Annons:
Etiketterpralinertryfflar
Läst 3232 ggr
Carmarino
1/16/18, 11:24 AM

Göra choklad på kakaosmör

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag har rätt mycket kakaosmör hemma så testade jag att göra Praliner "från början". Har gjort det tidigare, men jag tyckte inte det blev så gott med kakao, så därför tänkte jag prova att göra dem med bara rivet limeskal som smaksättning.

Sötade dem med agavesirap och tillsatte en kvarts tesked vaniljpulver, samt grön pulverfärg. Tyvärr sjunker vaniljpulvret oftast ner i botten, så de ser inte särskilt aptitliga ut, med den svarta toppen. De smakade rätt mycket av limen, men kakaosmöret märktes också ganska mycket, d.v.s. de smakade "fett".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
1/16/18, 11:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Av någon anledning så sjunker även agavesirapen till botten på de flesta pralinerna. Det var bara de på bilden ovan som blev bra. Resten såg ut så här.

Vitsen med att göra Praliner på kakaosmör är ju att undvika socker, men jag får nog hitta något annat sötningsmedel i så fall. Fast först ska jag testa med en annan form, för de jag gjorde med kakao blev inte alls som dessa, trots att jag hade agavesirap i dem också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
1/16/18, 9:02 PM
#2

Jag tycker att dom ser spännande ut!

Trevligt att du delade med dig av hur det såg ut när du experimenterade.

Gjorde ett självsäkert terrarieexperiment i söndags kväll som nästan dödade en fin kaktusfamilj - ibland blir det inte som man tänkt men det är bara att testa vidare när nästa idé kommer. ☝️


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
1/17/18, 1:42 PM
#3

De smakar faktiskt inte så illa. Testade en idag också, och den var bättre än jag mindes faktiskt.

Nästa gång ska jag nog skippa vaniljpulvret och smaksätta med något annat, för att se om det blir bättre.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
1/17/18, 7:14 PM
#4

Kan inte riktigt släppa att det blev skiktningar i resultatet. 

Utgår ifrån att du kört det hela i vattenbad.

Var det för länge eller för kort tid? För mycket sirap eller för lite kakao? För stor sats? För kort tid i kyl/frys?

Har sett andra recept med förhållandet (2.0 raw/ 2.5 kakao / 0.5 Sirap) där man använt honung som sötningsmedel men det borde väl inte spela ngn roll att det var sirap?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
1/17/18, 7:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ja, jag smälte det över vattenbad, men tog av bunken så snart kakaosmöret hade smält. Sedan blandade jag alltihop väldigt noga.

Hade ingen kakao i de här pralinerna, så det är förmodligen det som är anledningen till att det blev som det blev. Hittade nämligen det här fotot, som jag tog första gången jag testade göra Praliner med kakaosmör - utan kakao. Enda skillnaden på dessa och de som syns ovan är att jag inte hade lime i då.

Tror inte heller att det har någon betydelse att det var agavesirap istället för honung.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
1/17/18, 8:20 PM
#6

Undrar om problemet ligger i proportionerna när du utesluter kakao.

Det går kanske att ersätta kakaon med något annat t ex mjölk- mandelmjölk- eller kokosmjölkpulver.

Vet inte om det finns ngt annat "bindemedel".

Annars misstänker jag att de är mycket goda även om de inte blir som du först tänkt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Carmarino
1/18/18, 12:35 PM
#7

Förmodligen kan man tillsätta mjölkpulver eller liknande. Misstänker att det inte funkar med mjölk, för jag tror att smeten blir för flytande då. Det tror jag även är problemet med de Praliner jag har gjort utan kakao.

Ska hålla ögonen öppna och se om jag hittar något annat man kan använda. Funderar lite på att testa med sådant pulver som man använder till att göra vaniljsås. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
1/18/18, 12:54 PM
#8

Ja, jag tror att det behövs något ”hemligt” pulver. Såg i några recept att man tillsatte salt är det bara för smak eller ger det någon kemisk effekt? Hittade också en tysk chokladsajt som sålde smaksättare i form av torkade pulveriserade frukter. Möjligen kan den typen av tillsatser stabilisera. Spännande ivilket fall!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
1/18/18, 1:09 PM
#9

Salt brukar man tillsätta för att det "balanserar smakerna", för att citera ett av Leila Lindholms favorituttryck. 😉Det gäller inte bara choklad, utan även söta saker som t.ex. kola. Du kan ju testa att äta en bit choklad, och sedan ta några korn salt (flingsalt om du har) på en annan bit choklad och äta den. Då märker du skillnaden (förhoppningsvis). 🙂

Torkade pulveriserade frukter har jag gott om här hemma. Det finns att köpa nästan överallt numera - även på ICA. Kan ju alltid testa att ta det istället för kakao och se hur resultatet blir. Kakaosmör har jag gott om, och jag använder ju bara 50 gram per gång, så jag kan testa lite av varje. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1/19/18, 11:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Testade att göra Praliner med vaniljsåspulver idag, och det funkade bra - som synes. Tillsatte lite vaniljpulver också, och den här gången blandade det sig bättre med smeten.

Pralinerna smakar inte särskilt mycket choklad, utan mest vaniljsås, men de är ändå rätt goda. 🙂Ska nog testa hur de blir om jag blandar i lite limeskal i dem. Då kanske de smakar mer som vit choklad.

Får experimentera vidare och se om jag hittar något neutralt pulver att använda. Fast kakao är nog det bästa förstås, men då måste jag bara hitta rätt proportioner för att det ska bli gott. Å andra sidan kan jag ju testa att smaksätta chokladen med något, så kanske den smakar bättre.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
1/19/18, 7:13 PM
#11

Ser fina ut - med lite Becherovka i smeten hade det blivit trevliga pepparkaksparaliner.

Min erfarenhet av att experimentera med recept är att bibehålla proportionerna av våta och torra ingredienser om inte man tillsätter mirakelmedel vill säga.

Ibland tillför ju salt andra egenskaper i matlagningen - tror att salt just ger ngn kemisk reaktion vid t ex kladdkakor annars är det kul att testa de olika grundsmakerna mot varandra för att se vilken effekt de har.

Ser fram mot fler experiment - varför inte en fuskkopia av den rosa chokladen?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
1/19/18, 7:29 PM
#12

Dricker ju inte varken sprit eller likör, och har alltför många flaskor stående "till bakning" redan. Använder dem dock så sällan att risken är att de blir antingen väldigt vällagrade eller helt förstörda. Så jag tror inte det finns utrymme för en Becherovka också, även om den verkar spännande.

Jo, jag bibehåller proportionerna när jag testar. Det står i receptet att man ska ta 2-5 matskedar kakao, beroende på hur stark chokladsmak man vill ha. När jag gjorde vaniljpralinerna så provsmakade jag dock efter hand, så det slutade på 3,5 msk vaniljsåspulver.

Har gott om vit choklad, så jag tror att den i så fall blir bättre som fuskkopia av rosa choklad. Det är dock så jobbigt att temperera vit choklad, så i så fall får det nog bli en otempererad rosa choklad, gjuten i silikonform.🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
1/19/18, 7:39 PM
#13

Har full förståelse för den eviga likörsamlingen som aldrig kommer till användning - funkar säkert lika bra med pepparkakskryddor.

Vit choklad brukar kännas söt men det går säkert att fixa till och förmodligen har du olika kvaliteter på detta också - kanske ett ämne för en "Alla hjärtans Dag" - kollektion.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Carmarino
1/19/18, 7:50 PM
#14

Har bara två olika sorters vit choklad hemma (Odense och Valrhona), för de andra två (Valrhona Dulcey och Caramelia) räknas som "Blond" har jag för mig. De är i alla fall inte vita, utan mer åt det gulbeige hållet. Fast det kan ju vara kul att se vilken färg det blir om man tillsätter röd färg till dem. 👍

Tycker inte jättemycket om vit choklad, för jag tycker den är för söt, men Valrhonas vita Ivoire är faktiskt rätt god. Den smakar lite vaniljaktigt.

Tror att jag har formar med hjärtan, så det kan ju bli en fin "Alla hjärtans dag"-pralin. Ska försöka komma ihåg att testa det. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1/20/18, 1:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Testade att göra Praliner med rödbetspulver idag. Färgen blev läcker, men inte smaken - om man nu inte älskar rå rödbeta förstås. 😃

Faktum är att de smakar rätt gott till att börja med, men sedan kickar rödbetssmaken in med full kraft.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
1/20/18, 3:00 PM
#16

De ser läckra ut - fin konsistens och utseende - det kanske blev för mycket rödbetspulver helt enkelt.

Undra hur de skulle funka till en bit Chevré? 

Tror att de skulle göra succé i den kombinationen!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
1/20/18, 3:15 PM
#17

Tog bara två matskedar rödbetspulver, för jag tyckte det blev för lite med en. Rödbetssmaken är så stark att jag inte tror att det hade spelat någon roll om jag bara tagit en. Provsmakade både efter att jag hällt i den första och den andra matskeden, och jag tyckte inte att smaken var annorlunda. Det var mest konsistensen som blev lite tjockare med två matskedar i.

Eftersom de smakar mycket rödbeta så skulle de säkert funka med en bit Chèvre. Själv tycker jag dock inte om getost överhuvudtaget, så jag kommer inte att testa. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
1/20/18, 6:00 PM
#18

Ser riktigt smaskigt dessa bakverk 🙂

Carmarino
1/20/18, 6:10 PM
#19

Tack VSK. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
1/20/18, 6:11 PM
#20

Väntar på att få höra om de var lika goda som de ser ut juuu 😃

Annons:
Carmarino
1/20/18, 6:13 PM
#21

Nej, de är definitivt inte lika goda som de ser ut. De smakar väldigt mycket rå rödbeta nämligen. Fast om man tycker att rödbeta är jättegott så är de förstås lika goda som de ser ut. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
1/20/18, 6:30 PM
#22

😂

Carmarino
1/22/18, 9:58 AM
#23

Hittade en jättebra sida med information om hur man gör egen choklad på kakaosmör. Ska läsa igenom den noga och testa lite av recepten. 👍

https://matsara.se/choklad-tillverka-egen-2/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
1/22/18, 10:07 AM
#24

Kan man inte ha kokosolja (fast) i choklad? Eller den kanske smälter om det blir varmare än 25 grader.

Carmarino
1/22/18, 10:14 AM
#25

Jo, det står att man kan använda kokosolja, men då måste man ha den i kylskåp om det är varmare än 25 grader i rummet. Det är ju som ischoklad ungefär.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
1/22/18, 10:18 AM
#26

Läste bara lite snabbt då jag har bråttom ☺️

Carmarino
1/22/18, 10:20 AM
#27

Gissade det. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[VSK]
1/22/18, 3:46 PM
#28

🎧

Carmarino
1/29/18, 4:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Har köpt lite pulver som jag tänkte testa att göra choklad med. Det ska bli spännande att se om det blir gott eller inte.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
1/29/18, 6:09 PM
#30

Det är synd att man inte kan göra en smakblogg - bara titta inte smaka! 😕


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
1/29/18, 6:14 PM
#31

Ja, det hade varit något det. 🙂

Ska försöka beskriva smakerna när jag testat, men jag är inte särskilt bra på det. Det brukar mest bli "gott", "helt okej", "inte särskilt gott", "inte gott" och liknande. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1/30/18, 3:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Idag blev det lite "jordgubbspraliner", d.v.s. jag testade proteinpulvret med smak av jordgubbstårta i #29. Tog två matskedar pulver till 50 g kakaosmör. Behövde inte tillsätta något annat, för det var både sötning och salt i pulvret.

De smakade inte så illa faktiskt, och eftersmaken av jordgubbe satt i väldigt länge. Det enda jag kan anmärka på är att man kände av pulverkornen, så pralinerna kändes lite "grusiga".

Vet inte om de smälter bättre om man värmer kakaosmöret till en högre temperatur. Idag smälte jag det i min chokladsmältare, och då använde jag samma smälttemperatur som jag brukar använda till mörk choklad, d.v.s. ca 32 grader.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
1/30/18, 10:40 PM
#33

Spännande - kan tänka mig en skål full med pastellfärgade sommarsmaker!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
1/31/18, 11:19 AM
#34

Ja, jag får testa lite med färger också när jag har kommit fram till vilket pulver som är bäst att använda.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
1/31/18, 11:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Idag testade jag med gräddpulvret i #29. Chokladen blev förvånansvärt god, men även här kände jag av pulvret. Eftersom det egentligen är till för varma drycker så kanske jag ska testa att smälta det i hett vatten, låta det svalna och sedan använda det med kakaosmöret. Förhoppningsvis så blir konsistensen bättre då. Fast det kanske blir tryffel istället, om man tillsätter flytande "grädde". 🙂

Behövde inte tillsätta något den här gången heller, för även i gräddpulvret finns det både sötning och salt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: