01. Allmänt om choklad

Choklad från hela världen

2018-02-13 19:40 #0 av: Patrikperssonoslo

Hej

Jag tycker att det är kul att pröva olika sorters choklad i världen.

Det jag tänkte att vi kunde göra här är att visa upp olika chokladsorter från världen och ge dem ett omdömen. Så ifall du befinner dig där och vill köpa choklad så vet du vilken sorts choklad du vill köpa ifall du är sugen på choklad.

Jag har valt choklad från ett land långt bort Japan.

Jag har ett stort intresse för Japan och prövar därför olika sorters kaffe och godis från Japan. 

Här är en krispig choklad från Japan:

Chokladen är söt och krispig. Krispen smakar inte så mycket men är poröst krispig där chokladen smakar som vår egen ljusa choklad. Alltså en vanlig krispig choklad som smakar som vår egna krispiga choklad i Norge och Sverige.

Krisp
Choklad Japan
Japans choklad
Anmäl
2018-02-13 20:16 #1 av: Carmarino

Bra idé. Kan nog inte bidra med så mycket, för det är länge sedan jag köpte någon choklad utomlands. Har definitivt inget foto på någon åtminstone.

Har nog aldrig hört talas om japansk choklad tidigare, så det var roligt att få se den.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-02-17 19:39 #2 av: Patrikperssonoslo

Vilken choklad skulle ni äta  om ni reste till Ryssland?

Kanske en Аленка (Alenka)                             

Alenka choklad

Jag valde den vanligaste sorten vilket jag tror är ljus choklad. Jag tror att det är ljus choklad eftersom den smakar som en blandning mellan ljus och mörk choklad. Den är alltså söt men också mörk i smaken.          

Alenka
Anmäl
2018-02-18 05:21 #3 av: Carmarino

Det verkar som en god blandning.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-02-18 18:42 #4 av: Patrikperssonoslo

Tack Carmarino  Glad

Jag bor ju i Norge så därför vet jag en del om Norsk choklad.

Först så börjar jag med den vanligaste sorten vilken är Freia!

Freia har sin fabrik i Oslo och det kan man läsa om i denna Norska bok:

javascript:nicTemp(https://www.ark.no/boker/Alf-Folmer-Gutten-fra-sjokoladefabrikken-9788293277187?gclid=EAIaIQobChMIteiusf2v2QIVSkkZCh1TGAlyEAAYASAAEgKdD_D_BwE);

Jag har valt den vanliga mjölkchokladen först!

Freia Mjölkchoklad

Norsk mjölkchoklad

Den är lite knaprig på ytan och söt. Söttman kommer först och därefter så får man en chokladsmak. Den smakar mycket likt Svensk mjölkchoklad.

Norsk choklad
Anmäl
2018-02-18 23:09 #5 av: Carmarino

Det ser ju ut som en Marabou-stork på chokladen. Glad

Anmäl
2018-02-19 07:05 #6 av: Patrikperssonoslo

Ja, samma företag och samma stork, en marabou-stork.

Här är den Svenske designern vilken var Svensk prins:

javascript:nicTemp(https://sv.wikipedia.org/wiki/Sigvard_Bernadotte);

Nästan alla matvaror i Sverige ägs eller har grundats av Norge.

Anmäl
2018-02-19 20:18 #7 av: Patrikperssonoslo

Nästa choklad är också från Norge och heter Nidar Caramello. 

Jag vet inte om jag har rätt men den vanliga chokladen tycks komma från Freia i Norge och den mer godissmakande-chokladen tycks komma från företaget Nidar i Norge.

Jag hade ett stort sortiment att välja på och valde:

Nidar Caramello

Den smakade choklad med smör och socker. Chokladen tycks mindre söt och men där fyllningen är mer söt. 

Nidar choklad

Men den smakar inte bara socker och smör utan också flytande karamell i en mjuk blandning när man tuggat på den. 

Nidar
Anmäl
2018-02-20 14:49 #8 av: Carmarino

#7 Den ser god ut åtminstone. Jag gillar choklad med kolasås. Glad

Anmäl
2018-02-20 18:53 #9 av: Patrikperssonoslo

Nu har jag kommit till en stor chokladfabrik i Polen Wawel.

Den chokladen tycks unik och jag prövade en sort Wawel Choco w czekoladzie 43%.

Wawel Choco w czekoladzie 43%

Den är som mörk choklad med fyllning. Chokladen är tunn och lite sockrig men inte söt där fyllningen också är lite neutral och nästan stark i smaken. 

Wawel

Den smakar som mörk choklad med mörk fyllning där sockersamaken kommer efteråt. Bättre kan jag inte beskriva men den var ovanlig i smaken. 

Anmäl
2018-02-20 18:59 #10 av: Carmarino

Intressant. Var den god?

Anmäl
2018-02-20 19:03 #11 av: Patrikperssonoslo

Hej 

Den smakade mycket choklad. Jag vet inte är bästa svaret. 

Kanske ibland när jag vill ha något som inte är så sött.

Anmäl
2018-02-20 19:19 #12 av: Carmarino

Förstår hur du menar. Gjorde en gång en tryffel som jag inte heller kunde definiera smaken på, inte mer än att "den smakar annorlunda".

Anmäl
2018-02-20 19:22 #13 av: Patrikperssonoslo

Jag har också valt en ny sorts choklad i Norge: Mörk mjölkchoklad. 

Den heter Nidar Vill mørk melkesjokolade.

Den är inte så söt men smakar ändå mjölkchoklad. Mörk choklad med mycket smak men där den ändå inte är så skarp i smaken utan är mjuk med socker i smaken. 

Mörk Mjölkchoklad

Det var ovanligt med en ny smak. 

Nidar Mörk Mjölkchoklad
Anmäl
2018-02-20 19:24 #14 av: Carmarino

Mmmm, det låter gott. Dreglar

Anmäl
2018-02-20 19:31 #15 av: Ghosthunter

Som jag skrev i en annan tråd tidigare så rekommenderar jag 5th Avenue. Det blev min favorit när jag var i New York, där de såldes i godisautomaterna i tunnelbananGlad

https://www.candyfavorites.com/fifth-avenue

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2018-02-20 19:35 #16 av: Carmarino

#15 Lite som Marabous Crisp! Peanut kanske?

Anmäl
2018-02-20 20:19 #17 av: Patrikperssonoslo

Kul att få lite respons Glad

Gillar man choklad så kan jag rekommendera dem senaste chokladsorterna. 

Jag har inte smakat sådan choklad i Sverige som dem senaste sorterna. Så om vi ska jämföra med något i Sverige så blir det Marabou Premium sorterna:

javascript:nicTemp(http://www.maraboupremium.se/produkter);

Men att dessa jag ätit varit mer söta i smaken.

Den intressanta chokladen var:

javascript:nicTemp(https://www.wawel.com.pl/en/about/history/);

Den chokladen hade en unik historia! Så det var trevligt att äta en choklad som hade en historia sedan 1898.

Anmäl
2018-02-20 20:21 #18 av: Patrikperssonoslo

Den andra bilden såg ut så här

Wawel Choco w czekoladzie 43%

Wawel
Anmäl
2018-02-20 20:34 #19 av: Carmarino

Trevlig med lite bakgrundshistoria till chokladen också. Glad

Anmäl
2018-02-20 21:29 #20 av: Ghosthunter

#16 Nej, 5th Avenue har en egen unik smak. Har försökt att hitta något liknande...men det verkar omöjligt!

Anmäl
2018-02-20 21:31 #21 av: Ghosthunter

Även den speciella krispiga konsistensen är unik.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.