Skum beläggning på formarna
Idag när jag skulle göra choklad och tog fram mina formar hade de en vit, pudrig beläggning. På alla sidor, och alla formar både de i silikon och plats. En av formarna som jag trodde var silikon hade dessutom blivit alldeles stel.
Det luktade absolut ingenting och såg mest ut som något som hade kristalliserat sig. Jag tog tyvärr ingen bild för jag fick lite panik och slängde alla i diskhon.
Nu är de diskade och skåpet urtorkat.
Någon som har en aning om vad det kan vara?
Mystiskt. Fanns det andra saker i skåpet, och som inte hade den här beläggningen…? Bara formarna…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-10-11 20:08 av Bo§e
#0: Var formarna helt täckta av det vita pudret? Jag har en del formar (både plast och silikon, men aldrig polykarbonatformar) som ofta får vita fläckar med beläggning.
Vet dock inte vad det beror på. Min teori är att det kan vara kakaofett, och att jag inte lyckats få formarna helt rena efter användning. Vissa formar verkar känsligare än andra, för det är inte alla formar som blir så.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#2: Jag har också märkt att olika plaster och syntetmaterial kan ha en viss kapillär förmåga, och egentligen inte är helt "täta", trots den gängse uppfattningen att de är det.
Teorin med kakaofett låter relevant, tycker jag. Även socker (löst i vätska), kan tränga in som lösning, för att senare följa med avdunstningen ut, och kristallisera på ytan.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Fick det här svaret från AI, så jag var inte helt fel ute.
Den vita beläggningen på silikonformar beror antingen på en rest från tidigare gjutning som har torkat, eller på mineralavlagringar från hårt vatten. Detta kan avlägsnas genom att tvätta formen noggrant med varmt vatten och diskmedel, och vid behov gnugga med en vinägerlösning eller blötlägga i kokande vatten med lite vinäger eller citron för att lösa upp avlagringarna.
Orsaker till vit beläggning
Mineralavlagringar:
Hårt vatten kan lämna vita avlagringar på silikonytan, särskilt om formen inte torkas ordentligt.
Smuts och rester:
Fetter eller socker från tidigare chokladgjutningar kan lämna en vit film om de inte sköljs bort ordentligt.
Så här rengör du formarna
Grundlig tvätt:
Tvätta formarna noggrant med varmt vatten och diskmedel. Använd en mjuk svamp eller trasa för att inte repa ytan.
Ta bort envisa fläckar:
Vinägerlösning: Gnugga in formen med en lösning av vinäger och vatten.
Blötläggning: Koka upp vatten och tillsätt en skvätt vinäger eller citronsaft. Låt formarna ligga i blöt i cirka 10–15 minuter. Skölj sedan noga och låt torka.
Torka helt:
Se till att formarna är helt torra efter rengöring för att förhindra nya avlagringar. Använd en ren, torr trasa för att torka av dem, speciellt i skrymslen och vrår.
Förvara torrt:
Förvara formarna på en torr plats för att undvika att de drar åt sig fukt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
- Redigerat 2025-10-11 21:37 av Carmarino
#1 Ja, bredvid ligger våra tygservetter och sedan är det lite kokböcker. Inget av det hade något. Jag torkade ur hyllan, det verkar inte finas något mer där. Nu har jag lagt in formarna igen, jag kommer att kolla varje dag om det kommer något vitt pulver på dem….
#2 Det var inte fläckar, det var som ett puder av pyttesmå kristaller, och det har växt och spridit sig över precis alla formar. Några av formarna är aldrig använda ens. Om det nu är någon rest av kakaosmör, vad kan ha fått det att växa så mycket?
- Redigerat 2025-10-11 22:18 av Sindri
#5: Hade du diskat dem? Enligt AI kan det ju bero på vatten också.
Alla formarna var diskade med diskmedel. Vi har inte så hårt vatten så det kan bli såna avlagringar. Kalk blir fläckar, det här var tredimensionellt. Och hur kan kalk växa?
#7: Det kan vara andra mineral också. Tror det räcker med bara lite fukt, som man inte ens ser, för att det ska börja växa.
#8: Ja, mineral låter vettigt. Fuktigt har det knappast varit i skåpet, men det kan bli rejält varmt på sommaren om solen lyser in. Det hade varit spännande att veta vad det var. Jag kommer som sagt var att hålla utkik i skåpet….
#9: Menade den fukt som kan vara kvar efter att man diskat formarna. Den kan vara svår att se. Fast jag brukar låta mina formar lufttorka i köket flera dagar innan jag lägger undan dem, så det kan ju vara hög luftfuktighet också. Det är ju inget man brukar märka alltid.
#10: Jag gör likadant med mina, har märkt att de kan kännas fuktiga länge. Det kan ju vara silikonets egenskaper. Funderar också på om det kunnat bli kondens i skåpet när solen legat på.
#11: Ja, det är nog inte omöjligt. Eftersom det inte är på alla formar som det här uppstår är det nog bara vissa material som råkar ut för det.
#12: Jo, det var på alla formar, även såna jag aldrig använt och de i genomskinlig lite hårdare plast, och den konstiga som jag inte vet vad det var för material som blev så hårt.
#13: Mysko. Har aldrig fått det på polykarbonatformarna, som jag gissar dina hårdplastformar är gjorda av, och inte på alla plast- och silikonformar. Det är bara vissa som alltid blir drabbade.
#14: Mina hårdplastformar ät egentlgien inte några formar, Det är en förpackning som det låg chokladbitar i, men jag har använt den som form till egen choklad. Så materialet är nog bara vanlig plast. Men livsmedelsgodkända får man förmoda eftersom det låg livsmedel i dem.
#15: Aha, ja då är det inte polykarbonatformar.