Choklad iFokus

Choklad

Etikettrecept
Läst 1486 ggr
rattoken
0

Rattokens recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Muffins med kolaglasyr

1 ¾ dl standarmjölk
60 g mörk choklad, finhackad
1 ½ dl socker
60 g osaltat smör, rumsvarmt
½ tsk vaniljessens eller äkta vaniljsocker
1 stort ägg, vispat
2 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk hackad mörk choklad

**Kolaglasyr
**100 g mörk choklad, finhackad
1 msk ljus sirap
25 g osaltat smör, rumsvarmt
muffinsplåt med plats för 12 muffins, klädd med pappersformar.

**Gör så här
**Häll mjölken i en kastrull och värm tills den sjuder. Lägg choklad och en tredjedel av sockret i en skol och häll den heta mjölken över. Rör blandningen slät. Låt den svalna.

Lägg smöret i en bunke och tillsätt resten av sockret och vaniljessens eller vaniljsocker. Rör om smör och socker med en träslev tills det är lätt och poröst. Vispa ner ägget lite i taget. Rör därefter ner mjölkblandningen omväxlande med mjöl. Lägg i den hackade chokladen och rör om.

Fördela smeten i muffinsformarna. Fyll dem trekvartsfulla. Grädda i 175 grader varm ugn i 15 - 18 minuter. Tryck lätt med ett finger i mitten av en muffins och känn att ytan är fast men fjädrar lite. Låt muffinsen svalna.

Smält chokladen till glasyren i en värmetålig skål över vattenbad (enklast i ångkokarinsats). Vattnet ska sjuda men inte koka och skålen ska inte stå i vatten. Smält chokladen långsamt. Lyft bort skålen och rör ner sirap och smör. Rör tills smeten är slät. Låt den kallna, men rör om då och då tills glasyren är tjock och precis på väg att stelna. (om den blivit för fast går det att värma den en aning på mycket svag värme.) Bred glasyr på de kalla muffinsen och låt den stelna före serveringen.

Man vet att man har gjort rätt om muffinsen ser ut ungefär som på bilden jag ladda upp tillsammans med receptet

Ebba-A
0

Mmm, låter supergott!

Jag som är ett stort fan av muffins!

Värd på Choklad iFokus

rattoken
0

hoppas att det smakar gott då :D

shimmer
0

o va gott de låter. min syrra har presic gjort nåra "vanliga" muffins

rattoken