Choklad iFokus

Choklad

Etikettrecept
Läst 5619 ggr
hus-musen
0

kladdkaka med marshmallows

ni behöver:

• 4msk kakao
  • 3 dl socker
  • 2 ägg
  • 1,5dl vetemjöl
  • 100 gram smör/margarin
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 dl marshmallows (eller mer om ni vill)

smält smöret i en kastrull och blanda i resten av ingredienserna.  om de är stora marshmallows så dela dem på mitten med en sax! de smälter bättre då=)

häll i en pajform och grädda i 175 grader i ca 20 minuter, beroende på hur kladdig ni vill ha den=)

mums!

Qui dormit, non peccat

Celine-
0

ohh, jag måste testa, det låter så gott.

Faxlin
0

Meehhh, jag som inte kan göra kladdkaka. Detta blir en sak att överlåta till Liinda när hon kommer från sjukan tror jag.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ebba-A
0

Man kan  ju annars använda mini marshmallows :) Låter iaf jäkligt musmigt :) Tror det skulle gå bar att göra i muffinsform också :D

#2 Det är ju jättesvårt att få till en kladdkaka som inte är för torr, eller kladdig. Men övning ger färdighet ^^

Värd på Choklad iFokus

Faxlin
0

#3: Så du tycker inte jag ska ge upp med andra ord. Utan försöka tills jag kan :-)
Tycker jag har testat så många gånger att jag fått inse att jag är värdelös på detta. Men okej, jag ska testa en gång till. om inte annat för att visa er alla hur kattastrofalt en kladdkaka kan bli :-)

Audiatur et altera pars

Tina-A
0

#4: Här ska du få ett recept av mig som du inte kan misslyckas med. Jag vet att alla säger så men jag tror verkligen att det stämmer med denna :P

3 ägg
3 dl socker
3-4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 dl mjöl
75 g smält smör
100 g smält blockchoklad (ljus eller mörk, efter smak).

Börja med att vispa ägg och socker, häll sedan i de andra torra ingredienserna och ta den smälta blockchokladen och smöret sist. In i ugnen på 175 grader i ca 25 minuter.

När jag tog ut den efter 20 min så var det nästan bara som en smet, så låt den vara i ungefär 25. Jag tror den kommer bli jättegod för dig Åsa :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ebba-A
0

#4: Exakt :) Jag har bakat kladdkakor i över fyra år sen, i början var de bara chokladkakor, men nu börjar det bli mer kladdigt ^^

Värd på Choklad iFokus

Faxlin
0

#5: Okej, det är farsdag idag. Så när jag kommer hem från svärmor då ska jag fixa en sådan. Ni ska få se foton senare ikväll. ;-)

#6: Vi får se idag vad resultatet blir.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Nu står den i ugnen. Får hoppas att Sanna ger god tur så den går att äta. ;-)

Audiatur et altera pars

hus-musen
0

nån som provsmakat kladdkakan? bästa är att den går otroligt snabbt att göra, bara gräddningen som tar tid=)

Qui dormit, non peccat

Faxlin
0

Jag hade inga marshmallows hemma. Så jag testade den kladdkaka ingen kan misslyckas med. ;-)
Och gissa? Jag kunde misslyckas. Men den vart god ändå. ;-)

Audiatur et altera pars

Faxlin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bilder på mitt försök att göra kladdkakan i #5.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Så en bild till från sidan.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Så skar jag upp en bit i alla fall. Och det var då jag konstaterade att den inte bara var ful. den var ruskigt kladdig. Snacka om fytande kladd.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Så ser det väl i alla fall lite bättre ut med vispgrädde i alla fall. Men jaja gott var det i alla fall. fast den vart ful och misslyckad.

Audiatur et altera pars

Ebba-A
0

Bra försök iallafall ;) Somsagt är det svårt med att få rätt konsistens ._.

