Hjälp mej smaksätta tryffeln!
Hej!
jag ska göra chokladpraliner och tänkte mej tryffelfyllning.
Har ni några tips på vad man kan smaksätta tyffeln med?
Tex kaffesmak och ja.. vad kan man smaksätta med?

Mint, choklad, apelsin, körsbär eller ja olika bär är et förslag.
finns dessutom möjligheten till att använda olika konjak om man har åldern inne för sådant. Men annars så är det olika frukter och bär som känns bäst.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Hm.. ja mint känns ju som om det skulle passa. Men hur gör man med bären. Köper man hela bär och "maler ner" i smeten då ?

Du pressar bär och frukter så du får fram saften ur dem. Sedan använder du den som smakämne. Minten köper du vid baktillbehören i vanliga mataffären.
Audiatur et altera pars

jag som älskar choklad o sprit tillsammans skulle gärna ha i tex whiskey, lakritsmintu, konjak osv
annars är de väl frukt o bär som är vanligast, enklast är att köpa tex apelsinessens så slipper du pressa saft=)
Qui dormit, non peccat
tack för svaren!
det ska bli spännande att teste smakerna.
Ska fara och handla imorn och alledes säkert testar jag att göra några smaker redan samma kväll :)

Ohh, då får du berätta hur det blev. Och gärna fota och visa upp här inne.
Audiatur et altera pars
Okej det ska jag göra! jag har hjärtan och stjärnor som formar, så förhoppningsvis blir det både fina och goda!

testa chili! gör en sockerlag med lite färsk chili i och släng ner i tryffelsmeten. sjukt gott!
H9/V9 Årsta AIK
"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"

#8 Hur gör man sockerlag?
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

1 dl socker
2 dl vatten
Lös upp sockret i kokande vatten tills det blir en klar vätska. Låt svalna.
Där har du grunden för sockerlag i alla fall :-)
Audiatur et altera pars
Prova blanda saffran och chili i dem….du kommer inte kunna sluta äta 

Låter inte dumt alls det där :-)
Audiatur et altera pars
Haha, och nu plockar Ebba fram sin stora bok med julgodis och letar tryffelrecept ;)
Och se vad jag hittade: VIt chokladtryffel, Kardemummatryffel och pepparkakstryffel :D Recept kommer om någon är intresserad :)
Värd på Choklad iFokus

Klart vi är intresserade av recepten på tryffel. Så många som du kan hitta på :-)
Starta gärna nya trådar med varje så är de lättare att hitta om någon söker efter dem. Så sätter du ett utförligt namn på receptet i överskriften.
Audiatur et altera pars

#11 Hur mkt av chilifrukten ska man hacka ner?
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
#15 Här kommer receptet istället…..jag är inte dödligt svag annars för tryffel men dessa mmmmmm
0,5 st
chili
1 gram
saffran
1,5 dl
vispgrädde
1 tsk
honung
1 msk
råsocker
200 gram
mörk choklad (70 %)
25 gram
smör
0,5 dl
kakao, , alt florsocker eller 200 g mörk choklad
Tillagning
ca 25 st
1. Hacka chilin grovt, använd även kärnorna. Koka upp grädde med chili, saffran, honung och råsocker. Ta från värmen och låt dra ca 10 minuter.
2. Hacka chokladen i småbitar. Koka upp grädden igen, sila och häll över chokladen. Tillsätt smöret, blanda väl medan chokladen smälter. Mixa eventuellt chokladmassan med en stavmixer för att få en slät och blank massa. Låt svalna i kylskåp.
3. Rulla kulor med handflatorna (använd gärna latexhandskar) eller använd ett kuljärn. Eller spritsa chokladmassan i fina iskubsformer av gummi.
4. Vänd tryfflarna i kakao eller florsocker och sätt tillbaka i kylen.
Det är även fint att doppa tryfflarna i smält choklad. Beräkna ca 200 gram choklad av bra kvalitet, smält chokladen över vattenbad eller i mikrovågsugn på låg effekt.
HAr en kompis här nu, men recept kommer ikväll :D
Värd på Choklad iFokus

#17: Ser verkligen fram emot dem :-)
#16: Är det okej om jag lägger den som egen tråd så att den blir lättare att hitta? Kanske har du någon bild på den med som jag kan använda och lägga in.
Audiatur et altera pars

#19: Har du fått tillstånd att ta deras bild? Det är copywrigt på bilder man hittar på nätet även om det inte står. Om det nu inte är en sida där det står att det är royaltifritt och man får ta dem gratis.
Audiatur et altera pars
Jag har testat kaffe och chili hittills. hur goda som helst!
Kom på att det är ju ett bra julklappstips som garanterat uppskattas :)
Jag kan ju missförstått men trodde man fick använda bilder om man anger källan…vilket här är tasteline som jag skriver. Men har jag missförstått kan ju kanske någon ansvarig ta bort bilden.

#22: Jag har pratat med dem nu så jag får använda bilderna där om jag lägger in länk till dem under min länkkategori och dessutom lägger in länk vid bilden.
Audiatur et altera pars
körsbär verkar godast

Det här receptet fick jag av min engelskalärare i julas =)
Serves 8
370g dark chocolate, broken into pieces
500ml double cream
4 Earl Grey teabags or what choice you prefer!
1. Bring the cream to a simmer with the teabags, then leave to infuse for 15 minutes. Pass through a fine sieve into another pan.
2. Stir in the chocolate and heat gently until it has melted. Pass through a fine sieve on to a tray 2cm deep, lined with greaseproof paper. Place in the fridge to set.
3. When set - it won't be rock-hard - either cut into simple squares or, using a Parisian scoop, make small balls. Roll in cocoa powder and chill.

Om du har tillräckligt stora formar kan du lägga i hela bär (typ hallon/blåbär) i tryffeln när du gjuter den, jättegod överraskning :)
Pepparkakstryffel !!
#26. Det var ju jättebra idé. Hela bär. Mmm låter jättegott ^^