Choklad iFokus

Choklad

Etikettallmänt-choklad
Läst 5160 ggr
Linus-the-bunny
0

Tjock av chocklad??

Heey Guys

Hört att man går upp i vitk m chocklad är det sant? :O

lillaisa
0

Beror väl på vilken choklad man äter… Om man äter tonvis med söt och fet choklad går man troligtvis upp, men någon gång i veckan gör nog ingen skillnad:)

/Isa

Linus-the-bunny
0

Oki

[Rivqah]
0
Linus-the-bunny
0

#3 ??? Fel inlägg? :P

HannaM
0

Du går upp i vikt av allt om du äter för mycket.

[Rivqah]
0

#4 Nej?

#5 Går du upp i vikt av att dricka mycket vatten? Jag vill påstå att man går upp rätt mycket av en chokladkaka bestående av mer än 50 % socker. Enligt mig är mjölkchoklad med andra ord mer en sockerkaka än en chokladkaka…

Linus-the-bunny
0

#6 Aha då förstår jag

HannaM
0

#6 Frågan var inte ställd om mjölkchoklad utan om choklad i allmänhet vilket lika gärna kan vara 99%ig mörk choklad och man blir inte automatiskt tjock för att man äter choklad. det handlar om mängd. Precis som det gör med potatis eller grädde eller vad det än är. Möjligtvis undantaget vatten då. Sen är en  del saker svårare att "överdosera" men tjock kan du bli av det mesta.

[Rivqah]
0

#8 Oj, jag läste fel. Trodde hon skrev mjölkchoklad (m choklad var en förkortning) men nu ser jag att m:et troligen stod för "med".

Det är korrekt som du skriver, att all choklad inte är av ondo. Mörk choklad är en hälsokur med måtta. Flört

HannaM
0

Sen handlar det ju om mångd också. Att någon gång då och då äta ett par bitar mjölkchoklad får oftast inte en normal människa att svälla upp som en ballong heller. Det får ju inte bli för ofta och för mycket helt enkelt.

[Rivqah]
0

Anser dock att mjölkchoklad inte bör få kallas för choklad med en halt på 30 % kakao. Knappt 1/3 består av kakao medan 2/3 består av socker (största ingrediens!) och mjölkpulver. Är en stor chokladfantast så hatar när folk menar att de älskar choklad men inte mörk choklad. Mörk choklad ÄR choklad. Flört

Huruvida man går upp i vikt av massa socker eller ej, har att göra med både mängden och ens egen kropp (alla har inte samma förbränning). Någon bit då och då lär dock inte skada, å andra sidan… Jag vet ingen som nöjer sig med en ruta eller två av mjölkchoklad. Däremot blir man nöjd efter en ruta eller två av riktig choklad (70 % eller mer).

[tk1971]
0

… och hur många klarar att de dessa berömda "en eller två rutor" av en hel chokladkaka? Inte jag i alla fall. Det är ju som att retas och man blir vrålsugen på resten.

Klart att man blir fet av choklad.

HannaM
0

#12 Jag klarar. Så jag skulle inte säga att man blir fet av choklad. Man blir fet av för mycket choklad. Liksom man blir fet av för mycket potatis. Eller för mycket grädde… eller för mycket brieost eller FÖR mycket helt enkelt. Att skrämma upp folk genom att rakt av säga att man blir tjock av choklad tycker jag är fel, det är ju mängden det handlar om.

[tk1971]
0

#12: Ja, då får du väl ändra det till att säga att DU klarar att äta en liten bit. De flesta av oss andra gör inte det, det är jag övertygad om. Och VI blir feta av choklad.

lillaisa
0

Det beror också på ämnesomsättningen, vissa har snabbare och vissa har långsammare. Jag äter mycket choklad och onyttigt, men går ändå inte upp.

/Isa

HannaM
0

#14 Ni blir feta av för mycket choklad. Inte choklad.

[Rivqah]
0

#12 Klämmer du i dig en hel chokladkaka (höghaltig)? Mörk choklad säljs i regel i 100 g-förpackning så det finns ingen risk att du klämmer i dig 200 g såsom du kan göra med Marabou Mjölkchoklad t.ex.

Mörk choklad är också väldigt fet, eller riktigt fin mörk choklad ska vara fet och fettet ska utgöras av kakaosmör, inget annat (vilket sämre choklad gör). Det är mättande och desto mindre socker ju mindre sötsug ger det. Med andra ord är det ingen konst att nöja sig med 1-2 rutor.

Mjölkchoklad är dock en annan sak, för det är inte choklad, det är en sockerkaka med spår av kakao. Flört

[Rivqah]
0

#14 Om du påstår att vi ska ignorera mängdens betydelse så kan vi konstatera att man kan bli tjock av ALLT (utöver vatten då).

Sen tycker jag att det är konstigt att påstå att de flesta inte kan hålla sig till några få rutor. De som har stort sötsug och konsumerar mjölkchoklad klarar inte av att nöja sig med någon ruta. Däremot de som har mer kontroll på sitt sötsug, kanske inget sötsug alls och som konsumerar mörk choklad, kan lätt nöja sig med någon ruta.

Sen ser jag inte poängen i att vräka i sig choklad heller. Man ska ju ta lite och verkligen njuta av det. Det ska vara godis, något exklusivt! Fast mjölkchoklad är ju allt annat än exklusivt.

[tk1971]
1

#17: Det är inga som helst problem att "klämma i sig" en hel 100-grams mörk chokladkaka.

Jo, jag känner till skillnaderna på choklad och choklad. Den "finare" kan jag också äta som en knäckebrödsmacka. No problems.

[Rivqah]
0

#19 Klämmer du i dig en 70 % eller högrehaltig chokladkaka bara sådär?

Varför äter du choklad som en knäckebrödsmacka? Förvånad

Choklad är dessutom bättre än knäckebröd, om vi menar mörk choklad. (Äter LCHF). Flört

[tk1971]
1

#19: För att det är gott, så klart! Jag har aldrig förstått dessa finätare som påstår att det inte går att äta mer än ett par bitar. Struntprat.

[Rivqah]
0

#21 Går och går… Jag trodde att man skulle njuta av det, inte vräka i sig det eller äta det som mat.

[tk1971]
1

#22: Men jag sitter ju inte och tvingar i mig det, jag äter för att det är gott!