Hemgjort Julgodis
Någon som kan dela med sig av recept på julgodis med chokladsmak?
Här kommer fyra st för mig oprövade recept plus en gammal favorit, hemgjord Toblerone:
Gammaldags chokladkola
2 dl grädde
3 dl socker
1-2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 klick smör
Blanda allt och koka på svag värme i ca 35-40 minuter tills massan "sockrat" sig ordentligt (dvs man känner tydligt att det sockrat sig runt kanterna när man rör). Testa att klicka lite på bakplåtspapper, kolan skall sockra sig och bli smulig.
Bred ut allt, skär i bitar när det svalnat.
Toblerone:
Smält en ljus och en mörk kaka blockchoklad
Smält 25 g kokosfett
Blanda i 3 msk honung
Hackat mandelspån om du vill
Blanda ihop. Häll i iskubsformar, låt stelna i kylen. Klart!
Hallontryffel
250 g mörk choklad
125 gram hallon
1/2 dl koncentrerad hallonsaft
1 dl vispgrädde
3 msk finkornigt socker
små pappersformar
Blanda saft, hallon, grädde och socker i en kastrull och låt koka i 15 minuter. Sila ev. blandningen (smaksak) och låt koka ihop utan lock tills 1/2 dl vätska återstår. Tillsätt hackad choklad, rör tills det smält och häll upp i formar. Använder ischokladformar och dekorerar med lite små guldkulor.
Strykande åtgång
100 g sötmandel
4 dl socker
2 dl vispgrädde
100 g smör
200 g mörk blockchoklad
Mandeln skållas och skalas och rostas sedan i ugnen. Hackas grovt.
Blanda socker, grädde och smör i en tjockbottnad kastrull. Kokas på svag värme i ca 5 minuter. Rör om under tiden.
Blanda ner chokladen och mandeln och rör tills chokladen smält. Häll i liten oljad långpanna/form. Stelna i kyl och skär i bitar.
Mozartkulorna tar man lite nougat i mitten. Marzipan runtom. Rulla till kulor. Doppa i mörk choklad. Dekorera med typ. ringla över lite vit smält choklad eller liknande.

Måste testa ;D
Toblerone! Å det måste jag prova när jag kommer hem. Jag brukar bara göra snickers.

Sezierra: Snickers hör till mina absoluta favvon! Har du recept på hemgjord Snickers? Snälla lägg ut det…
Det har jag… ska bara leta upp det
Har ett recept på en fullständigt livsfarlig chokladfudge!
- 3 dl vispgrädde
- 3 dl strösocker
- 1 dl mörk sirap
- 50 g smör
- 2 msk glykos
- 100 g 70%-ig choklad
- smörpapper
Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka upp och sätt i en termometer. Låt koka på svag värme till 120 grader. Rör då ner smör och glykos. Låt koka 1 min. Ta av från värmen och lägg i bitar av chokladen så att de smälter. Rör om och häll upp i smörpappersform 20x30 cm. Ställ kallt att stelna. Skär i bitar. Förvara svalt i burk med tättslutande lock. Mums!!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Medarbetare på kvinna.ifokus.se
"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"
#3 tantsotis:
Jag har också receptet på snickers!
- 1 burk jordnötssmör
- 1 dl socker
- 1 dl mörk sirap
- 8 dl rice crispies
- 2 dl salta jordnötter
- 400 g mjölkchoklad eller mörk choklad
Blanda jordnötssmör, socker och sirap i en stor kastrull. Smält på medelstark värme under omrörning. När allt smält ihop, ta av katrullen från plattan och blanda ner jordnötter och rice crispies.
Bred ut smeten i en bakplåtspappersklädd form, ca 20x30 cm. Platta till så du får en snygg kaka. Smält chokladen i vattenbad och häll sedan över kakan. Bred ut chokladen så att ytan blir snygg. Ställ kallt att stelna.
Skär kakan i lagom stora munsbitar. Förvara i burk med tättslutet lock.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Medarbetare på kvinna.ifokus.se
"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

Tusen jättetack! Och vad glad min son kommer att bli! Detta ska vi göra till lördagsgodis nästa helg. :)
#6 Vilken tur att det finns de som kan fylla i när min uppkopling strular! Tack!
Fast jag brukar göra på ett annat sätt men jag lägger ut mitt recept när jag hittar det, om jag gör det för det har blivit en sån enorm röra sedan min flytt.