Choklad iFokus

Choklad

Etikett: recept
Läst 3499 ggr
Pedh
0

Kolhydrat fri chokladdryck?

Vem kan tipsa mig om rent och sockerfri chokladpulver

till dryck som även har lågt eller inga kolhydrater?

Faxlin
0

ohh, det var en kuggfråga. Inget jag har svaret på nu. Men jag ska garanterat hålla ögonen öppna för att se om jag hittar något bra åt dig.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

hus-musen
0

ingen tror jag iaf.. prova o googla så kanske de kommer upp något=)

Qui dormit, non peccat

irode
0

Kom 1-2 fyrkanter 85% choklad i en mugg/kopp/glas. Fyll hälften på med kokande vatten, rör om och låt chokladbiten smälta. Fyll sedan på med vispad grädde och rör om.

Fri från kolhydrat är den inte - men så LowCarb det nu går utan äggmjölk.

Migoff
0

Ta lättmjölk, smält några bitar riktigt mörk choklad (Typ 70-85%) och drick :) Annars kan man bara ta varm mjölk med kakao. Det gör jag ibland, fast med socker i då ^^.

Jennix
0

Vanligt kakaopulver? :)

Det ska finnas en sort som är extra ren från tillsatser men minns inte vilken… Var det Coops kanske? Sök på Kolhydrater I Fokus, det borde stå där nånstans.

Om du är ordentligt avvand vid socker så behöver du inte mycket för att det ska bli OK att dricka. Tvivlar på att nån kan dricka enbart med kakao, det är rätt bittert…

Jag föredrar ren kakao och rent socker eller honung än choklad, det kan vara mer "skräp" i det. Det är det bästa, tror jag. Även om det är kolhydrater i det. Ta så lite sött som du bara kan…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

paronskrutten
0

Jag kan dricka choklad helt utan socker/sötningsmedel. Men då har jag vanlig mellanmjölk, vilket är 5% socker bara det. Hur strikt ska det vara?

Helena

Babz
0

Jag brukar smälta ett par rutor mörk choklad (minst 70%-ig) i en blandning av Gammaldags mjölk och grädde och servera med vispad grädde. Det blir inte så mycket kolhydrater.

Annars tror jag att coops ekologiska kakao (Änglamark?) är rättså kolhydratfri.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Tussebus
0

Annars finns det ju Alpro Soy milk med chokladsmak som jag tycker är jättegod. Så slipper man blanda själv Glad.

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

JAUS
0

Det är omöjligt att göra en helt kolhydratfri chokladdryck eftersom kakao innehåller 11g kolhydrater per 100g pulver. Kakaopulver smaksatt med sukrin eller stevia utblandat i en liten kopp varm vispgrädde blir så kolhydratsnålt du kan komma, om du inte kan tänka dig äggmjölk smaksatt med lite kakao.

Strumpa
0

Mjölk innehåller ju jättemycket kolhydrater också.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

JAUS
0

#10 Var det ett svar till mig? Äggmjölk innehåller nämligen ingen mjölk.

Strumpa
0

#11 Nej, ursäkta otydligheten :) Det var inte till dig, utan såg att flera i tråden skrev om mjölk. Vet dock inte vad äggmjölk är riktigt, så det är en annan femma :P

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

JAUS
0

Äggmjölk är en blandning av smör och/eller kokosfett, ägg och varmt vatten.

JAUS
1

Det är receptet innehåller endast 1,6g kolhydrater:

50g kokosfett

1 ägg

3dl kokhett vatten

15g kakao

(2 msk sukrin) valfritt

värm kokosfettet så att det är flytande och vispa ihop med ägget.

Lös sukrinet i det kokande vattnet och häll under vispning ner i ägg/fettblandningen.

Det går att byta ut kokosfettet mot osaltat smör det blir då istället 1,8g kohydrater.