Härligt recept!
Jag och min extremt choklad-tokige pojkvän satt och kollade på tv för ett tag sen och då råkade jag trycka fram ett matlagningsprogram där de gjorde en kladdkaka/bromnies och det såg så gott ut! Jag skrev upp receptet och testade det idag och det blev riktigt gott! Testa gärna du också!
- 350 g mjukt smör
- 6 dl strösocker
- 3 dl kakao
- 1 dl ljus sirap
- 0,5 tsk salt
- 6 ägg
- 3 dl vetemjöl
- 400 g vit choklad
- 300 g valnötter
Glasyr:
- 3 dl vispgrädde
- 1 dl mjölk
- 1 dl ljus sirap
- 1 stk malen ingefära
- 400 g mörk choklad (70% kakao)
Sätt ugnen på 175 grader och vispa smör och socker poröst. Blanda i kakao, sirap och salt, rör i ett ägg i taget och vänd sedan ner vetemjölet. Hacka den vita chokladen grovt och häll ner den och hela valnötter i smeten. Lägg ett bakplåtspapper i en ugnsform med höga kanter och häll över smeten. Grädda i mitten av ugnen i c:a 15-25 minuter, prova med sticka, den ska vara ganska kladdig. Låt svalna.
Koka upp grädde, mjölk, sirap och ingefära och ta av kastrullen från värmen. Finhacka den mörka chokladen och rör ner den i gräddmjölken så att den smälter. Bred ut glasyren över kakan, strö lite valnötter över och låt svalna i kylen innan du skär kakan i bitar.
Lite tips från min sida:
- Jag (som inte tycker om eller tål valnötter) valde att strunta i valnötterna i smeten och så strödde jag bara välnötter över halva kakan.
- Hacka chokladen innan du gör något annat, det tar lång tid och kan lätt förstöra för dig.
- Kakan blev jättegod men nästa gång tänker jag använda ljus choklad till glasyren, det vart lite för starkt för min smak. Så ett tips till dig som inte tycker så mycket om när det blir för starkt; använd ljus choklad i glasyren.
Skriv gärna och berätta vad ni tyckte om ni testar den. :)
(Jag vet att bilden inte är superbra, jag har tagit med mobilen men det är ju bättre än ingenting. :))
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Ska väl tilläga att även om det ser ut att vara väldigt mycket så var den väldigt enkel att göra, det krävdes inte en mästerbagare för att klara av den om man säger så. :)

låter utsökt , jag får testa den nästa gång jag bakar ;)
Lät ju gott och enkelt. Ska testa detta framöver.

Har ätit den och den slinker ner men jag är inte spec förtjust i glasyren. :)

är det inte den där kakan nigella gör??
Qui dormit, non peccat
#5 Det vet jag inte… jag såg det på ett matlagningsprogram. Ett svenskt så det var inte Nigella som gjorde den när jag såg men det är säkert mycket möjligt att hon gjorde den hon också. Det är ju inget hemligt recept direkt. :)

Leila bakar. :)

aha ja de kan ha vart leila brukar se hennes program ibland=)
Qui dormit, non peccat
Varför på ett forum om lågkolhydratkost delge recept med massa socker, sirpa och mjöl i? Är inte det bortkastat? Jag vill gärna ha förslag på recept UTAN dessa ingredienser.

#9 ehm ja trodde det här var ett forum för chokladälskare.. vill du banta så finns det andra sidor..
Qui dormit, non peccat
#9 Det här är ju ett forum för choklad… så jag tycker nog att det passar ganska bra här..
ska pröa detta på fredag tror jag
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Klart receptet passar här. Och gott låter det. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Glasyren du gjorde, stelnade den eller förblev den lixom "rinnig"?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#14 Den stelnade men blev inte stenhård, ganska behagligt tuggmotstånd. :)

give me :D
// Liinda