Värd på Choklad iFokus

hus-musen
0

som jag ser det så är en lite för kladdig kladdig kaka bättre än en för torr! är den torr så blir de ju bara en vanlig sockerkaka=) men jag tror att ditt problem är att du gjorde kakan lite för hög du ska nog ha en större form! mina kladdkakor blir sällan högre än 2 cm för då är de så svårt att grädda dem=) ett tips som kanske funkar för dig med=)

Qui dormit, non peccat

Faxlin
0

Men min var inte högre än 2 cm. Eller jo när jag fick den på tallriken för den vart så misshandlad :-)

Audiatur et altera pars

Hennum
0

åh, det där ser såå gott ut åsa! jag börjar nästan drägla. precis så ska en kaka se ut enligt mig. åh, vad jag måste göra kladdkaka snart :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Faxlin
0

Kan berätta att när man inte har så bråttom att äta den utan låter den stackaren svalna. Och stå i kylskåpet vart den perfekt. Den var alldeles underbart krämig och helt underbar. denna kommer göras igen. Jiiipiii, jag kan göra kladdkaka. hihi

Audiatur et altera pars

Tina-A
0

#19: Ja, den brukar alltid bli bäst om den får stå och vila ett tag innan man äter den. Vad kul att du blev nöjd iaf :) Klart du kan göra kladdkaka.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

LiindaH
0

Åsa jag har vart hemma länge nu !

Ska vi baka den ???

// Liinda

Faxlin
0

haha, nu är det fullt upp med den där jäkla julen vet du väl.

Audiatur et altera pars

LiindaH
0

haha japp men sen är det bara 1 år kvar till nästa gång ; )

// Liinda

Lena82
0

De där lät riktigt goda. Mina chokladmuffind brukar bli misslyckade men ändå lyckade. De blir inte som muffins ska bli utan de blir som kladdkaka. Krispiga utvändigt och härligt sega och kladdiga invändigt. Brukar bli en perfekt dessert bara servera med lite vispad grädde eller marsan och dekorera med lite frukt.

NrFoto
0

#0 Åh jag älskar både kladdkaka och marshmallows så detta kommer kanske bli en ny favorit? (; hehe!

Rovanja
0

Låter ju underbart!

jag vet vad jag ska göra på söndag…Flört

Faxlin
0

#26: Glöm inte att fota och visa här inne. ;-)

Audiatur et altera pars

Love-
0

måste pröva den

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Lena82
0

Jag ska nog se om jag kan baka en eller båda nästa helg. Fast jag ska inte äta men man kan ju ge bort dem och Jimmy kan ta med sig till jobbet och bjuda på. För på hans jobb jobbar de nog bara kakmonster

Migoff
0

Den ser god ut :D

Pimu
0

.. måste testas ..

Faxlin
0

#29: Så brukar jag göra. När jag får bakmani så bakar jag så mycket att ingen hinner med och inte har jag plats heller. Då hamnar det på gubbens jobb. Kan säga att de inte direkt brukar bli ledsna på mig.
Ibland brukar han få pikar från gubbarna på jobbet att det var längesedan jag bakade nu :-)
Likadant får jag ryck och gör tårtor ibland, älskar att göra tårtor, men är inte så förtjust i att äta dem. Då får gubbarna lite tårta till fikat istället :-)

Audiatur et altera pars

Lena82
0

När jag gick hemma och var arbetslös så bakade jag varje dag. Så när jag började jobba så saknade jimmy och hans kolleger kakor som de fick varje dag när jag gick hemma.

IdaS-A
0

gu vad gott

Fnyan
0

Åt det igår! :) det var verkligen gott! :)

Lena82
0

Jag blir bara mer och mer sugen på sånt. Detta var kanske fel sajt för en som försöker komma i bröllopsform. :)

gullenos
0

Men ya mie! Va gott! Måste pröva någon gång! Kanske till helgen, till melodifestivalen och allt :D

Migoff
0

#36 Eller rätt, lättare att överleva om man får drömma ^^. Har själv godislöfte :)

Lena82
0

#38 ja det har du rätt i. Kan titta här, stå emot frestelsen i fyra månader till och sen kan man unna sig en bit kaka. Fast det är inte ara bröllopet jag behöver komma i form till utan även tappa lite till så jag kommer tillbaka till min gamla form igen. Har varit lite för hård mot mig själv och satt att jag ska ner under 60 kg, men jag tror jag ska börja med att komma er till 68-70 kg först och se hur jag  "känner" mig då. Om jag är nöjd eller ska fortsätta en bit till. Fast under 55 kg bör jag nog inte väga. Jag är ju trots allt inte jätekort. Är 172 cm.

