Choklad iFokus

Choklad

Etiketthögtider-choklad
Läst 4526 ggr
HannaM
0

Chokladigt julgodis

Hur många har gjort eller ska göra något chokladigt julgodis? Har ni några specialiter som måste finnas? Provat något nytt spännande i år?

HannaM
0

Vi har än så länge gett oss på wienernougat. Aldrig provat att göra det förut och vi har ju fuskat, nougaten är inte hemgjord. Just nu står den och stelnar så det ska bli spännande imorgon när vi skär upp och se hur den blev.

I helgen ska vi också göra tryfflar, det gör vi varje år och ger bort till släkten i julklapp.

gun92884
0

Wienernougat … det ar namnet! Har du anvant samma recept som jag forsokte eller har du annu ett?

Jag ska forsoka tryfflar med ischoklad na'nstans i dem … har inte riktigt kommit pa hur det ska fungera, men sk*t den som ger sig …

Bergspuman
0

Jag ska göra tryffel, enligt ett recept jag hittade på nätet. Enklast möjliga, smält choklad som man blandar med grädde, var det väl, smaksätter med lite likör (kanske tar jag whisky) och rullar i kakao.

Sedan gör jag nog chokladkola, och ska göra mandelmasserulle.

Negerbollar har jag gjort, de ligger i frysen Glad.

HannaM
0

#2 Nej wienernougat för mig är sån med flagade mandlar i, alltså nougat och sen mandelbitar.

#3 Tryfflar är fina grejer=)

Årets smaker här blir:

Passionsfrukt

Anis och citron

Kardemumma

Lapsang (rökt te)

Och så en vanlig mörk.

Bergspuman
0

#4 O may God. Nu fick jag inspiration.

Glad

HannaM
0

#5 Trevligt=) Vi har också tidigare gjort bland annat:

Mango

Ingefära citron

Chili

Hallon

Björnbär

gun92884
0

… var tvungen att Googla sa jag fick upp bilder pa bada sorterna … du maste tro jag ar obsessed :0) … nu kan jag halla isar sorterna :0)

Bergspuman
0

Fast jag är mer traditionell, frukt och choklad funkar inte för mig. Men jag funderar på att plundra barskåpet på essenser, haha. Är ingen sucker på sprit, här finns en uppsjö med grejer man kan använda.

HannaM
0

Haha och jag avskyr sprit och choklad.. fast det kan ju bero på att jag avskyr sprit. Men frukt och choklad tycker jag är väldigt tradiontionellt, vanligt och rätt tråkigt.

Ebba-A
0

Vi hade julgodisbak här igår, höll på i flera timmar och pillade.

Det blev:
- Chokladdoppad mintkola
- Polka- och chokladknäck
- Snickers
- Chokladöverdragen gräddfudge
- Choklad- och kokoskola
- Chokladfras med cornflakes
- Knäck

Och så i veckan ska jag ge mig på lite Praliner och sånt, vi får se hur det går )

Värd på Choklad iFokus

HannaM
0
gun92884
0

… vet inte om detta galler som 'godis' men gott lar det bli och choklad finns i massor … originalet (fran en svensk kakblogg) ar en obakad, pepparskaksbottnad, frusen lingon cheesecake, men eftersom jag ater LCHF funderade jag hur jag kunde gora den 'ratt' for mig … och innehalla choklad ocksa :0)

Istallet for att anvanda pepparskaksbotten la jag smeten direkt i formen … smeten som ar smockfull av min speciella lingonsylt och bitar av nougaten jag gjorde haromdagen … nu ar formen i frysen och om ett par timmar ska jag smaka av det …

KaninPiggelin
0

Chokladcola har vi gjort :D Men kan tyvärr inet receptet utantill…

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

Bergspuman
0

Har nu gjort 2 omgångar tryffel, en smaksatt med whisky, den andra med mint-Baileys. Såg just ett recept på fudge jag tänkte testa och så klassikern chokladkola, den gör jag nog lillejulaftonskvällen. Mmm Glad

gun92884
0

Eftersom ingen nappade pa mitt recept (fel trad kanske men det innehaller choklad) sa kan jag bara reportera att kakan/desserten var LJUVLIG. Konsistensen ar mer som glass utan hardfrysen som blir nar man forvarar i frysen) an cheesecake. Nasta gang ska jag gora den i portionsformar … superlatt att gora men samtidigt sofistikerat i smaken … och LCHF :0)

Ebba-A
0

Nu har jag gjort tryfflar, blev några chili och några pepparkaka :)

Värd på Choklad iFokus

KaninPiggelin
0

Man kanske ska testa att doppa pepparkakor i choklad.?:)

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

HannaM
0
Ebba-A
0

Ikväll blev det ännu mer tryfflar, denna gång med lite svag smak av kanel och kardemumma. De ska dock ges bort i julklapp till en vän :)

Värd på Choklad iFokus

HannaM
0

Samtliga av våra tryffelsorter blev lyckade, lite oväntad smakkombination mellan lapsang och choklad men inte alls fel för den sakens skull. Nästa år ska vi prova att göra Earlgrey och även lakrits…

Onslow
0

Lite i efterhand kan jag berätta om vårt julgodis. :)

Vi bakade;
- Knäck
- Rocky Road (otroligt gott och chokladigt! :3)
- Lakritskola (doppad i mjölkchoklad och toppad med lite havssalt)
- Fransk nougat
- Polkakola (chokladkola toppad med hackad polkagris)

Hoppas att det var okej att jag sa det nu efter jul. ^^'

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

[Tassy]
0

Jag gjorde knäck med kakao, rivet apelsinskal och hackade pistagenötter, och "baci", som består av mörk choklad som fylls med nutella och hackade rostade hasselnötter (och en stor hasselnöt i mitten). Smask!