Choklad iFokus

Choklad

Etikettrecept
Läst 5067 ggr
jeanettee
0

Hjälp med efterrätt!!

Såg på Den nakna kocken idag, nån gammal repris, och Jamie gjorde en efterrätt som verkade väldigt enkel och god. Han lät 2,5 dl grädde sjuda, i med choklad och sen två äggulor. Problemet är att han sa inte hur mycket choklad han hade i och jag har inte kunnat hitta nåt recept på det. Testade efterrätten ikväll men den blev alldeles för rinnig, hade i 200 gr choklad då.

Någon som vågar ge sig på en gissning? Jamie kallade det chocolatepott eller nåt liknande.

HannaM
0

Ingen aning.. alls faktiskt. Men jag hoppas någon kan hjälpa dig för det lät ju gott. Det skulle kunna vara i trakten av dubbelt choklad mot grädde?

jeanettee
0

Hittade det till slut.. =)

Ingredients

1/2 pint single cream
200 gms plain chocolate (minimum of 70% cocoa solids)
2 egg yolks
3 tbsp / 50 mls brandy (Cointreau or Grand Marnier as alternatives)
20 gms butter

Method

* Heat cream but do not allow it to boil.

* Add crumbled / broken chocolate to the cream and melt, stirring all the time to combine the two ingredients to a smooth consistency.

* Add egg yolks and brandy and beat lightly to combine with chocolate mixture.

* Ensuring that the mixture is not too hot (warm) stir in the butter until it completely melts and is blended.

* Pour into ramekins and refrigerate for a couple of hours before serving.

Serves 4

Jag var på god väg men när jag såg det på tv så sa han att det bara behövde stå i kylen en halvtimme. Plus att jag missade smöret, spriten hoppar jag. =P Ska testas snart igen i vilket fall som helst. =)

HannaM
0

Ah, bra att du hittade det, hoppas det blir bra när du provar! Berätta gärna,

[Moa-]
0

Inget gelatin eller något i? Sådant uppskattas mycket här! =) Vad får den för typ av konsistens? Precis som HannaM skrev, berätta om resultatet! =)

Angående tidangivelsen i programmet vs. receptet, om du läste texten i programmet istället för att lyssna på honom så översätter de ofta fel så det kan ha varit det som krånglade till det… Det grövsta fel jag sett i hans program vad när han sa att något skulle stå i frysen ett par timmar, översättningstexten skrev istället att han ställde in dem i ugnen…

HannaM
0

Det borde bli en lite tryffelartad konsistens om man tittar på ingredienserna.

[Moa-]
0

Även med så lång kyltid? Är ju nästan lika lång som med cheesecake, fast tryfflar är ju väldigt gott så det låter ju lovande! =)

HannaM
0

#6 Skulle tippa på det ja, när du gör tryffel kan du använda ungefär det här receptet och det tar ändå ett bra tag för tryffelsmet att stelna i kylskåp.

[Moa-]
0

Okej, jag har bara gjort tryffel en gång (till jul i år), mitt recept liknade dock inte detta något nämnvärt… Låter dock både gott och spännande detta recept. =)

jeanettee
0

Tänkte ge mig på den imorrn så då kan jag rapportera hu den blev. Och tills dess skulle jag bli väldans glad om någon kunnig kan översätta det till svenska mått, är inte så haj på det där nämligen. =P

KaninPiggelin
0

kanske en choklad-pannacotta? =)

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

[Moa-]
0

Receptet med svenska mått:

1/2 pint single cream =>
2,8413 dl grädde med fetthalt mellan 10 % - 12 % (kaffegrädde till exempel)
200 gms plain chocolate (minimum of 70% cocoa solids) =>
200 gr mörkchoklad
2 egg yolks =>
2 äggulor
3 tbsp/50 mls brandy (Cointreau or Grand Marnier as alternatives) =>
3 msk el. 50 ml konjak/brandy
20 gms butter =>
20 gr smör

jeanettee
0

Nu är andra testet gjort och det blev inte heller bra. Det blev bättre än första gången men den är fortfarande rinnig. Jag tog 2,5 dl grädde (10%), ca. 170-175 gr mörk choklad och två äggulor (ganska små dock) och sen en klick smör i. Nu har det stått i kylen i ca ett dygn men som sagt, rinnig. Nån som har någon tanke om det?

HannaM
0

När vi gör tryfflar (glukos, grädde, choklad, smör) har vi lika mycket choklad som grädde, i vikt då så jag skulle kanske prova att ha mera choklad om jag var du. Vilken choklad använder du?

jeanettee
0

Jaa du, nu kommer jag så klart inte ihåg vad den heter men den vanliga, Lindt (eller hur det nu stavas..) tror jag att det var.

[Moa-]
0

Problemet kan ju tyvärr annars vara det att de svenska och engelska ingredienserna inte är identiska, dock har jag aldrig hört att det blivit så stora fel som i detta fall…

Däremot funderar jag på temperaturerna du använder? Ägg kan ju koagulera redan vid relativt låga temperaturer, kanske om du håller upp värmen i grädden lite längre detta skulle kunna påverka ägget att förbättra konsistensen?

HannaM; är det inte glukosen som påverkar konsistensen till stor del i era tryfflar då?

HannaM
0

#15 Nej det är såpass lite så det tror jag inte.

[Moa-]
0

Ok =)

vinteralvan
0

Jag skulle nog använda vispgrädde istället för kaffegrädde.