Varför går hon inte upp?
Hej min kompis är undervikt, men hon äter hur mycket choklad somhelst! NÄSTAN VARJE dag. varför går hon inte upp i vikt?
Hon har kanske bra ämnesomsättning, eller tränar mycket? :)
/Isa

Nää, hon tränar inte´.

Vissa personer kan helt enkelt bara äta en massa godis och snacks hela tiden utan att gå upp i vikt. om man är din kompis är en sådan så försök få kompisen att träna, äta lite mer fet och nyttig mat. Sådant kan faktiskt ge en lite mer hälsosam vikt om det hon är ute efter.
Medarbetare för Days of our lives
Äter hon bara choklad? Jag vet en del smala personer som lämnar bort så gott som all ordentlig mat och ersätter det med godis…
En huvudregel som göller för att hålla vikten är ju att man äter regelbundet, att man aldrig låter kroppen "svälta" mer än tre timmar. Då tror kroppen att den har det bra och kan ha en högre ämnesomsättning.
Däremot folk som försöker banta genom att bara äta en gång om dagen tex kommer garanterat gå upp i vikt (om man inte äter väldigt lite då). Min mamma är ett praktexempel på detta och hon anser att äta regelbuntet är förskastligt vid bantning.
Men av samma anledning så kan även jag äta nästan vad som helst utan att gå upp i vikt. Jag äter dock både riktig mat men en massa godis till råga på det. Men kroppen ställer aldrig in sig på "svält" då och det kommer ut lika fort som det gick in ^^
Men för att gå upp i vikt så ska man ju inte behöva äta få ggr/dag istället efter som det är ohälsosamt det med (och man blir trött av det). Men äter man frukost, lunch middag och gärna något mellanmål i ordentliga mängder + en massa smarrig choklad så borde hon gå upp i vikt :) Men äter hon nästan bara choklad - ja då försöker ju kroppen överleva på det. Kroppen ska ju fortfarande ha i sig minst 2000 kaloier/dag ungfär. Äter hon då bara 1500 i choklad så kommer hon ju ändå gå ner i vikt. Har hon natrligt högre omsättning så kanske hennes dagintag borde ligga på 3000.
Hakuna matata!

#5 Smart