Fantastisk kladdkaka (utan mjöl!)
ruggigt god tillsammans med hallon o grädde, alternativt kesella eller crème fraiche smaksatt med vaniljpulver.
CHOKLADKLADDKAKA 12-16 bitar
250 g mörk choklad
1 dl starkt kaffe
250 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker (bakade med sötningsmedel, minskade lite, funkade bra)
4 ägg
2 krm salt
Sätt ugnen på 175°. Lägg bakplåtspapper i botten på en form med löstagbar kant ca 23 cm i diameter. Smörj och bröa kanterna (använde kokos ist) Bryt chokladen i bitar och lägg den i en bunke. Tillsätt kaffet. Ställ bunken över vattenbad och låt chokladen smälta i kaffet under omrörning. Tillsätt smör och socker lite i taget när chokladen smält. Rör hela tiden så att smöret smälter och allt blandas väl. Ta bort bunken från värmen. Vispa äggen lätt. Rör ner ägg och salt i chokladsmeten. Häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 50 min.
en liten varning för att den blir farligt god ;)

ojojoj, den låter livsfarlig! vet inte om jag vågar göra en. kommer kanske aldrig vilja äta nåt annat då
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
toppen!
ska göras till alla hjärtans dag :)
≧◔◡◔≦

#1 jo, relativt livsfarlig ;)
men den är himla mäktig så man kan inte äta allt för mkt på en gång, o det är ju bra..
#2 oh, passar ju alldeles utmärkt! choklad o kärlek is the sheit! kanske rentav bästa kombon :)
Va härligt med en utan mjöl! Kanske skulle vara något att bjuda pojkvännen på i helgen ^^

åå ge mig, så sugen på choklad.. mmm…

#5 OMG va snygg! smakade det?
Tack, tror dock att jag hade för låg temp. till en början…
den blev väldigt lös i mitten, annars perfekt :P
≧◔◡◔≦

5: vad god den såg ut. nu börjar jag nästan dregla. ^^
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
he he, synd att man inte kan maila över en bit :)
≧◔◡◔≦
Jättebra! Syrran fyller år på lördag och släkten komemr, och så mormor som är gluten allergiker, så det blir väl för mig att baka en sån :)
Värd på Choklad iFokus