Chokladrecensions-tråden! (mörk choklad)
Eftersom det är ett gäng här som gillar mörk choklad vore det kul med en tråd där man kan recensera chokladkakor och tipsa varandra att upptäcka nya läckerheter! Det blir lite som chokladprovning online :-) Köp en kaka som ser fin ut och fyll i formuläret nedan!
Namn:
Märke:
Pris:
Kakaohalt:
Särskild böna/plantage: (behöver inte anges om det inte står på)
Smak: (längre beskrivning)
Konsistens:
Innehåll: (något mer utöver kakaomassa, socker och kakaosmör? t.ex aromämnen, sojalechetin etc?)
Övrigt: (något mer värt att nämna? helhetsintryck?)
Betyg: (mellan 1-5, gärna med motivering)
Länka gärna till en bild också :-)
Jag kan väl börja då… :-)
Namn: Heritage Noir 70
Märke: Galler
Pris: ca 30:-
Kakaohalt: 70%
Särskild böna/plantage: Blended
Smak: Väldigt söt och mild, lättäten. Ganska platt/lam och tråkig smak, kort eftersmak utan så många nyanser. Lite nötaktig.
Konsistens: Lite hårt, aningens torr/grynig i eftersmaken. För tjock bit.
Innehåll: naturlig vanilj, sojalechetin
Övrigt: Ska tydligen vara den första 70%-iga chokladen på marknaden, skapades 1993. Lite tråkig förpackning.
Betyg: 3 (för den tråkiga smaken)
Chokladsnobben fortsätter…
Namn: Palmira 2008
Märke: Valrhona
Pris: ca 65-70:-
Kakaohalt: 64%
Särskild böna/plantage: Criollobönor från Palmiraplantaget i Venezuela
Smak: Mild och fyllig och fräsh smak, honung och nötter med en liten fruktig syrlighet. Väldigt lättäten. Mums!
Konsistens: Smälter fint i munnen, liten strävhet mot slutet, annars len som honung.
Innehåll: vanilj, sojalechetin
Övrigt: Årgångschoklad. Criollo-bönan ska tydligen vara den bästa bönan av många finsmakare. Här är den helt outblandad vilket är lite kul. (ofta blandas ju olika sorter)
Betyg: 4 (lite för lättäten och snäll för min smak, tenderar att ta slut snabbt, fast det är ju rätt typiskt för valrhona-choklad. Väldigt god, bra för nybörjare skulle jag gissa… )
Yeey! Vilket brinnande intresse för den här tråden! :-D
Jag har köpt en ny kaka idag så jag fortsätter väl då…
Namn: Noir de cacao 72%
Märke: Michel Cluizel
Pris: ca 50:-
Kakaohalt: 72%
Särskild böna/plantage: blended
Smak: Mild och ganska anonym smak, lite fruktig, påminner om sultanarussin och valnötter. Rätt torr och bitter eftersmak. Tråkig för att vara Michel Cluizel, den smakar inte särskilt mycket. God i alla fall.
Konsistens: Smälter fint i munnen, bitarna är lagom stora och räcker länge om man suger på dom. Börjar lent och slutar väldigt strävt. Nästan så tungan krusar sig.
Innehåll: äkta vanilj
Övrigt: Michel Cluizels blandade kaka
Betyg: 4 (Liten besvikelse för jag brukar gilla Michel Cluizels choklad och den här var lite tam. Den är god i alla fall och värd att köpa. Lite svårt för torrheten dock)
Mäh, vad tråkiga ni är!
Lägger in en recention till innan jag ger upp det här :-)
Namn: Tuscano black 66% (den gröna)
Märke: Amedei
Pris: 65 :-
Kakaohalt: minst 66%
Särskild böna/plantage: Trinitariobönor från Sydamerika och Karibien.
Smak: Len och fruktig, lagom söt och frisk utan att vara syrlig. Mild men med fyllig eftersmak som stannar kvar. Väldigt fruktig smak med lite toner av honung. MUMS! Riktigt god!
Konsistens: Lite för stora bitar för min smak, men smälter fint, är len först och har en lagom strävhet mot slutet.
Innehåll: vanilj
Övrigt: Snygg och lyxig förpackning. Ett klistermärke på förpackningen påstår att den vunnit silvermedalj i "academy of chocolate award" för "best chocolate bar". Förvånar mig inte!
Betyg: 5 Grymmt god choklad! Tror man kan uppskatta den här oavsett om man är nybörjare på mörk choklad eller finsmakare :-)

