Glassrecept!
Här kommer några fler glassrecept (ej choklad).
Vaniljglass
2 äggulor
3/4 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
2 dl standardmjölk
1 dl vispgrädde
Gör såhär:
Vispa äggulor och socker väl, sätt till mjölken. Sjud blandningen under vispning eller omrörning tills krämen tjocknar. Den får inte koka. Låt blandningen svalna till kylskåpstemperatur. Vispa upp grädden så att den blir nästan tjock. Tillsätt blandningen till den vispade grädden. Se till att det hela blandas väl.
Starta glassmaskinen och häll blandningen i frysskålen som går runt.
Beredningstid: 25-35 min.
Mockaglass
1 äggula
2 msk pulverkaffe
knappt 1 dl strösocker
2 dl standardmjölk
1 dl vispgrädde
Gör såhär:
Låt kaffepulvret lösas upp i 1 matsked varmt vatten. Låt det kallna. Vispa upp äggulorna med sockret, och sen kaffet med mjölken. Vispa grädden nästan tjock. Häll kaffeblandningen i den vispade grädden. Se till att det blandas noga.
Beredningstid: 30-40 min
Karamellglass
1 dl farinsocker
15 g smör
1½ dl vispgrädde
1½ dl lättmjölk
½ dl vatten
Gör såhär:
Lägg smöret och sockret i en tjockbottnad kastrull. Sätt kastrullen på spisen och medan du rör får ingredienserna koka 1 minut. Tillsätt vattnet. Låt blandningen få koka i 2 minuter på låg värme, så att den blir trögflytande (rör om ibland). Vispa grädden nästan tjock. Häll blandningen i den vispade grädden. Sätt till mjölken. Se till att det hela blandas noga.
Beredningstid: 25-35 min
Ingefärsglass med honung
15 g honung
15 g ingefärslag
25 g fint strösocker
30 g hackade ingefärsbitar
1 3/4 dl standardmjölk
1½ dl vispgrädde
Gör såhär:
Blanda mjölken med sockret, honungen och ingefärslagen. Vispa grädden nästan tjock. Häll mjölkblandningen och de hackade ingefärsbitarna i den vispade grädden. Se till att det hela blandas noga.
Kesellaglass
1½ dl kesella
1 dl standardmjölk
3/4 dl vispgrädde
3/4 dl strösocker
½ msk vaniljsocker
**
Gör såhär:**
Vispa grädden med sockret och vaniljsockret nästan tjock. Blanda kesellan med mjölken och häll blandningen i den vispade grädden. Se till att det hela blandas noga.
Tips:
Detta utgångsrecept kan du kombinera med bl a.:
40 g förvällda russin (utan vatten)
eller 50 g ananasbitar (utan lag).
Tillsätt en av de valda ingredienserna till innehållet i frysskålen efter halva tiden.
Yoghurt-vaniljglass
2 1/4 dl yoghurt
1 dl vispgrädde
1 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
**
Vispa grädden med sockret och vaniljsockret nästan tjock. Tillsätt yoghurten och blanda denna noga med den vispade grädden. Se till att det hela är väl blandat.
Beredningstid: 20-40 min
Tips:
Tillsätt vid slutet under beredningen ½ dl kall körsbärssås.
Yoghurt-fruktglass
75 g hallon
75 g jordgubbar
1 3/4 dl yoghurt
knappt 1 dl strösocker
2 tsk citronsaft
Gör såhär:
Rensa och skölj jordgubbarna och hallonen och gör sedan puré av bären med sockret och citronsaften. Tillsätt fruktblandningen till yoghurten. Se till att det hela blandas noga.
Starta glassmaskinen och häll blandningen i frysskålen som går runt.**
Beredningstid:** 20-40 min
**
Tips:**
Istället för jordgubbar eller hallon kan du också använda en av följande frukter som du gör puré av:
150 g persikor
eller 150 g päron
eller 150 g aprikoser
Bananglass
150 g mogna, skalade bananer
3/4 dl strösocker
½ dl vispgrädde
1 1/4 dl standardmjölk eller lättmjölk
2 msk citronsaft
Gör såhär:
Gör puré av bananerna tillsammans med sockret, citronsaften och mjölken. Vispa grädden nästan tjock. Blanda i bananblandningen i den vispade grädden. Se till att det hela är väl blandat.
Beredningstid: 30-35 min
Tips:
Istället för bananer kan du använda en av följande frukter som du gör puré av:
150 g persikor
150 g aprikoser
eller en kombination av båda.
Jordgubbsglass
150 g jordgubbar
3/4 dl strösocker
1 1/4 dl standardmjölk
½ dl vispgrädde
3 tsk citronsaft
**
Rensa och skölj jordgubbarna och gör puré av dem tillsammans med sockret, citronsaften och mjölken. Vispa grädden nästan tjock. Rör jordgubbsblandningen i den vispade grädden. Se till att det hela blandas noga.
Beredningstid: 20-35 min
Tips:
Istället för jordgubbar kan du använda en av följande bärsorter som du gör puré av:
150 g blåbär
eller 150 g hallon
eller 150 g röda vinbär
Mangoglass
225 g mogen mango, skalad och utan kärna
knappt 3/4 dl strösocker
1 dl standardmjölk
1 tsk honung
1 msk citronsaft
Gör såhär:
Gör puré av mangon tillsammans med citronsaften, sockret, honungen och mjölken. Se till att det hela är väl blandat.
Beredningstid: 25-30 min
Nu får ni se till att göra glass :D
Vet inte om/hur det funkar utan glassmaskin? Annars får ni helt enkelt ta och skaffa er en.
Är det någon som testar recepten, skriv gärna hur det blev sen.
Lägger in sorbet-recepten senare.

