Choklad iFokus

Choklad

Etikett: allmänt-choklad
Läst 2320 ggr
Crowone
0

Den hälsosamma chokladen !!

Mitt förhållande till choklad

Choklad har i alla tider fängslat människors smaklökar - så även mina men det var inte förrän jag slutade röka som jag upptäckte den mörka chokladens härliga, underbara smaknyanser. För det var först när jag förstod att den mörka chokladen kunde hjälpa mig av med mitt godissug, som jag började äta mörk choklad och nötter i stället för ”kemikalie-socker-godis”. Äter man inte socker får man inte enormt sockersug heller, och det hjälper verkligen. Jag äter bara små bitar i taget eftersom det är så mycket smak. Både choklad och nötter gör att man känner sig ”mätt”, man får i sig nyttigheter och så har man samtidigt fått något gott att knapra på.

Mörk choklad är inte bara gott, det är nyttigt också!

Choklad är inte alls så onyttig som den felaktigt blivit anklagad för, men då talar vi om den mörka chokladen. Vanlig ljus choklad innehåller mycket socker, härdat fett, kokosfett eller annat otyg som kroppen inte mår bra av, medan mörk choklad med hög kakaohalt har en låg sockerhalt och innehåller massor av nyttigheter som  mineraler och vitaminer. Till exempel finns kalcium, järn, flour, magnesium, kalium, natrium, fosfor, A-vitamn. tiamin, beta-karoten. riboflavin, niacin m.m.

Om kärlek och choklad

Det finns ett samband mellan att äta choklad och att vara kär och lycklig. Länge trodde man att det berodde på att choklad innehåller ett kemiskt ämne med lätt centralstimulerande effekt, fenyletylamin, som också finns i hjärnan. Men för att fenylteylamin ska ge någon effekt måste man äta ca 15 kg choklad. Förklaringen är i stället att choklad verkar genom att frigöra anandamid, kroppens eget cannabis. När en person inte är kär utan känner sig nere och deprimerad är det vanligt att personen tar en chokladkaka till tröst. Kanske är det kroppens naturliga reaktion för att ersätta det saknade ämnet. I choklad finns också dopamin och serotonin som är en annan signalsubstans i hjärnan, som lindrar smärta och har samma goda inverkan på humöret som solljus.

Tester

Ett flertal tester har gjorts i världen och i en av dem har försökspersoner fått dricka koncentrerad mörk choklad och äta bakverk med bitar av mörk choklad i. Forskarna fann att i försökspersonernas blod hämmades bildandet av blodplättar upp till sex timmar efter intaget.

Brian Buijsse med kollegor vid Institutet för folkhälsa och miljö i Bilthoven, Nederländerna, analyserade sambandet mellan intag av kakao hjärtkärlshälsa hos 470 män i åldrarna 65-84 år. Männen fick svara på en mängd frågor om bl.a. sitt intag av kakao och fick även genomgå kliniska undersökningar 1985, 1990 och 1995. Baserat på hur mycket kakao männen drack eller åt, delades de sedan in i tre grupper. De män som regelbundet åt eller drack kakao hade lägre blodtryck än män som inte gjorde det. Under studietiden dog 314 män och 152 av dessa p.g.a. hjärtkärlsjukdomar. Risken att dö halverades i gruppen som åt mest kakao (4,18 gram/dag). Risken var mindre även när forskarna tog hänsyn till faktorer som vikt, rökning, motion, kaloriintag och alkoholkonsumtion. Trots att blodtrycket har ett bevisat samband med hjärtkärlsdödlighet så kunde studien inte påvisa någon koppling mellan kakao och lägre risk för att dö i hjärtkärlsjukdom. Forskarna tror därför att det finns andra mekanismer som förklarar sambandet mellan kakao och mindre risk för dödlig hjärtkärlsjukdom, t.ex. via flavonoider. Det kan också bero på att kakao innehåller mycket antioxidanter och kan då ha effekt på sjukdomar som man tror beror på oxidativ stress (lungsjukdomar som kronisk obstruktiv lungsjukdom och vissa cancertyper). Men för att få klarhet i detta krävs mer forskning.

Jag skriver mer om chokladens fetter vid ett senare tillfälle.

Mvh Crowone

Faxlin
0

Ser fram emot att läsa mer från dig. Detta var intressant läsning. Och jag kan inte tacka nog för att du vill dela med dig till oss andra här inne.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Caroob
0

Kul läsning, jag måste dock kommentera "kokosfett och annat otyg". Ekologiskt, kallpressat kokosfett el kokosolja är nåt av det mest hälsosamma man kan äta (http://www.forumfrisk.se/kost/index.asp?g=2&r=36), men det ska ju inte förväxlas med giftet som finns i vanliga matvarubutiker (och i godis etc) som är en klump med transfett..

Crowone: Blev nyfiken, favoritchoklad? Bland de 70%iga älskar jag Amedei chuao men har svårt att hitta nån 80+ som är riktigt god, Marabous är bäst hittills men jag är lite skeptisk till deras mörka choklad, då de känns mer som de är inriktade mot vanligt godis och inte satsar på kvalitets choklad, men jag vet inte..

LiindaH
0

Kan inte mer än hålla med dom andra

// Liinda

Nefertie
0

Väldigt intressant läsning :)

Crowone
0

Skrev inlägg för länge sen, men min dator strular efter att en "expert" varit på o pillat med den.

Jo jag har kollat upp vad #2Caroob skrev, och du har helt rätt.

Det är nya rön som kommit fram efter att jag skrivit detta (VT -06). Det var bara att leta på nätet så hittade man det.

Min favvochoklad varierar faktiskt. Just nu är det Lindts mintchoklad som e min favvo. Annars gillade jag faktiskt nåt så tokigt som absintchoklad. Helt galen smak men väldigt intressant, dock ingen favorit precis. Ett tag var jag dunderförtjust i Chillichoklad. Men det var nån slags rödpeppar på som de la på mer och mer av för varje gång man köpte den och till slut var man tvungen att dra bort det mesta för att kunna äta det utan att få bränna i halsen.

fotokrafs
0

Ah, mörk choklad! Jag håller med, det dämpar godissuget.. jag börjar tycka att det flesta saker nu för tiden är alldeles för sött. Visst kan en kaka vara god men jag har inte kännt suget efter kaka på jag vet inte hur länge. 
Men jag tycka att det kan vara svårt att hitta mörk god choklad, igår till exempel fick jag en liten chokladkaka 70% men det var alldeles för smörig, så jag smälte ner den och doppade mina hemmagjorda "energy-bars" i den. Sen tog jag och satte lite på nybakat bröd.. mums det var gott.

fotokrafs
0

Hej, jag igen. Jag undrar vilken mörkchoklad som inte innehåller så mycket fett. 50gr fett i 100gr kaka låter ju lite väl mycket. Framför allt om mycket av fettet är mättat eller trans. Vart finns de "nyttiga" goda choklad-kakorna?

Crowone
0

Skippa marabous choklader.

Kolla innehållsförteckningen. Fetter från kakaon e inte så illa som annat fett som e tillsatt.

Mvh Crowone

emelajo
0

riktig choklad kommer ifrån vahlrona .slut

om du har tur att ha en chokladeria i närheten som säljer valhronas choklad och gör Praliner och tryfflar av den så har du tur.

kvalitet och smak.

kostar det så smakar det tyvärr, men för mig är det den enda. allt annat smakar skafferi =)