Choklad iFokus

Choklad

Etikettrecept
Läst 1588 ggr
Tina-A
0

Farlig kola

Den här är farlig för att den är så fasligt god! Här kommer receptet, passa er!

50 g smör, 1 dl socker, 4 msk kakao, 1 dl sirap, 1 msk vetemjöl.

Smält smöret och rör ner övriga ingridienser till en jämn smet och låt koka några min! Så lätt var det. Tar väl kanske 5 minuter.
Om man kokar den ett tag blir den hårdare och man kan bryta den i bitar, eller så kokar man bara någon minut.
Jag brukar oftast bara koka lite och sedan hälla upp i en skål, låta svalna lite och sedan bara äta direkt som en smet ^^ Mums, mums!

Eller så kan man hälla ut det på ett bakplåtspapper och skära i bitar och sedan låta det stelna. Man brukar få skära i skårorna några gånger eftersom den flyter ut lite och tar lite tid att stelna om man inte kokat så länge.

Jag vet inte huuuur många gånger jag gjort den är kolan, jag är helt kär i den :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Faxlin
0

Ohh, snabbt och gott. Vilken farlig kombination. Måste testas. Sanna tjatar om att baka, kanske detta vore något för en mamma som inte orkar baka egentligen :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Linn
0

5minuterskola kallar mor min det. Är defenetivt en favorit här också. Mamma brukar inte koka den så länge så den brukar bli alldeles kladdig och mumsig :D

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

gullenos
0

jaa såndär brukar vi göra i skolan då brukar vi också äta direkt som smet haha :P

Celine-
0

toppen att du skriver i rubriken att det är farligt Skrattande.

jag måste nog testa det snart.

[Niike]
0

Mums, jag har tappat räkningen på hur många gånger jag gjort den här ;) Visst är det Matilda_91:s kola Tina? För jag har döpt den till "Matildas kola" på pappret jag har skrivit upp receptet på, haha :D

Dock tycker jag att den blir godare med 1-2 msk kakao, den smakar bränd annars hiih ;)

Tina-A
0

#5: Japp, det är hennes kola! :D Eller hennes pappas kanske, han är väl bagare har jag för mig :)

Faxlin
0

Vad är det för sirap man ska ha i?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tina-A
0

#7: Jag brukar ha "vanlig" sirap. Inte vit sirap utan .. Ja, den vanliga typ bruna :)

SparklingTindra
0

#8 Menar du ljus sirap? =P

Jag har gjort nästan precis samma idag. (lite andra mängder)

Jag gjorde dubbel sats och kokade i ganska exakt 5 minuter. Haha den stelnade hur fort som helst. Sen gick den inte att skära utan jag var tvungen att bryta den, men den blev verkligen jättegod. Passar perfekt som julgodis. =)