man vill göra egen choklad, men det är också rätt dyrt. Här är lite tips om man vill testa.

https://matsara.se/recept/choklad-tillverka-egen-2/

Hittar du ingen choklad som du vågar använda? Antingen bara ”fel” i ingredienserna eller risk för kontamination och ”spår av”? EGENTLIGEN betyder texten ”kan innehålla spår av” inte per automatik...
snowy00
0

#36:

Annars brukar man väl tänka att Lindth är lite finare choklad än Marabou, men det beror ju på ens smak 😊 ärligt tycker jag faktiskt att Marabous mörka choklad (upp till 90 % kakao) är lite godare än Lindth's motsvarande, men det beror ju på vad man har för smak. Sen som Sindri säger, att Marabou gör affärer med/i Ryssland är ju lite osmakligt i sig.

Men tycker över lag inte att Marabou behöver vara sämre än Lindth, till ett bättre pris dessutom. Men bäst är nog egentillverkad choklad har jag upptäckt 😋

Condor
0

#36:

Som barn var Marabou mjölkchoklad min favorit. Men som vuxen tycker jag att den är för söt. Jag tycker också att Lindts mjölkchoklad är för söt. Bland de mörka chokladerna är Lindt 70 % oslagbar i smaken. Men jag har inte prövat de nya sorterna av Marabou, bara den gamla mörka chokladen, som jag inte tyckte om.

snowy00
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ville bara dela en bild på mina chokladbollar 😋 det ser nästan mer ut som köttbullar dock. Men huvudsaken de är goda, och smakar choklad 😋 nästa gång ska jag nog rulla dem i pärlsocker, ändå.

Sindri
0

Men dina kalorier då…. Du kan äta fler om du rullar dem i kokosflingor.

Heddiz
1

#37: Vad spelar det för roll om Marabou gjorde eller gör affärer med Ryssland!?
Även om så är fallet så bryr sig inte folk som älskar Marabou förstår ni väl!? Jag och många med mig bryr oss inte ett dugg om det!
Vi vill ändå äta vår favorit choklad.
Och Marabou är, tro det eller ej många människors favorit choklad Och eftersom den inte är så dyr som annan choklad som tex Lindh.
Så har fler människor råd med Marabou dessutom.
Så Marabou kommer ju inte sluta säljas hur mycket ni än hatar Ryssland.

Varför skulle det spela roll för mig som jobbat på Marabou och vet hur riktigt färsk Marabouchoklad smakar?
Om Marabou gått med Ryssland eller inte.
Deras färska choklad smakar ff lika gott som den alltid gjort!
Det är ingen skillnad i deras gamla recept.
Däremot har dom hittat på många nya smaker/ recept dom senaste 20 åren.
Men den "vanliga" och mest populära chokladen som mjölkchoklad, dajm, dubbelnougat, osv, osv smakar exakt detsamma som tidigare.
Det är samma recept.
Är lindh ens riktig choklad. Det smakar inte riktig choklad alls.

Dom försöker bara efterapa Marabou.
Vilket dom inte lyckats med alls!
Det smakar bara vitt socker, med lite kakao jämfört med marabou. .
Så onödigt att köpa Lindh choklad när man enkelt själv kan göra en godare choklad med vitt socker och egen kakao eller oboy, tom..😅

Min man fick en stor korg med Lindh choklad från sitt jobb.
Och jag smakade på flera choklad bitar, men det smakade nästan bara socker!?
Använder inte Lindh så mycket kakao smör som Marabou eller vad.
För det är stor skillnad på tex choklad från en alladinask än choklad från en ask från Lindh.

Jag och andra choklad älskare kommer ju inte sluta tycka bäst om marabou pga vilka dom gör affärer med.
Det jag och andra bryr oss om som älskar choklad som konsumenter är nr 1 smaken, nr 2 innehållet och nr 3 priset.
Det gäller nog dom flesta som köper choklad att det viktigaste är att det alltid ska smaka choklad. Förutom för er då möjligtvis!? Vad vet jag.
För er så spelar det ingen roll om choklad bara smakar socker eller om det smakar kakao, socker och fett.

Dom flesta som jag känner köper ju choklad för att det är GOTT.
Sen skiter dom faktiskt fullständigt i konspirationsteorier som ni sprider om Ryssland.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2025-01-07 22:01 av Heddiz
snowy00
1

#42:

Visst, kan jag rulla dem i kokosflingor. Men huvudsaken för mig iaf är ju att jag har koll på vad jag stoppar i mig. Vet jag att lite pärlsocker väger exempelvis 1 g, och innehåller 4 kcal, ja då kan jag räkna med det i vad jag äter, och då är det ju för mig ganska okej. Sen i jämförelse med smör som innehåller nästa dubbelt så många kalorier än vitt socker, kanske man får vara lite mer försiktig med smöret. Dessutom verkar det vara fler kalorier i kokosflingor än socker, så på det sättet är ju pärlsockret mer lämpligt… Men ja, det innehåller ju förstås mer socker…..😉

#43:

Nu har ju detta inget med trådens ämne att göra. Men jag tror inte det är konspirationsteorier att Ryssland har invaderat Ukraina på helt obefintliga grunder, helt oprovocerat. Därför kan man ju tycka att det åtminstone är lite osmakligt att göra affärer med dem

