Choklad iFokus

Choklad

Etikett: ljus-choklad
Läst 5571 ggr
Smullis
0

Mörk choklad smaka ljus..?

Vet ni ifall det finns någon mörk choklad som inte smakar så mörkt? Jag vet att mörk choklad oftast är nyttigare än ljus och vit, men det är så äckligt Tungan ute. Så då undrar jag om ni vet ifall det finns mörk choklad som inte smakar det. Tack! Glad

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

yvonnel
0

Det finns ju mörk choklad med smak, någon med apelsin och några till från Marabou, dom är liksom lite krispiga.

Smullis
0

Ja, det har jag faktiskt inte testat. Det ska jag göra ! Tack :) Men vet du om det finns en choklad med både mörk och vit choklad i?

yvonnel
0

Det finns det nog men du kanske måste gå till spcialaffärerna för bra kvalitet nu runt helgerna finns det ju den Belgiska chokladen Praliner, och dansk Anton Berg men dessa är ju oftast sockrade ganska mycket.

Smullis
0

Vad bra tack du ! :)

HannaM
0

Eller så äter man det man gillar men inte lika ofta=) Fast, en bra mjölkchoklad är nog inte värre än en bra mörk choklad eftersom enda skillnaden egentligen är att det är mjölk i.

yvonnel
0

Det är betydligt mycket mer socker i det som kallas ljus choklad.

line84
0

Denna är faktiskt otroligt god för att vara mörk!!

yvonnel
0

Det är precis den serien choklad som jag menade, jag har inte prövat de flesta men det ser verkligen smarrigt ut.

Smullis
0

Ja okej vad bra Tack! =)

HannaM
0

Visst, beroende på sort och ska man äta "godischoklad" så är det vansinnigt mycket socker i det mesta och marabous premiumkakor är inte sådär värstans häftiga. Innehåller tex annat fett än kakaofett och det blir dom alltid lite läbbiga i konsistensen av.

Men om man gillar ljus choklad ser jag inte riktigt varför man ska försöka äta något man inte gillar. Men det är ju bara jag=P

Smullis
0

Ja, nej jag vet inte heller varför jag ska börja äta annat än vad jag gillar :p men ifall det skulle finnas en nyttigare choklad som är eller smakar ljus så skulle det uppskattas :)

Elshira
0

Innan jag lärde mig att tycka om mörk choklad så åt jag ändå dessa choklader med smak. Lindts creme brule (alltså fylld) är verkligen god, och det är ungefär som vit choklad inuti. Annars gillar jag mörk choklad med hallon! Det duger marabou alldeles utmärkt till. Men der viktigste jag lärt mig när jag letar choklad är innehållsförteckningen. Ska man köpa en billig mörk choklad så är väll lindt helt ok smakmässigt, men nästan alla billigare choklader innehåller soyalecitin (stabilideringsmedel). Detta behövs efter som att chokladmassan inte bearbetats tillräckligt länge för att bli fast. En dyrare choklad bearbetas längre vilket gör att den blir mycket mindre besk, och att den då stelnar ändå. Alltså kolla att chokladen inte innehåller detta. Så om jag vore du skulle jag leta efter en lite finare choklad om du vill lära dig att tycka om det. Du hitar det inte på ica, men välsorterade godisaffärer och givetvis chokladbutiker har detta. Börja med 70%, och tycker du om mandel kan jag varmt rekomendera hela mandlar i chokladen, det är min favorit!

Hakuna matata!

HannaM
0

Sojalecitin är det som räkans som det bästa av lecitinerna, en hel del mindre bra choklad innehåller exempelvis rapslecitin. Många av dom sorter som av många "kännare" räkans som bra innehåller faktiskt sojalecitin även om det som du säger faktiskt inte behövs om man hanterar chokladen rätt.

Smullis
0

Tack så väldigt mycket! Ska leta efter en bra och smaka på det :)

Cordata
0

Personligen tycker jag mörk choklad är en vanesak. I början tyckte jag det var aldeles för beskt, men efter att stegvis ha börjat äta mer och mer 70% choklad så kan jag knappt äta mjölkchoklad. Man känner liksom hur fettet växer i munnen XP

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Sweli
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lindt har kommit med två nya mörk chokladkakor som saknar den beska smaken typisk för choklad med högt kakao.

Den hetter Excellence Mild, kommer i både 70% och 85%

De är jätte goda

Smullis
0

Aa, jag är också rätt säker på att det är en vanesak. Får väl testa den där chokladen #16 rekommenderade! Tack alla!!