Migoff
0

#39 Du kan ju sikta mot 60 kg så kommer du kanske i alla fall till 65? Eller 70 om du nu vill det ^^. Men det är nästan lättare att avstå när man får drömma tycker jag :P.

Lena82
0

Ja det tycker jag också. Sambon säger att han känner sig taskkig om han köper godis och kakor när inte jag kan äta, men det sporrar mig mer att kuna se honom äta och inte äta själv. Min absoluta drömvikt är 55-60 kilo och det är det jag siktar på. Men 70 kilo är ett mål som jag har för när jag väl kommit dit blir det nog lättare at klara de sista 10-15 kilona som då återstår. :)

RacerDonnans
0

Detta måste jag testa. Jag älskar ju kladdkaka och det är det bakverk jag fått bäst kritik för. Kul att testa en variation till, har provat lägga i krossade polkagrisar vilket blev supergott. Nu skall jag testa detta.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

RacerDonnans
0

Detta måste jag testa. Jag älskar ju kladdkaka och det är det bakverk jag fått bäst kritik för. Kul att testa en variation till, har provat lägga i krossade polkagrisar vilket blev supergott. Nu skall jag testa detta.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

vekan
0

Kladdkaka är bland det godaste som finns! Oskyldig Ska bli spännande att prova med marshmallows.

Lena82
0

Jag har en kokbok med bara kladdkakor i.

zettan
0

åååååå detta låter livsfarligt gott :p måste jag testa någon dag =)

Rubiinen
0

Låter mums ! Här ska testas !

tezzie
0

Jag har en sådan i ugnen nu =)

*** Kärleken övervinner allt ***

Faxlin
0

#48: Ohh, vi vill se bild på resultatet sedan. ;-)

Audiatur et altera pars

NrFoto
0

#48 funderar också på om jag ska göra en idag för nu har vi marshmallows hemma ;)

Faxlin
0

#50: Fuskigt, ska alla få godis utom jag. *snyftar lite*

Audiatur et altera pars

NrFoto
0

#51 Jag kan försöka skicka en bit på posten ;) hehe

tezzie
0

Guuuud vad god den var =)

Bilder kommer ikväll :)

tezzie
0

Jag la till 5 minuter på gräddningen och då blev den perfekt kletig för min del.

Söt men god. Vi åt den med grädde men jag kan tänka mig att den är godare om man vispar creme fraishe som man skrapat ner en vaniljstång i. Lite syrligare men grädde var kanske minst lika gott =)

Lena82
0

#54 den såg verkligen god ut. MUUUUUUUUMS!!!!!!!!

Migoff
0

#54 Sluta lägga ut så farligt goda bilder!

Faxlin
0

#52: Vad snällt av dig :-)

#54: Ohh, det där såg inte alls gott ut. Hmm, vem försöker jag lura? Lyckas inte ens lura mig själv. Det ser helt underbart gott ut. Vill ha.

Audiatur et altera pars

Ebba-A
0

#54 Mums, kladdkaka är ju det godaste som finns ;D

Värd på Choklad iFokus

KolyaMusseHippaDyzio
0

Om man tar bort marsmallowsen (Stanvning ?)

blir det vanlig kladdkake recept då?

bilderna såg mumsig ut :D

hus-musen
0

#59 ja tar man bort marschmallowsen så blir de en kladdkakaGlad

Qui dormit, non peccat

tezzie
0

#59 Men det var dom som gjorde hela kakan, de vart så sega och goda :)

KolyaMusseHippaDyzio
0

okej TAck.

men hur långt tid ca tar det?

Zebben
0

Måste prova…. både ser gott ut och låter gott! Tungan ute Är inte någon hejare på att baka, men ett försök måste man ju göra i alla fall.

