Choklad iFokus

Choklad

Etiketterallmänt-chokladpraliner
Läst 53 ggr
Carmarino
0

Misslyckat chokladmakeri

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inte gjutit choklad på länge, men igår tänkte jag göra ett försök. Använde mig av en väldigt god darkmilk choklad, Carma Dark Bourbon 50 %, och använde Mycryo till tempereringen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1

Använde två formar; en med rätt djupa hål så det får plats med rätt mycket choklad i dem. Den andra formen var med rutiga hjärtan, som inte rymmer lika mycket. Hade fyllt alla hålen i den första formen, och 14 hål i hjärtformen. Hade bägge på en plåt, och när jag så skulle banka dem i bordet för att få ut luftbubblorna så bar det sig inte bättre än att den välfyllda gled ner på golvet och stänkte choklad över både golvet och mina ben och fötter. Som tur var ställde den sig dock på högkant.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
0

Det mesta av chokladen rann ut på golvet, men en del blev kvar i formen. Hjärtformen är däremot snygg och prydlig. 😊

Carmarino
0

Tog en metallskrapa och skrapade av den choklad som runnit över formen, så att bara själva pralinerna blev kvar.

Carmarino
1

Hjärtanen blev väldigt fina.

Carmarino
2

Det blev de andra också - på ovansidan. Undersidan var visserligen släta och fina, men inte så kul. Fast man kan ju alltid fylla dem med någon god kräm, som t.ex. pistage eller jordnöt. 😊

Maria
1

Wow så gott 😃

/Maria

Carmarino
0

#6: Tack. Ja den chokladen är verkligen god. Inte direkt mjölkchoklad och mildare än mörk choklad, så för mig som föredrar mjölkchoklad passar den perfekt. 😋

Maria
0

#7 Jag gillar också mjölkchoklad.

/Maria

Carmarino
0

#8: Då skulle du smaka Cacao Barrys Papouasie 35 % mjölkchoklad, som jag nämner i #27 i den här tråden:

https://choklad.ifokus.se/discussion/1604384/allmant-snack-7-ot#27

Den är sagolikt god, fast den är ingen man köper till vardags direkt, eftersom den också är sanslöst dyr. 😁

Choklad iFokus är ett gratis disskussionsforum för alla som gillar choklad, oavsett om det är vanlig marabou eller exklusiv Valhrona.Alla är välkommna att dela med sig och ta del av chokladrecept, kunskaper och allt som har med denna mörka läckerhet att göra!
Maria
1

Måste testa😋

/Maria

Carmarino
0

#10: Den går bara att köpa på nätet tyvärr. Det här är den "billigaste" jag hittade, och det var där jag köpte den. (Man kan ju inte kalla det billigt direkt. 😖)

https://bakboden.se/produkt/barry-papouasie-light-chocolate-35-25-kg/

Cacao Barry "Single Origins" Papouasie chokladdroppar. Från Papua Nya Guinea kommer denna krämiga mjölkchoklad, fylld med noter av hasselnöt och en antydan