Choklad iFokus

Choklad

Etikettallmänt-choklad
Läst 4620 ggr
Sosso
0

Finnar av choklad?

Är det sant att man får finnar av choklad? Min lärare sa att det inte stämmer.

EmmaG
0

Hämtad ur artikeln "Fördomar om choklad", finns att läsa på startsidan..;

Choklad ger inte akne. En mängd kvalificerade undersökningar har gjorts i USA. De visar att det inte finns något samband mellan kost och akne. Ungdomar med anlag för akne behöver därför inte avstå från choklad.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

sezierra
0

Jag har ingen aning men så har jag inte forskat i ämnet heller (hade gärna vetat allt som går att veta om choklad men har inte haft tid). Dock kan man (jag när det gäller mina allergier) i vissa lägen vara lite blind när man "skyller" på olika saker (detta är enbart baserat på mina erfarenheter och hur Jag gjorde, altså inte om någon annan! för att undvika missförstånd ^^). Jag skyllde min allergi på någonting annat så jag fortfarande kunde äta apelsin. Men nu är jag allergisk mot det jag skyllde på också. Räcka ut tungan

Däremot är det enda jag har hört om finnar är att det har med hormonerna att göra. För äter man hormontillskott (hade en kompis som gjorde det och hon var prickigare än ett fikon) vilket gör att man produserar mer talg som täpper till porerna (eller mins jag fel?). Så jag har alltid tagit finnar som ett tecken på att hormonerna håller på och fiflar med kroppen. Men jag kan vara ute i nattmössan och vandra.

Sosso
0

thx. ^^

Chessan
0

Man kan även få finnar av smuts. Enegtligen är det samma sak som ger det, tilltäppta porer. Om jag har fårstått det rätt så när något täpper till ytan blir det en infektion som vi ser som en finne. Har man smutsig hy täpper smutsen till porerna, så det kan hjälpa att tvätta ansiktet (om det ä där man får finnar) för att minsa antalet finnar. Dock behöver man återfukta hyden igen efter. Annars blir den torr och producerar mer fett som då täpper igen porerna. man bör inte heller använda en fettbaserad kräm då fettet från krämen kan täppa till porerna. Hormonerna gör samma sak, de producerar fett. tonåringar brukar, förutom finnarna behöva tvätta håret oftare pga fettet.

Velepa
0

Akne och finnar är väll inte samma sak, är de? Syrran fick ackne när vi va utomlands..

Hennum
0

jo. de e de väl. fast de kanske inte har samma orsaker. vet inte. man kanske kan få en finne då och då, utan att det är akne?

jag har märkt ibland att om jag en kväll äter väldigt mycket choklad så blossar det upp nästa dag och jag får massvis med finnar. men det kan ju vara tillfälligheter. har börjat sluta med att äta så mycket choklad, och bara lite. i förebyggande syfte ifall att. läkarna och forskarna har inte rätt alltid. det finns inget som är sant, bara teorier som är mer eller mindre sannolika. :D

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Velepa
0

Min syster fick gå dyra behandlingar när hon fick akne för gjorde hon inte de kom de bara tillbaka. Nu är de väck efter alla dessa behandlingar och krämer..
Finnar går bort av sej själv och jag har aldrig hört någon behandlas pga vanliga ungdoms finnar.

Lange85
0

finnar som uppstår av choklad tror jag inte på… men där av att efter/under tiden man äter, kliar sig i ansiktet eller så, så kan man få finnar pga fettet från chokladen man har på fingrarna… som sagt, fett och smuts är nog den stora faktor i det hela

sezierra
0

Är det inte så att finnar är vanligt talspråk medan ackne är mer fackterm.

Ittna
0

Jag vet faktiskt inte. Hehe . Jag har inte fått det iaf. så jag tror att det inte stämmer.. Hmm

E-L-S-A
0

Nej det stämmer inte.. Min kompis undviker att äta choklad bara för att hon tror att man får finnar av det men jag tror det är en myt. (?)

HannaM
0

Vissa verkar få finnar i samband med att dom äter choklad så det kan väl inte vara en myt då? Jag har aldrig fått det vad jag vet  men alla är vi olika.

[Asta]
0

Skrev det här i en annan länk om samma sak:

Sambon kan göra empiriska experiment avseende det här hur många gånger som helst. Alltid när han ätit choklad så får han finnar. Det slår aldrig fel. Så det får kallas myt eller fördom eller vad tusan som helst, men sambon får finnar. Framförallt på ryggen.

