Chokladyoghurt Budget eller lyx ...
Här kommer en sak som jag verkligen gillar att göra och den går att anpassa efter både ekonomi och tillfälle. Man kan anpassa priset på deserten beroende på vad man väljer att stoppa i den men grunden är från en Viktväktar kokbok, tro det eller ej.
Choklad Yogurt 2 port
3 tsk kakao
1/2 tsk vanillinsocker
2 tsk strösocker (eller motsvarande mängd sötningsmedel)
2 1/2 dl naturell yoghurt (lätt om man så vill)
Blanda kakao, vanillinsocker och sötningsmedel. Tillsätt yoghurt och blanda om. Serveras kyld.

Man kan variera den genom att (förutom byta yoghurt eller kakaosort) byta choklad sort som man kan hacka eller göra chokladflingor av. Sen om man vill förgylla det än mer så kan man marmorera glasets insida med chokladsås, antingen hemmagjord eller köpt.

Mmmmmmm….. *smask* :P
Den är riktigt god vilket jag inte trodde när jag gjorde den första gången! Men om man vill snåla den lite så kan man ta bort sockret helt och få en lite syrligare smak. Jag skulle lätt kunna tänka mig att ha den på min födelsedag… Då kommer det bli mycket choklad! :)

Duuu nu vart det farligt här. Så nu åker jag på att åka och handla youghurt. Du är bara för underbar. :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#4 Jag funderar vidare:
Tänk dig om man antingen fryser ner den lite snabbt så den blir stel och serverar i en skål med kanske lite frukt till eller någon form av tilltugg. Eller blandar i någon del vaniljglass i yoghurten och sedan i med allt annat.
Mixa och när blandningen är klar och lagom tjock (för att användas till vad man nu vill använda den till).
När det är klart så kan man försiktigt röra ner chokladflingorna så de inte går helt sönder, om man nu inte känner för att mixa ihop dem med resten då alltså.
Efter det så vänder man ner tjock chokladsås eller kanske kolasås (?) så blandningen blir trevligt marmorerad. Sedan ställer man in det i frysen under natten och serverar lagom tinat på något kalas kanske… eller äter själv framför datorn och iFokus. ;)
Fast jag vet inte om man kan kalla det glass… man kan ju i och försig både blanda i vispgrädde och maränger tillsammans med chokladflingorna och chokladsåsen. Skippa glassen eller göra en salig röra av allt… Barn lär säkert gilla maräng och chokladswichen… Hur gamla de än må vara. 

#5: gahhh, så blev det riktigt farligt. Trodde inte det kunde bli farligare. Men det där, det passar till en Åsa det kan jag lova.
Audiatur et altera pars
Jag kan bli ännu värre för du anar inte vad jag kan blanda i mina hopkok! Kräsen är jag inte heller. Justja… den fungerar utmärkt som godisdipp också om man är trött på de vanliga sorterna och vill lyxa till med lite choklad på peparkakan eller vad man nu vill ha till… äppelbitar? Jordgubbar …
Men det ÅsaF, har jag inte sagt! ;)

Men swzierra, du kan inte göra så där. Du kommer ruinera mig på choklad. Så får jag fröklara för mina illrar att de inte kan få entrecot längre för matte käkar en massa choklad.
Audiatur et altera pars
Om man vill göra den mildare så är det bara att byta ut kakaon mot O'boy i den mängd så man tycker det smakar bra. I det jag har på bilderna är det O'Boy istället för kakao då kakaon var slut just då.

Så vart det farligare ändå. Jag trodde det var omöjligt. Men jag älskar oboy. Så det här är illa för figuren det här. hihi
Audiatur et altera pars
Kanske tur att jag inte är så ingående i alla recept. :) Jag har en stor mängd recept men möjligheterna är ondliga och jag skulle klara mig länge med bara två recept då jag kan variera dem i oändlighet och allt som oftast finns det inte heller något recept utan det blir bra ändå. :)

Måste bara putta upp den här gamla tråden igen, apropå chokladyogurt …
Det var väldigt länge sedan jag gjorde den nu så man kanske borde göra om den igen och då även piffa upp med lite nya bilder.