Undrar om det funkar i sonens lilla glassmaskin.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Du får testa 
Här kommer sorbetrecepten.. Så otroligt gott!!
--
Kiwisorbet
250 g färska, skalade kiwifrukter
2 tsk citronsaft
3/4 dl vatten
1 dl strösocker
Gör såhär:
Sockerlag:
1. Häll sockret och vattnet i en kastrull och låt det koka i 2 min.
2. Låt sockerlagen kallna till kylskåpstemperatur.
Gör puré av kiwifrukterna tillsammans med citronsaften och sockerlagen.
Citronsorbet
2 1/4 dl vatten
knappt 1 dl färsk citronsaft
1 dl strösocker
Gör såhär:
Se "kiwisorbet" för hur man gör sockerlagen. Rör i citronsaften noga i sockerlagen.
Ananassorbet
150 g färsk ananas
1½ dl vatten
knappt 1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk citronsaft
Gör såhär:
Se "kiwisorbet" för hur man gör sockerlagen.
Skala ananasen och ta bort den hårda kärnan och ögonen. Gör puré av ananasen tillsammans med sockerlagen, citronsaften och vaniiljsockret.
Banansorbet
175 g mogna bananer
1 1/4 dl vatten
knappt 1 dl strösocker
1 msk citronsaft
**
Se "kiwisorbet" för hur man gör sockerlagen. Gör puré av bananerna tillsammans med sockerlagen och citronsaften.
Mangosorbet
225 g mogna och skalade mangofrukter utan kärnor
3/4 dl vatten
knappt 1 dl strösocker
2 tsk citronsaft
Gör såhär:
Se "kiwisorbet" för hur man gör sockerlagen. Gör puré av mangofrukterna tillsammans med sockerlagen och citronsaften.
Jordgubbssorbet
250 g jordgubbar
1 dl vatten
drygt 1 dl strösocker
2 tsk citronsaft
**
Se "kiwisorbet" för hur man gör sockerlagen. Rensa och skölj jordgubbarna och gör puré av dem tillsammans med sockerlagen och citronsaften.
Det var alla. Nu är det ni som får testa! :D

ohh, vad med recept. Låter hur smaskigt som helst.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jaa, har ju fått testa några för min syster brukar göra ibland.
Kan verkligen rekommendera jordgubbssorbet!
Åhh så gott!

Låter gott :) Jag hade en glassmaskin en gång, men använde inte den så ofta så den slängdes (minns ej om vi slängde eller gav bort den xP)
Är iallafall sugen på att göra glass,men det går väl inte utan glassmaskin? Jo det går faktiskt!
Jag skriver om det i nästa inlägg

Man kan göra glass utan att ha glassmaskin. Den stora skillnaden med en glassmaskin är att den hela tiden rör runt i glass-smeten under infrysningen vilket gör att man får glass utan stora iskristaller som kan göra att glassen smakar is och blir hårdare. Man kan om man inte har en glassmaskin röra om i glassen under infrysningen några gånger för att minska iskristallerna men det blir förstås aldrig lika bra som en glassmaskin som kontinuerligt rör om. Problemet med iskristallerna är som störst när man gör nyttigare glass på yoghurt som ej är så fet. Glass gjord på 40% vispgrädde är lättare att få till bra utan glassmaskin, men ändå är glassen man gör i glassmaskin mycket godare. Prova och ni kommer märka skillnaden!

Är det någon som testas utan glassmaskin?

Rabarber glass
Ingredienser:
Smält rabarber:
- 300 g (2-3 stjälkar) rabarber
- 1 dl strösocker
- 1 msk vatten
Glass:
- 1-2 dl vispgrädde
- 2 st ägg
- 0,5 dl florsocker
- 1 tsk kanel
- 3-4 dl turkisk yoghurt 10%
Gör så här:
Skär rabarber i ½-1 cm tjocka skivor. Lägg dem i en kastrull. Häll på vattnet och låt koka upp. Häll över sockret. Låt rabarbern koka i vattnet och sin egen vätska (som sipprar ut när rabarbern blir varm) tills den blir mjuk och går sönder. (Plattan på spisen ska vara så varm att det puttrar.) Detta tar ca 10 minuter.
Ta av kastrullen från värmen och låt svalna. (Om du vill påskynda avsvalningen, ställ kastrullen i kallt vatten i diskhon.) När rabarbern är ljummen, ställ gärna in den i kylskåp så den svalnar ytterligare innan den blandas med glass-smeten. I rumstemperatur tar det ca 30 min för rabarbern att svalna så att den blir ljummen. Låt den gärna stå i kylen 30 minuter efter det så att den blir ännu kallare.
Glass-smet: Vispa grädden. Lägg i ägg, florsocker och kanel och fortsätt att vispa så allt blir blandat. Blanda ner yoghurten. Blanda till sist ner den avsvalnade smälta rabarbern.
Med glassmaskin: Kör i glassmaskin och ät direkt eller frys in.
Utan glassmaskin: Häll smeten i en plastburk med lock och ställ in i frysen. Låt stå i frysen 1 timme. Rör sedan om 1 gång per halvtimme 4 gånger med en gaffel. Detta gör att glassen blir mindre isig eftersom man förstör iskristallerna när man rör om. Man kan också öka andelen grädde och minska yoghurten med samma mängd för att få mera gräddig, mjukare och mindre isig glass. Problemet med isig glass slipper man om man använder glassmaskin eftersom den rör om hela tiden under infrysningen. Glassen bör stå i frysen i minst 4 timmar.
Hur mycket kostar en glassmaskin? Tänkte pröva att göra glass, men man vill ju inte ha isbitar i glassen ju :/
Mums ^^
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