Lättgjord Chokladfudge
Ingredienser, ca 25 st.
500 g mörk blockchoklad
knappt 1 dl osaltat smör
Knappt 4 ½ kondenserad mjölk på burk
½ tsk vaniljextrakt
1.
Smörj en kakform, ca 20 * 20 cm.
2.
Bryt chokladen i bitar och lägg i en kastrull med smör och kondenserad mjölk.
3.
Värm försiktigt under omrörning tills chokladen och smöret har smält och blandningn är slät. Obs! Den får inte koka.
4.
Lyft bort från plattan. rör ner vaniljextraktet och rör smeten några minuter tills den tjocknat. Häll ner i kakformen och släta till ytan.
5.
Kyl fudgen i kylskåp tills den stelnat.
6.
Stjälp upp den på en skärbräda och skär den i fyrkanter.
Tips!
Förvara fudgen i en lufttät burk på en kall torr plats, så håller den upp till en månad. Frys inte in.
Funderar lite… Vad innebär "Knappt 4½ kondenserad mjölk på burk" ? Är det 4½ burk man ska ha???
Puttar. Ingen som vet?
Hmm, dl låter kanske mycket, jag vet inte hur stora burkarna är heller. Du får kolla måtten vilket som låter rimligast :)
(Om inte Imasy kan svara på det)
Jag har aldrig testat att göra denna fudge själv ännu, men i receptet så står det att man ska ha 4 ½ deciliter / dl kondenserad mjölk.
Vet inte hur många burkar man behöver ha, men man får väl skaffa så många burkar att man kommer upp i den mängd som krävs ;)
Okej, men det var enheten vi var ute efter och där fick vi fram deciliter så tack för svaret ;)

Det receptet ser intressant ut, men skulle det gå att ändra smak på den kanske? Jag är sugen på att experimentera med receptet men skulle vara kul att höra om någon annan gjort det.
För övrigt något OT men iaf …
Hittade lite info om kondenserad mjölk eftersom jag själv satt och funderade på vad det var och hur det är gjort. Citat: Mjölk som reducerats genom kokning, sötats med socker och därmed fått en tjockflytande konsistens […]
Det går tydligen att göra själv av mjölk, mjölkpulver och socker. Det finns ett recept på den sidan för den som känner för att testa.
Ni hittar det här: http://www.recepthjalpen.se/kondenserad-mjolk.html
Man borde väl kunna tillsätta några droppar pepparmint tex?
Brukar göra det när jag gör chokladkola, och det blir då gott iallafall ;)
Åh, jag som älskar fudge! Gjorde en jättegod hasselnötsfudge i helgen, och ska nog ta och göra detta recept någon gång också (när jag gjort alla andra jag också vill göra ;))
Får jag vara fräck och fråga om källa till recepten du lagt ut? :)
Värd på Choklad iFokus
Just det här receptet är nåt som har hängt med i flera år. Har ingen aning om vart det kommer ifrån från början.