God mörk choklad över 70% med lite socker.
Mörk choklad. Finns det en som inte innehåller så mycket socker men är över 70%? Kan någon tipsa mig? Tack Mvh Sirpa

Hur mycket socker är ok? Dom flesta över 70% innehåller väl inte så mycket eller vill du ha en med mindre än normalt?
Mindre än normalt. Finns det? finns det andra märken än de som finns på ICA?
#2 Absolut! Det finns mängder av andra märken, bättre, exklusivare och tyvärr dyrare märken. Dessa finns dock oftast i chokladshoppar och delikatessbutiker. Men finsn en hel del olika sorter att köpa över ntet också.
Värd på Choklad iFokus
Kan ni några nätsidor? Det vore kul att köpa till jul.
Titta i länkarkivet på sajten (i menyn nedanför sidhuvudet, den heter kort och gott Länkar), där ska det finnas en hel del :)
Värd på Choklad iFokus

Är det 70% kakao så är det ganska rätt och slätt 30% socker, så ju mörkare desto mindre. Jag äter mest över 75% men då blir det mycket svårare att hitta. Pralus har bästa utbudet, till och med en 99% som är riktigt god, men nog svår att få tag i om man inte bor i Stockholm eller Uppsala.
Lite vanligare märken: Michel Cluizels 85% är helt ok. Amedei "9" på 75% är helt fantastisk (men jag älskar nog allt de har gjort, detta är dock en darling… ). Valrhonas Guanaja på 70% brukar många gilla men tog mig ett tag, en riktig klassiker iallafall. Annars har både MC och Valrhona mest bra sorter strax under 70.
Sen rekommenderar jag varmt den svensktillverkade chokladenm från Malmö chokladfabrik "1888", bland annat master blend på 70% men alla är bra. Förväxla ej med "1848" som är av mycket sämre kvalité..

Lindt finns i 70 och 85 % den tycker jag är bäst och har minst sockersmak.
Marabou mörka choklad kan inte jag äta pga av att dom smakar för mkt socker.
Lidl har väldigt god mörk choklad…
Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning
Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland
Nu finns det ungar till salu!

Har sett mörk choklad med sötningsmedel istället för socker på ICA, men jag kan inte säga om den är god. Jag har inga medicinska skäl att utsätta mig för sötningsmedel så jag låter bli
Är det riktigt socker men i mindre mängd du är ute efter så tyckr jag att Equale extra mörk (70%) är god och prisvärd (28kr för 100g) och lätt att hitta. Den är mjuk och len och inte för sliskig. Dessutom både KRAV- och Rättvisemärkt.
Annars är mina favoritmärken Michel Cluizel och Cote d'Or

För att kompletera #9 så finns även Mascao som 70% och 85% ekologisk och fair trade (WFTO). Kostar strax under 30 kronor. En annan fördel med Mascao och Eguale är att dom är utan soyalicitin.
Hittar du inte Mascao och/eller Eguale i din lokala butik så finns det att beställa från min webshop, websaluhallen Isil, som du hittar länk till i länkarkivet.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss