Choklad iFokus

Choklad

Etikettrecept
Läst 2217 ggr
sezierra
0

Chokladmarängpaj

Ingredienser 6 personer
225 grahamskex med choklad
4 msk smör

Fyllning
3 äggulor
4 msk socker
4 msk majsmjöl
6 dl mjölk
100 g mörk choklad

Maräng
3 äggvitor
drygt 1/2 dl strösocker
1 krm vaniljextrakt

• Lägg grahamskexen i en plastpåse och krossa dem med en brödkavel. Häll över kexsmulorna i en skål. Smält smöret och arbeta ihop det med kexsmulorna. Klä en pajform, 23 cm i diameter, med smuldegen.

• Till fyllningen, rör äggulor, socker och majsmjöl till en slät smet i en stor skål, tillsätt lite av mjölken om det behövs. Hetta upp mjölken tills den nästan kokar, häll sedan lite i taget i äggblandningen och vispa kraftigt.

• Häll tillbaka fyllningen i kastrullen igen och värm under kontinuerlig vispning tills smeten tjocknar. Lyft bort kastrullen från plattan. Vispa ner smält choklad och häll över i pajskalet. Bred ut fyllningen jämt.

• Vispa äggvitorna i en skål till hårt skum. Vispa ner 1/3 av sockret lite i taget, tills smeten är blank och stel. Vänd ner resten av sockret och vaniljextraktet i marängen.

• Bred ut marängsmeten över fyllningen och forma ytan med en sked. Grädda i mitten av ugnen i 160 grader i 30 minuter, eller tills marängen är vackert guldgul. Pajen kan serveras varm eller ljummen.

sezierra
0

Till pajskalet använde jag smet från chokladskorpor som jag samtidigt höll på att baka. Men då bakade jag pajskalet innan jag hällde i grovhackad mörk choklad (utöver de 100 gram som man blandar i fyllningen) och fyllningen. Sen behöver man inte smälta chokladen innan man häller den i fyllningen för om man bara hettar upp mjölken tillräckligt och sedan har lite tålamod så får man all choklad att smälta än då, men det är valfritt.

Nästa gång ska jag göra den med kexbotten och lyckas med marängen. För även om marängen inte blev fluffig (första gången jag gjort maräng) så blev det bra ändå. Även om det inte blev så jätte fluffigt så blev det gott ändå. Men näta gång blir det mer mörk choklad i för att motsvara mina önskemål om hur den borde smaka. Bild kommer …

Pernilla
0

oh la la! låter underbart!

sezierra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bilden. Marängen lyckades jag inte med för jag glömde någonting så den blev inte så fluffig så om någon gör den här och lyckas med marängen kan ni väll lägga upp en bild? Botten är dock inte den som står ovan utan jag använde mig av chokladskorpdegen och det är därför den är mörk. För övrigt så var den helt ok att äta kall dagen efter också men då var den till och med lite bättre i konsistensen tycker jag. Men det är upp till var och en hur man vill göra, god var den i alla fall (men nästa gång bli det mer choklad i för att få en djupare smak).

sasha-
0

OOooh den ser god ut:)

sezierra
0

Den är god men mättande och inte blir den mindre mättande om den får stå till dagen efter och dra sig ^^

Heda
0

Åh den såg ju smaskens ut, den får jag testa till helgen.
Men grahamkex vet jag inte vad det är för kex men det är väl bara till att leta i matafären.

Heda
0

Åh den såg ju smaskens ut, den får jag testa till helgen.
Men grahamkex vet jag inte vad det är för kex men det är väl bara till att leta i matafären.

sezierra
0

#6 Du kan nog ta vilka kex du vill. Det finns ju många sorter som har choklad på eller i sig och om man inte vill ha chokladkex så är det bara att ta någon annan sort man gillar. Jag tog chokladskorpor istället så på den punkten är det nog inga problem, dock tyckte vissa att det blev lite för mycket chokladsmak men så gillade inte denne mörk choklad heller så det är lite olika. Nästan allt är värt att prova och blir det inte bra har man ju lärt sig någonting i alla fall. =)

Leffe
0

Det vattnas i munnen. Nästan så man börjar dregla när man läser receptet

Faxlin
0

Det här lät riktigt gott. Hade totalt glömt det här receptet. Bara måste jag testa nu när det närmar sig kalas dax här hemma.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Leffe
0

Det värsta är att jag har fått order att gå ned 29 kilo och det gör man enkelt när man ser receptet

Faxlin
0

haha, ja det är inte riktigt rätt recept att titta på då :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars