Choklad iFokus

Choklad

Etikettallmänt-choklad
Läst 2577 ggr
poppopan
0

Krokofanter

Hejsan!!!

Ska göra krokofanter, och receptet står det att man ska använda Cappuccino choklad men ingen av dom affärer jag handlar i har detta. Skulle man kunna blanda i en påse med cappuccino i mörk choklad och använda det istället. Har någon testat det?

Ingegärd

HannaM
0

Hmm.. vad är cappuchino choklad? kaffe med chokladsmak? I så fall borde manj u kunna blanda som du säger? Eller kakao med cappuchino?

Carlo
0

#1 Jag antar att det är cappuchino som man häller i lite kakao på skummet ;)

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus

poppopan
0

Gjorde mina krokofanter idag, jag blandade i 2 påsar cappuchino från Gevalia i 600gr mörk choklad, men kunde ha tagit minst en påse till. Jag blandade också i 75gr kokosfett (vilket där inte stod något om i receptet), gjorde vid 3 marshmollows och trädde dom på en blompinne. Men upptäckte snart att chokladen blev allt för tjock och kletig, så jag smällte då ner 75gr kokosfett och blandade i detta noga sen blev det bra. För er som själv vill testa på sä kommer här receptet, jag har ändrat lite i det för att dom ska bli som mina blev. Nu använde jag inte all choklad till krokofanterna då jag bara hade köpt hem 2 pkt marshmallows, så det som blev över täckte jag en stor bricka med och lät stelan i ca 2-3 min. Sen slog jag på resten av ströet över det och ställde in det i frysen i ca 20 min. Sen bröt jag den chokladen en bitar som var ca 2x3 cm stora.

Ingegärd

Krokofanter ca 35

Ingredienser:

600 gr Mörk choklad (block alt. 70% eller Marabous mörka choklad)

1 pkt Cappuccino kaffe

5 burkar/paketer strössel (blandad)

3 påsar Marshmallows

Träspett (sådana som man har till blommor går bra)

75 gr Kokosfett

TILLAGNING:

Bryt blockchokladen i bitar och lägg rostfria alt. porslinsskålar. Häll upp strössel på en flat tallrik eller bricka. Koka upp vatten i en kastrull och ställ ner skålen/porslinsskålen i vattenbadet tills all choklad har smält. Blanda i kokosfettet under omrörning, och trä på 1 till 3 marshmallows på varje träspett och doppa dem i chokladen. Enklast är om du använder en bakpensel och "målar" på chokladen så att den inte blir för tjock, låt sen torka någon min innan du lägger på ströet. Lägg sedan dom ströade krokofanterna på en bricka med folie på, ställ in i kylen i ca 30-60 min tills chokladen är helt stel. Lägg sedan krokofanterna i t.ex. en glassburk och förvara dom i kylen tills du ska använda dom. Det tog en dryg timma att göra krokofanterna och det som blev kvar, men det var det värt för dom blev jätte goda.