marmorskiva
jag har fått en marmorskiva och marmorkavel av min farmor för jag skulle göra polkagrisar.men vad kan man mer använda marmorskivan och kaveln till?
Marmorskivan kyler först ner smeten snabbt (det är ju drygt 150 grader) och gör att man kan hantera den. Men värmen som går ner i skivan gör också att smeten inte svalnar av helt, och på så vis kan man ändå bearbeta den ett tag. Gör man det bara på en vanlig bänk eller liknande så kommer den när den väl blivit tillräckligt kall för att bearbetas stelna så fort att du inte hinner göra det du ska.
Vad kaveln är till för vet jag dock inte efter som man aldrig kavlar degen, man bara drar och viker den flera gånger (och sedan snurrar dem och gör dem smala).
Jag såg först nu efter att jag skrivit detta att du inte behövde den hjälpen utan vad man mer kan använda den till (A). Men för det första så är det en slät yta vilket gör att det är perfekt att baka ut deg osv på - dessutom hygieniskt! Detsamma gäller väll antagligen kaveln.
Jag vet inte om marmor tål att åka in i ugnen (men det kan man ju alltid hitta någonstans), men gör den det är det perfekt att baka pizza, matbröd och annat på (i ugnen)!
Hakuna matata!

För att temperera choklad=)

… marmorkavel och platta anvander man for pajdegar som ska hallas kalla, som t.ex feuillete (som blir frasig … kommer inte ihag svenska ordet), deg till wienerbrod och croissants osv..,