Födelsedagstårta med choklad.
Jag har alltid tyckt att det ser fantastiskt gott ut när man kollat på amerikanska filmer där firar en födelsedag med en chokladtårta eller en tårta med chokladfyllning. Tårtan är relativt hög, högre än våra vanliga gräddtårtor och inte lika breda. När de skär ut en bit så ser man tjock chokladfyllnad varvat med någon ljus fyllnad. Är det någon som hänger med på vad jag menar?
En sån tårta skulle jag vilja göra. Finns det någon här som har tips och recept på någon sådan tårta eller har erfarenhet av om den är god? Den kan ju se god ut men inte vara lika god som en vanlig gräddtårta med fyllning av banan och vaniljmarsan (som jag brukar göra - och den är jättegod tycker jag).
en tårta som jag gjorde en gång var en kladdkaka, som jag gjorde en tryffelkräm att ha till…
man kan ju testa att göra kladdkakebottnar i rund form så många man vill, och sedan varva med tryffel…eler så kan man ju ha vanliga chokladkakebottnar..
tryffeln gjorde jag på grädde och marabou mörkchoklad..värmde upp grädden och bröt ner chokladrutorna i den, tills det blev lagon tjock konsistens…men tänk på att den färdiga tryffeln tjocknar när den den kallnat..den vita krämen kan ju vara vispad grädde med någon mosad frukt iblandat…hallon ellerjordgubb är nog också gott
( ta inte och häll ner för mycket grädde bara, jag gjorde det misstaget..mina barnbarn fick ta med sig en burk med chokladtryffelkräm hem..det blir ungefär som sådan bredbar choklad som man kan köpa i affären)
Börja med 5 dl vispgrädde och kanske tre eller fyra marabouchoklad, 200 grams..
jag köpte mycket mer grädde, så vi fick iväg och köpa mer choklad..
U R us

Ja du den såg inte dålig ut den..vacker!

#2: Vilken underbar tårta.
#0: Förstår vad du menar för tårtor. Och visst ser de maffiga ut de där tårtorna. Jag gjorde en tårta med dumlegodis i. Den var underbart god kan jag säga. Så att mixtra och testa sig fram med choklad tror jag vi skulle behöva göra mer i Sverige. Ibland tror jag man är för inställd på de vanliga tårtorna som man brukar göra liksom.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars