09. Märken och butiker

Malmö chokladfabrik

2018-01-08 15:51 #0 av: Carmarino

Idag hade jag ett ärende till Malmö. Eftersom jag är där så sällan så tänkte jag att jag måste försöka hinna med ett besök på Malmö chokladfabrik också. Hade turen att hinna en parkeringsplats i närheten (inte det lättaste i den delen av Malmö), och det blev ett trevligt besök.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-01-08 15:52 #1 av: Carmarino

De har en liten servering också, med ett fåtal bord. Jag hade dock inte tid att stanna och fika, så jag kan inte säga något om hur den är.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-01-08 15:54 #2 av: Carmarino

Kunde naturligtvis inte gå därifrån utan att köpa med mig lite av deras produkter. Det här är råchokladen (mörk, ljus och vit), samt en påse kakaosmör.

Kakaosmör kan man antingen använda till att göra egen choklad, eller också till att "tunna ut" choklad man har smält. Vissa sorters choklad blir ibland rätt tjockflytande, och då är det svårt att hantera dem. Smälter man då ner lite kakaosmör så blir chokladen mer tunnflytande och lättare att gjuta.

Anmäl
2018-01-08 15:58 #3 av: Carmarino

Hade ett långt och trevligt samtal med kvinnan som stod bakom disken, så när jag skulle gå så gav hon mig smakprov på två olika mörka chokladsorter; en 68 %-ig och en 85 %-ig

Köpte även lite färdig choklad, nämligen julchokladen samt praliner med mörk respektive ljus choklad. Om jag minns rätt så var den mörka smaksatt med apelsin och ingefära och den ljusa med kanel.

Återkommer med "recensioner" när jag provsmakat alla chokladsorterna.

Anmäl
2018-01-08 15:59 #4 av: Fransu

Vilket trevligt ställe att besöka. Tack för att du delade med dig! Ska titta in där om jag har vägarna förbi Malmö någon gång. Glad

Anmäl
2018-01-08 16:04 #5 av: Carmarino

Ja, det var väldigt trevligt. Butiken ligger på samma ställe som Malmö chokladmuseum, men det hann jag inte besöka idag. Får försöka planera in det en annan dag.

Anmäl
2018-01-08 16:06 #6 av: Jimmy.L

Ärendet var säkert chokladfabriken. Skrattar Dreglar

Anmäl
2018-01-08 16:08 #7 av: Carmarino

Butiken och museet ligger i det s.k. Mazettihuset, där chokladbolaget Mazetti tidigare fanns. De är väl mest kända för ögonkakaon gissar jag. Glad

Anmäl
2018-01-08 16:20 #8 av: Carmarino

#6 Det skulle man ju kunna tro, men faktiskt inte. Glad

Anmäl
2018-01-08 17:59 #9 av: VSK

Trevliga bilder och trevlig berättelse för varje bild. 

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2018-01-08 20:23 #10 av: Pyttelite

Mycket nyttiga godsaker!

Vi har också en affär vid chokladfabriken men inte på långa vägar så tjusig. 

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2018-01-09 14:08 #11 av: Carmarino

#9 Tack VSK. Glad

Anmäl
2018-01-09 14:11 #12 av: Carmarino

#10 Det är ju en definitionsfråga. Lokalen är rätt rustikt inredd. Personligen tycker jag det är mysigt med tegelväggar och trähyllor, medan andra kanske tycker det känns lite "gammaldags". Lokalen är inte särskilt stor, men atmosfären är varm och trevlig.

Anmäl
2018-01-12 16:53 #13 av: Carmarino

Nu har jag testat två av chokladsorterna i #3.

Hade för mig att de ljusa pralinerna var apelsin och ingefära, men tyckte inte de smakade så mycket av det. Inte förrän efter jag hade ätit den så kollade jag vad jag skrivit här ovan. Minns inte om de smakade kanel, men det var i så fall en rätt svag smak. Tyckte nog att de smakade lite apelsin, så tydligen blev jag lurad av "förväntningarna".

Den mörka smakade inte mycket ingefära, och bara lite apelsin. Det var bara så att man anade smakerna.

Bägge var dock goda, och den mörka chokladen var inte för skarp i smaken.

Anmäl
2018-01-12 18:23 #14 av: VSK

Kan tänka mig att en svag smak av apelsin är gott. 

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2018-01-13 04:40 #15 av: Carmarino

Ja, det är en av mina favoritsmaker faktiskt. Glad

Anmäl
2018-03-01 11:23 #16 av: Carmarino

Idag har jag testat den mörka chokladen i #2. Den var god, och det blev många små chokladbitar av 150 gram. Tummen upp

Anmäl
2018-03-01 11:33 #17 av: VSK

Ser smaskigt ut. 

Anmäl
2018-03-01 11:52 #18 av: Jimmy.L

Mums. 

Anmäl
2018-03-01 11:54 #19 av: Carmarino

Ja, de var riktigt goda. Dreglar

Anmäl
2018-03-01 11:58 #20 av: VSK

Skrattar

Anmäl
2018-03-01 18:28 #21 av: Patrikperssonoslo

Oj, så gott Glad

Jag väntar på att Oslo Freia fabriken ska öppna sina portar till trädgården. 

Anmäl
2018-03-01 18:30 #22 av: Carmarino

#21 Är det uteservering i trädgården?

Anmäl
2018-03-02 04:37 #23 av: Patrikperssonoslo

Hej

Inte vad jag vet. Men det är nog mer att man får se trädgården.

Här i Oslo så har fabriken istället en butik på Karl johans gate i centrum i Oslo. Jag har varit där men den var inte så intressant. 

Det kan nog vara mer kul att få en visning av fabriken i Oslo men då ska man nog vara en grupp. Men jag vet inte vad som sker i trädgården så jag får se Glad

Anmäl
2018-03-02 09:45 #24 av: Carmarino

Du får hålla utkik om det kommer någon "allmän visning" av fabriken, och försöka få en plats då. Glad

Anmäl
2018-03-04 07:15 #25 av: Pyttelite

#23 Det verkar som om det finns många öppna guidturer på Freia.
https://www.visitoslo.com/en/product/?TLp=1215048&Guided-tour-of-Freia-No-

Anmäl
2018-03-04 13:58 #26 av: Patrikperssonoslo

Jo, det stämmer. Jag har inte sett den förut utan har bara sett grupper och gruppbokningar. 

Skulle vara intressant. 

Tack Glad

Anmäl
2018-03-04 14:31 #27 av: Carmarino

Om du går med på en tur så får du gärna göra en tråd om det, och berätta här på Choklad iFokus. Tummen upp

Anmäl
2018-03-04 19:58 #28 av: Patrikperssonoslo

Jo, gärna! Jag har redan funderat på det sedan jag såg att jag kunde besöka chokladfabriken.

Jag får se när jag har tid Glad

För jag har redan besökt slottet i Oslo (på öppet slott) så chokladfabriken måste jag också besöka.

Anmäl
2018-03-05 10:58 #29 av: Carmarino

Så kul! Vi väntar med spänning på rapporten. Tummen upp

Anmäl
2018-03-05 21:32 #30 av: Pyttelite

Undrar om den här reklamfilmen för Mazetti hade varit ok idag?

Mazetti – Owe Thörnqvist (midsommar) (1963)

Anmäl
2018-03-06 12:41 #31 av: Carmarino

#30 Troligen inte. Glad

Anmäl
2018-04-04 12:45 #32 av: Carmarino

Har testat den vita chokladen (30%) i #2 idag. Eftersom jag ville veta hur den smakade så tillsatte jag ingen smaksättning utan smälte den bara och hällde i formen.

Är ju inte jätteförtjust i vit choklad precis, men den här var helt okej.

Anmäl
2018-04-04 23:03 #33 av: Patrikperssonoslo

Så mystisk den såg ut  Glad

Anmäl
2018-04-05 11:27 #34 av: Carmarino

Det är nog för att kupolerna blev så blanka att omgivningen speglar sig i dem. Tror det är fönsterkarmarna på balkongfönsterna som syns som "ränder" på chokladen. Glad

Anmäl
2018-04-05 22:08 #35 av: Patrikperssonoslo

Jo, dem ser på något sätt ut som kupoler Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.