Choklad iFokus

Choklad

Etikett: mörk-choklad
Läst 4109 ggr
xxeliiinxx
0

Är mörk choklad nyttigt?

Jag har hört att mörkchoklad ska vara nyttigare. Tycker ni det stämmer eller bara är snack?

Maja
0

Ja, det stämmer. :)

Men visst, att trycka i sig en chokladkaka på 200 gram är inte nyttigt, inte ens om det är mörk. Men med mörk nöjer man sig med mindre choklad också. :) Smaken sitter i längre om det är en fin choklad! :)

Thea-Cazzy
0

En bra sak är att om den är riktigt mörk vill man bara äta lite i taget, iaf jag ;). Jag var i en chokladaffär där dom bland annat sålde choklad med 99% kakao! På en skylt under stod det: Varning, väldigt bitter! XD

Celine-
0

skulle säga som #1 & #2 , eftersom cholkaden inheåller mer kakao dvs mindre socker, fett och annat onödigt.

hittade en 99% på komsum här i Kärrtorp (fötort till sthlm). den var inte alls bitter , mycket godare än vissa 80% jag ätit.

Betty
0

Kakao innehåller antioxidanter som behövs för att förhindra DNA förändringar som kan leda till sjukdomar. Ju högre kakaohalt desto mer antioxidanter, om det är en bra choklad osv…

Det sägs även att kakao inehåller ämnen som gör att man känner sig piggare och att man får en ökad serotoninnivå i hjärnan…

Dock innehåller mörk choklad lika mycket kalorier som i ljus (i stort sätt) men allt funkar ju att äta i lagom mängd..

gustavanderberg
1

Ljus choklad kan jag äta hur mycket som helst av vilket inte är bra. Men därimot mörk behöver man bara en liten bit sedan är det bra. Eller?

ElinKee
0

Jag gillar mörk choklad med t ex hallon eller fikon, tror inte att det är så nyttigt då för dom kör väl säkert i en massa socker om det ska vara frukt.

Faxlin
0

Mörkchoklad är helt klart nyttigast, om man nu kan säga att choklad är nyttig :-)
Men jag har svårt för mörkchoklad. Har bara fastnat för en sort och den är sockerfri. Underbart god.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Crowone
0

Kakao i sig innehåller jättemycket nyttigheter. Jo det ÄR sant. Jag gjorde ett jättereportage om choklad VT -06 som blev mkt uppskattat. Det är socker och härdade fetter som tillsätts som är urk för kroppen. Äter man choklad med minst 70% kakaohalt får man inte i sig så mkt av "skräpet". Jag vågar inte äta choklad med härdat fett och sånna gifter men jag bara Äääälskar Choklad, så mörk choklad äter jag ganska ofta.

Vill nån veta alla nyttigheter som finns i choklad så säg till så ska jag skriva det.

Mvh Crowone   (första gången inne på sajten).

Faxlin
0

#8: Välkommen in hit säger jag då. Skojigt att du hittat in till oss.
Jag tycker det låter som en underbar idé med att du skriver lite om choklad in hit. Kanske har du lust att göra någon eller några artiklar in hit?

Mvh Åsa medarbetare

Audiatur et altera pars

Crowone
0

Du visst kan jag det!  =D    Så roligt!!  Hinner nog dessvärre inte så mkt i helgen eftersom jag ska gå på kulturnatten i Halmstad och kolla på Crank  (crank.se), men så snart jag kommer åt ska jag plita ner lite skojsigt till er. 

Dom rockar fett……och jag vet i alla fall en i bandet som är "chokladoman" han me´, He he!

Mvh Crowone

Caroob
0

Det finns många aspekter av det, vad menar man med nyttigt? Vissa menar att det är nyttigt om det är kalorisnålt, andra om det är fettsnålt, andra kolhydratsnålt :)

För mig är nyttigt= så naturligt som möjligt, med bra fetter (aldrig härdat), utan kemiska tillsatser el raffinerade varor. Så "riktig" mörk choklad är nyttigt enl mig. Kakaofett är nyttigt och som tidigare nämnts finns massa bra antioxidanter i kakaon och ju mer kakao, desto mindre socker finns det i. Många sorter anv dessutom rårörsocker som ger en bättre smak o är iaf lite bättre.

Studier har nyligen visat att mörk choklad kanske faktist kan bota kroniskt trötthetsyndrom! Riktigt häftigt.. Migränpatienter ska dock akta sig lite..

Dessutom är det ju så GOTT! :D

Med "riktig" choklad avser jag choklad som enbart innehåller kakao (kakaomassa, kakaosmör, kakao etc.. ), socker, samt ev vanilj (äkta) och ev också soja el solroslecitin, inget annat. Socker ska ej stå som första ingrediens om den är tillräckligt mörk :)

LiinaBeax
0

mörkchoklad ska vara nyttigt för kvinnor över 30 typ en bit om dagen men då ska den vara ca 80% eller mer. Har hört att dom typ har forskat fram de? Men sen säger dom också att ett glas rödvin ska vara nyttigt för kvinnor men de förstår jag inte riktigt då alkohol inte är nyttigt alls.

Caroob
0

Igen, vad som är nyttigt och inte beror ju på hur man ser det, alkoholen är inte nyttig, men som med mörk choklad (45 gram per dag användes i studien) så finns både för och nackdelar med vin, största nackdelen m chokladen är sockret, med vinet alkoholen. Även med vinet är det oftast antioxidanterna som tillskrivs vara den största nyttan. Både rödvin och mörk choklad har även en kransvidgande effekt vilket gör att det är bra för att motverkar kranskärlssjukdomar, men också gör att det kan förvärra för folk som har migrän.

Och sen,  INGET är nyttigt i för stora mängder eller om man äter för ensidigt. Likaså är det väldigt individuellt vad man har för behov och därmed mår bra av.

Crowone
0

Ville bara säga att jag lagt in 2 små reportage om choklad nu.

Den ena: "Den hälsosamma chokladen".

den andra: "Lite om chokladens historia".

Hoppas ni uppskattar dem.  *L*

Mvh Crowone

Faxlin
0

#14: Klart vi uppskattade dem. Alltid lika roligt när vi får in folk som vill hjälpa till att sprida kunskap.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

LiindaH
0

Det stämmer men den ljusa är helt klart mkt godare ;)

// Liinda