Sedan kanske han inte skulle få det om han bara åt supermörk choklad hela tiden, men när man säger choklad sådär rakt av får man nog räkna in alla möjliga sorter, halvmörk och ljus m.m.

svampi
0

Min bror får alltid jättemycket finnar när han dricker mjölkchoklad…han blir liksom helt röd av alla finnar.Min mamma, som har varit sjuksköterska, säger att man får mer finnar om man äter mycket choklad, kryddor och ketchup…

sezierra
0

Det är ett intressant ämne det där.

[Asta]
0

Det visar kanske mest att det är svårt att ha absoluta sanningar.

[Asta]
0

Sedan undrar jag om inte vad de här studierna främst säger är att kost inte orsakar acne. Däremot säger vissa att HAR du problem acne så kan kosten förrvärra din acne. Det är så himla personligt hur man reagerar på olika saker. Vissa får t.ex. migrän av choklad. Det får inte jag som ändå har migrän.

maaaliin
0

Jag tror de är från person till person , ja tror inte att de är just chokladen som gör så man får finnar men säkert att de finns nått i chokladen som kanske påverkar ;)

Madde80
0

Jag var på en chokladprovning på en möhippa, och fick där svaret att man inte får finnar av den choklad som är gjord på rätt sätt, dvs sådan man köper i chokolaterior. Sådan choklad innehåller rent kakaosmör, som till och med är bra för hyn. Däremot, livsmedelsbutikernas choklad som Marabou och liknande innehåller bl.a. kokosfett istället för det dyra kakaosmöret, och det är sådana fetter som kan ge upphov till dålig hy. Får man dålig hy av chips, så kanske man skall hålla sig från livsmedelsbutikernas choklad :).

(Fick på samma provning reda på att till de billigare chokladsorterna har man torkat kakaobönorna över dieselångor, för att det skall gå så fort som möjligt. Så om ni någonsin tyckt att ni fått en oljig hinna i munnen av choklad så kan det vara svaret… Obs, jag har inte letat fakta angående detta eller texten ovan, har bara kvinnans ord för det, och hon ville kanske bara sälja mer dyr (men god) choklad ;) )

joooossan
0

Jag får dålig hy av choklad, däremot inte av chips :)
Men det är väl olika :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

MaMaMade
0

"Ren" choklad är inte det farliga. Jag tror däremot att alla tillsatser i "billig" choklad kan ge dålig hy. Sedan bör man kanske inte överdriva konsumtionen o det gäller väl det mesta, inte bara choklad. Socker är också en stor bov när det gäller både finnar o hälsan i övrigt.

Själv har jag fått mindre finnar sedan jag i stort sett helt slutat m socker o väljer bort livsmedel m glutamat o en massa E-nr.

Belindaa
0

Jag var på choklad-provning här i byn för några månader sen. Väl där var det en dam som pratade om choklad osv. och var välldigt duktig på det.
Så jag passade på att fråga om verkligen choklad ger finnar, och hon svarade ja. Sen sa hon varför också, men det minns jag inte.
Men, hur ska man veta om det ändå verkligen är så?
eftersom att det verkar som att många har hört välldigt olika..

rebelme
0

finnar har ja nog aldrig märkt av att ja fått mer av att äta choklad.. tur de:P

MaMaMade
0

#19 Kom ihåg att det är skillnad på cocosfett o cocosfett. Inom livsmedelsindustrin använder de ofta den processade, billiga, varianten.

Själv äter jag ett par msk av kallpressad cocosolja för att det är nyttigt, finfin laurinsyra bra för mkt. Se: http://www.mariadagerberg.com/student-pensionar/

En lättläst länk om cocofett kontra andra oljor.

Själv fick jag hormonfinnar i 25-årsålderna. Det hjälpte att äta jättenattljusolja. Samtidigt fick jag mindre PMS, inte så ont, bättre humör, slapp svimningsattackerna osv. Nu får jag mer utslag om jag ngn ggn "syndar" o äter socker/mjöl/stärkelse.

Tips: använd inte tvål i ansiktet, om så; se till att den är mild o har rätt Ph-värde, helst en utan en massa kemikalier som råolja od. Kallt/svalt vatten räcker långt om du inte har jobbat hårt m ngt skitigt jobb. Vill du smörja in dig rek jag ngn naturlig olja, mandelolja t ex. Läs mer här: http://www.shenet.se/ (men sålla lite, t ex är zinkpasta o annat inte det optimala).

Det här är också en intressant länk där det finns mkt intressant: http://www.theoilcleansingmethod.com/

Sedan är det väl som m allt annat; överätning/missbruk är aldrig bra.

Love-
0

Det är inte sant, inte på mig iallafall för när jaginte äter det får jag fler än om jag äter det.

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Yuki
0

När jag äter choklad får jag finnar.