Choklad iFokus

Choklad

Etiketter: pralinertryfflar
Läst 4402 ggr
jossan84
0

Hur får man chokladtryfflarna runda?

Står och försöker göra chokladtryffel för första gången men det går inget vidare. Smeten var ju lätt. Nu har den stått i kylen och stelnat. Nu ska man enligt receptet ta en klick, "doppa i kakao", rulla till en slät kula och sen rulla i garneringen.

Jag tar en klick, vänder runt lite i kakaon så att det ska komma runt om. Rullar, smeten smälter, försöker rulla i garneringen, garneringen fastnar inte, trycker ner den i ganingeringen och rullar till en kladdig bit med garnering intryckt på ett par sidor. Det ser ut som att en treåring gjort dem.

Hur gör man? Den smälter ju direkt och det blir bara kladd av allt.

Rynkar på näsan

HannaM
0

Man är snabb som attan, lite smet i taget, kakao på händerna och så lite hantering som möjligt.

tantan
0

se till att smeten har satt sig ordentligt och att du är kall om händerna. Skölj händerna under kallvatten innan du börjar (fast glöm inte att torka av händerna riktigt ordentligt) och, som hanna sa, kakao på fingrarna och snabbt som attan

H9/V9 Årsta AIK

"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"

jossan84
0

Det blev ok efter lite träning. Kom på att om jag använde florsocker istället för kakao så blev de helt vita, som sböbollar :) Tyvärr kom jag på det på den sista :P