Hihi oj vad du äter dyr choklad=) Antar att man inte får recensera marabou mjölkchoklad här
Qui dormit, non peccat

haha, låter gott:D
#5 Ja, smakar det så kostar det! Kan ruinera mig på sånna här godsaker!
Men en sån här kaka räcker ju å andra sidan länge, det är ju inget man gluffsar i sig på väg hem från affären direkt.
Får och får, tänkte att det skulle vara en tråd för mörk choklad (men marabou premium och sånt räknas ju dit, de kostar ju mindre) eftersom det blir lite svårt att jämföra annars. Men starta gärna en mjölkchoklads-recentionstråd om du vill :-)

#7 Ja de ska jag nog göra=) Bra ide!
En marabou chokladkaka 200 gram räcker ett par dagar för mig för jag tål inte choklad riktigt=) Ju mörkare desto värre.. Men gott är det=)
Qui dormit, non peccat
Åh gud vilken underbar tråd! :) Har precis börjat köpa dyrare choklad, men oooh, det är värt att lägga ut lite extra på så goda chokladsorter! Än så länge har jag bara provat Valrhona-sorter.
Namn: Ghana
Märke: Anton Berg
Pris: 17kr för 100gr. 8-9 kr för 30gr.
Kakaohalt: 60% + 8%
Särskild böna/plantage: Ghanaian cocoa beans och Forastero cocoa beans
Smak: Väldigt smakrik och inte särskilt bitter. Passar bra att gå och suga på :)
Konsistens: Grynig då den har 8% halvkrossade kakoanibs i sig.
Innehåll: Inget som jag vet ^^
Övrigt:Väldigt fin och god choklad. Prisvärt!
Betyg: 4. God, lite spännande och prisvärd :)
(Bild på g!)
Hurra! en till recensent! :-)
Tyckte lite synd om mig själv idag och tröstade mig med att köpa en ny chokladkaka.
Namn: Maralumi (den rosa)
Märke: Michel Cluizel
Pris: ca 60:-
Kakaohalt: 64%
Särskild böna/plantage: Maralumi-plantaget på Nya Guinnea
Smak: Frisk och fruktig smak, röda vinbär och rätt mycket syra. En lätt smak av tobak.
Konsistens: Len och smälter fint i munnen, med liten strävhet mot slutet.
Innehåll: äkta bourbonvanilj
Övrigt: Michel Cluizel's plantage-choklad.
Betyg: 4,5. Det här är en superbra choklad, och det var just den här som fick mig att få upp ögonen för Michel Cluizel. Nu är jag inte så jätteförtjust i fruktig och syrlig choklad så det blir ingen fullpoängare för min del, men gillar man det så gillar man den här.

Oj, så kul att du startat en sånhär tråd, precis vad jag var ute efter :) Jag lovar att fylla på! Tillsvidare, har du inte kollat in www.seventypercent.com så gör det, finns där massa recensioner!
Precis sådan här tråd som jag letade efter oxå. Jag visste väl att jag kunde hitta det på "ifokus".
Återkommer senare idag med 2 recensioner o bilder när jag kommit hem från jobbet.

kanske skulle vara bra med vikt med, 30 kr kan ju vara både billigt och dyrt beroende på hur stor biten e? :o
Hakuna matata!