• Redigerat 2025-01-08 08:38 av snowy00
FataMorgana
2

#43: Snarare är det Marabou som försöker efterlikna Lindt med tanke på att Lindt faktiskt vart först ute med att tillverka choklad 😄 Men hur som helst, vad som gäller mängden kakaosmör, socker och andra ingredienser så är det ju helt upp till vilken sort du köper. Generellt sett innehåller mörk choklad mer kakaosmör än mjölkchoklad. Men jämför man Marabous mjölkchoklad med Lindts mjölkchoklad så innehåller faktiskt Maraboun ett par gram mer socker 😄

Vad som gäller vilken choklad som är godast är det faktiskt en smak-sak. Som den chokladälskare jag skulle vilja beteckna mig själv som, föredrar jag Fazer framför Marabou. I jämförelse med Fazers choklad är Maraboun rena vattnet blandat med lite socker 😄 Och inte undra på, då Marabous mjölkchoklad enligt innehållsförteckningen faktiskt innehåller 10 gram mer socker än Fazers mjölkchoklad. Marabous mjölkchoklad har förresten 2 gram mer socker än Lindts mjölkchoklad 🙂 Men vilken choklad som var och en tycker är godast tycker jag att inte är värt att strida om. Tänk om alla hade samma smak. Då hade det nog bara funnits en enda sorts choklad. Vad tråkigt det skulle vara 😉

Och vad som gäller Ryssland är det nog bara som så att det finns många där ute som helt enkelt inte vill stödja Ryssland och Putin med tanke på hans krigföring och som hellre bojkottar än att tillfredsställa sina smaklökar.

FataMorgana
2

#41: Dom ser ju riktigt goda ut 🙂

snowy00
2

#45:

Ja, precis. Blir näst intill en lite fånig diskussion att strida och bli upprörda om vilken choklad som är godast. Det är ju en smak-sak. Som man brukar säga;

Smaken är delad…😅

#46:

😊 Ja, dom är faktiskt riktigt goda. Åt två nyss efter frukost.😋😋

FataMorgana
2

#47: Ja varför skulle liksom "min smak" vara den som är viktigast och behöva vinna i någon tävling om vad som är godast 😄

snowy00
2

#48:

😊😄

Condor
2

#41:

Jag brukar att rulla dom i kokosflingor.

snowy00
1

#50:

Ok, kanske skulle jag pröva det…🤔

Condor
1

#43:

Heddiz, Marabou chokladen är inte så känd utanför de skandinaviska länderna att Lindt skulle behöva att efterrapa dom.

Det är en smaksak vilken choklad som man gillar. Jag har aldrig smakat på Marabous premium sorter, eftersom de inte fanns när jag bodde i Sverige. Men jag tycker att alla Lindt Excellance sorter smakar bättre än de "gamla vanliga" sorterna av Marabou, oavsett om det är mörk choklad eller mjölkchoklad. Marabous "gamla" mörkcjhoklad tcker jag smakar äcklig, men jag skulle gärna pröva Marabou premium 70 %, vilket jag inte kommer att kunna göra, eftersom jag just läste att Ikea inte säljer Marabou längre och i affärerna här säljs den inte.

Men hur som helst, sorter som Lindt Excellance, Marabou premium, Suchard sensations noir och liknande sorter är en ganska ny kreation. Frågan om vem som var först och vem som efterrapar vem kan man ta reda på med hjälp av Bing copilot och den svarade mig att Lindt Excellance 70 % existerar sen 1989 medan Marabou premium 70 % först kom ut 2019.

Sen undrar jag varför du skriver "Sen skiter dom faktiskt fullständigt i konspirationsteorier som ni sprider om Ryssland"?

Jag har inte läst några konspirationsteorier i den här tråden. Att Mondelez har en verksamhet i Ryssland är ju ingen teori, utan den har redan funnits där före kriget. När kriget bröt ut har bolaget beslutat att separera sin verksamhet i Ryssland från resten av företaget. Var ser du en konspirationsteori?

Condor
1

Tillägg:

https://yle.fi/a/7-10036467

"Kritiken mot livsmedelsjätten Mondelez och den växande bojkotten mot dotterbolaget Marabou har fått bolaget att bestämma sig för att separera verksamheten i Ryssland från sin övriga verksamhet."

"Mondelez, som har sitt huvudkontor i Chicago i USA, har fått hård kritik efter att Ukrainas antikorruptionsmyndighet NAPC för några veckor sedan lade till bolaget på sin lista över företag som anses stödja Rysslands anfallskrig i Ukraina.

Att bolaget har fortsatt sin verksamhet i Ryssland efter det ryska anfallet har bland annat resulterat i att ett antal företag i Norden har gått in för en bojkott av svenska Marabou och norska Freja, som båda hör till Mondelez."

Kritiken mot livsmedelsjätten Mondelez och den växande bojkotten mot dotterbolaget Marabou har fått bolaget att bestämma sig för att separera verksamheten i Ryssland från sin övriga verksamhet.
Denna kommentar har tagits bort.
Carmarino
3

#54: Heddiz, konspirationsteorier är inte tillåtna på den här sajten, så därför tar jag bort din kommentar.