Användningstips Wafers resp Nibs
Hur använder jag kakaowafers resp kakaonibs
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Kakaowafers har jag nog aldrig använt till annat än äta dem som de är, men jag kan tänka mig att det kan vara gott att krossa dem och strö över glass.
Nibs använder jag till att strö över chokladpraliner, tryffel eller t.ex. godis typ mozarkulor och marsipankonfekt. De går också att blanda i bakverk eller strö dem över en kaka eller bulle med glasyr, alltså använda det som strössel.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1 Tack för tipsen. Tänkte rensa ur i speceriskåpet och använda det som finns.
Jag har två oöppnade påsar av varje chokladsort, minns inte varför eller när jag köpte dem. Det finns också ett paket marsipan så då får jag kombinera dem.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#2: Tror det kan bli gott att krossa kakaowafers och knåda in det och kakaonibs i marsipanen. Eller bara kakaowafers och sedan göra kulor av marsipanen och doppa den i choklad. Strö sedan nibsen över innan chokladen stelnar.
Jag har experimenterat lite med nibs för att göra likör, men då gjorde jag dem från kakaobönor. Fast det bör väl fungera med bara nibs också. Jag lade kakaobönorna i rom (men testade några olika sorters sprit också) några veckor tills de var mjuka. Sedan skalade jag dem och torkade nibsen. De fick en väldigt god smak av rom. Du kan ju testa med bara nibsen om du vill. Det bör bli gott det med.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Kakaowafers kan man väl äta som vilken kaka som helst till kaffe, te eller saft.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!