HappyCatMeows
0

#54 Ser väldigt smarrigt ut :)

zettan
0

den var riktigt god. Gjorde en i söndags men i går tog den slut :p måste göra en ny i kväll haha

KolyaMusseHippaDyzio
0

Hur lågtn tid tar det att göra ?????

hus-musen
0

#66 de är ju bara att räkna tiden för gräddningen o sen kanske en 10 minuter för att röra ihop allting. Runt en halvtimme=)

Qui dormit, non peccat

tezzie
0

#66 Ja det tar väl en halvtimme kanske =) Går farligt fort ;)

Lena82
0

Nu är jag farligt sugen på en sån kladdkaka. MÅSTE HA!!! =). Fast det får vänta ett tag till. Tlls jag tappat några kilon så man kan unna sig en fika på helgen.

KolyaMusseHippaDyzio
0

TAck så mycekt då ska jag sätta igång med det när ja blivit frisk.

Lena82
0

Jag får sluta gå in på den här sidan. VILL HA KAKA!!!!!! MÅSTE HA KAKA!!!! Tungan ute. Jag är ett riktigt kakmonster

Faxlin
0

Men Lena82, vi är så glada över att du kikar in till oss. Klart du inte ska sluta vara här :-)

Audiatur et altera pars

Lena82
0

Faxlin: Okej jag fortsäter att titta in. Det är ju så härligt att titta på de underbara bilderna. Försöker till och med se om det luktar genom datorn, men det gör det inte. :)

hus-musen
0

#73 Här funkar ju regeln "se men inte röra" iafFlört Mycket svårare att låta bli när man går förbi ett bageri=)

Qui dormit, non peccat

Faxlin
0

#73: Vad bra att du fortsätter att kika in. Undrar om inte det vore värre om vi hade lukt dator så man kände lukten av allt gott.

Audiatur et altera pars

Lena82
0

#74 Det är en mycket bra och förnuftig regel.

#75 Jo på ett sätt, men jag saknar doften av nybakta kakor och så och nu hinner jag inte baka. Ska flytta om ca en månad och gifta mig om tre månader. så det är fullt upp.

Faxlin
0

#76: Men då får man gratulera till både flytt och framförallt till giftemålet. Om inte annat så får du äta kakor på bröllopsdagen :-)

Audiatur et altera pars

Lena82
0

Tackar så mycket. Ja på bröllopsdagen ska jag vräka i mig glass med jordgubbar och hemmagjord cholkadsås. MUMSFILIBABBA!!!!!!! :)

nadnadiine
0

en sån kladdkaka skulle jag velat haft idag ;( (fyller 13 xd)

Men det blev blåbärstårta.. köpt nånstans ifrån men den dög : D

Faxlin
0

#79: Grattis på 13 års dagen.

Audiatur et altera pars

nadnadiine
0

tack 8D

Lena82
0

#79 Grattis i efterskott.

Idag blir det nog att köpa en tårta eller bakelse för att fira. Jag och Jimmy har idag varit förlovade i ett år. I och med att vi jobbar så hinner jag ine baka idag så jag får köpa något istället.

Faxlin
0

#82: Oh, grattis till förlovninsdagen. Och för att du är förlovad med någon som bryr sig om sådant. Så dubbelt grattis :-)

Audiatur et altera pars

Lena82
0

#82 Tack så mycket. Det var gott med tårta. Tur bara at vi inte skulle äta den i helgen då jag låg med magsjuka så då såg dennhär kladdkakan inte ett dugg lockande ut :)

Oriel
0

Ska testa detta recept :D
Jag tror faktiskt att jag aldrig misslyckats med en kladdkaka. Pilla ner en tandpetare eller ngt smalt i kakan så ser du om den är rinnande eller perfekt :)

-' Rebecca Johansson

Faxlin
0

I dag blir det kladdkaka igen. ;-)

Tänk utan den här tråden hade jag fortfarande inte kunnat göra kladdkaka :-)

Audiatur et altera pars

Norrann
0

Vi har precis ätit upp vår kladdkaka som jag gjorde igår.Den här med marshmallows ska jag testa,det verkar smarrigt!

agnes_S
0

Jag och pojkvännen gjorde kladdkaka med marshmallows och ahlgrens bilar i. Det var gott men gud så mäktigt! ^^

Theon
0

Den lät riktigt smarrig!! Måste skriva av receptet och testa den!

destroyed
0

den ska jag göra nästa gång jag får tillgång till en ugn, har ju inte det i min lägenhet:(

MixiDixi
0

Mmm! måste provas!

JMax
0

Mums!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.